4 Ağustos 2019 Pazar

El Sanatları Teknolojisi Alanı Yöresel Taş ve Ağaç İşlemeciliği Dersi Ustalık Çalışma Soruları

Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır

1. Kehribar kelimesi hangi dilden Türkçemize girmiştir?
A) Latince B) Farsça C) Arapça D) Hiçbiri

2. Sicilya tipi kehribar taşına ne ad verilir?
A) Sarı renkli kehribar B) Kahverengi kehribar C) Kırmızı Kehribar D) Yeşil kehribar

3. Ağaçların korunma mekanizması olarak salgıladığı maddeye ne ad verilir?
A) Reçine B) Bal C) Balza D) Tersiyer

4. Bilinen en eski kehribar taşı yatakları hangi bölgede bulunmaktadır?
A) Semlant Yarımadası B) İsviçre C) Hollanda D) Kuzey Denizi

5. Aşağıdaki ülkelerden hangisi kehribar taşının çıkarıldığı ülkelerden biri değildir?
A) Rusya B) Polonya C) İsviçre D) Afganistan

6. Kehribar taşının en çok bilinen rengi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sarı B) Yeşil C) Mor D) Mavi

7. Kehribar taşının sertliği Mohs cetveline göre kaç derecedir?
A) 4 B) 2.5-3 C) 5 D) 6

8. (Y) Kehribar taşı 150º C‘ye kadar ısıtılırsa sertliğini korur.

9. (D) Kehribar taşının kraliçesi Baltık kehribarıdır.

10. (D) Dominik kehribarı Karayiplerde Hispaniola adasının doğusundaki Dominik Cumhuriyetinden çıkarılmaktadır.

11. (Y) Kırmızı renkli kehribar ana floresan renkleridir.

12. (D) Kehribarı kesme işleminde mengene ve kumpas kullanılır.

13. Kehribar taşı hangi aletle delinir?
A) Kumpas B) Polisaj makinesi C) İnce uçlu matkap D) Hiçbiri 

14. Maden yataklarından çıkan kehribar taşının yüzeyi nasıldır?
A) Parlak B) Mat C) İnce kabuk kaplı D) Kalın kabuk kaplı 

15. Kumpas aleti ne işe yarar?
A) Ölçü almaya B) Kesmeye C) Parlatmaya D) Zımparalamaya

16. Toprak cila hangi amaçla kullanılır?
A) Temizlemek B) Düzeltmek C) Parlatmaya D) Zımparalamaya

17. Kehribar taşı nerelerde kullanılmaz?
A) Tespih B) Mutfak eşyaları C) Takı D) Süs eşyaları

18. Kehribar taşı tam saydam ,……(yarı saydam, bulutlu, dumanlı)….. gibi terimlerle derecelendirilir.

19. Saydamlık ve …(yarı saydam)….. ağacın cinsi, reçinenin akışı ve damlamasıyla ilgilidir.

20. Taş Devrinden …(1850)… yılların sonlarına kadar insanlar kehribar taşını denizin içinden veya kıyısından toplamışlardır.

21. Gerçek kehribar taşı ile sahte kehribar taşının birbirinden ayırabilmek için …(fiziksel)…. özelliklerinden yararlanılır.

22. Baltık amberinin sertliği Mohs ölçeğine göre …(2-2,5)…tur.

23. Bilim adamları, araştırmacılar kehribar taşının …(üçüncü jeoloji).. Zamandaki çam reçinelerinin fosilleşmelerinden meydana geldiğini ortaya koydular.

24. Kehribar …(Farsça)…., olan birleşik bir kelimedir.

25. Sicilya tipi kehribar …(kırmızı)… renktedir.

26. Kehribar taşı floresandır. UV ışınları Kehribara tutulursa Dominik Kehribarı …(mavi)….. renkte ışıldar.

27. Dominik kehribar taşının sertliği …(1-2)…’dir.

28. Kehribar bir tür taş görünümündeyse de aslında çağlar öncesinde çam ağaçlarından sızmış olan ağdalı, yapışkan …(reçinenin)…. fosilleşmiş yani taşlaşmış kalıntısıdır.

29. Kehribar taşını işlemede taşı parlatmak için hangi makine kullanılır?
A) Mengene B) Kumpas C) Polisaj D) Torna

30. Aşağıdakilerden hangisi kehribar taşının delinecek yerlerini işaretleme işleminde kullanılır?
A) Kurşun kalem B) Asetat kalemi C) Tükenmez kalem D) Makas

31. Aşağıdakilerden hangisi kesici alettir?
A) Kumpas B) Kıl testere C) Eğe D) Mengene

32. Ağaçların korunma mekanizması olarak salgıladığı maddeye ne ad verilir?
A) Reçine B) Bal C) Balza D) Tersiyer

33. Bilinen en eski kehribar yatakları hangi bölgede bulunmaktadır?
A) İsviçre B) Hollanda C) Kuzey Denizi D) Semlant Yarımadası

34. (D) Denizden toplanan kehribar taşının su ve kum etkisiyle yüzeyi parlak olarak bulunmasına karşılık karadan, maden yataklarından çıkartılan kehribar taşının üzeri kalınca bir kabukla kaplıdır.

35. (Y) Saydam kehribarda hava kabarcığı çok görülür.

36. (D) Kehribar taşını işleme; kesme, yontma, şekil verme, cilalama teknikleri ile yapılmaktadır.

37. (Y) İnsanların kehribar taşını keşfetmeleri Cilalı Taş Devri zamanında olmuştur.

38. (Y) Tespih, kolye, bileklik gibi sıra sıra dizili boncukların ölçülerinin aynı olması önemli değildir.

39. (D) Polisaj makinesindeki keçeye ara ara kalıp cila (parlatıcı) sürülür.

40. (D) Rusya’nın en batı toprağı olan Baltık kıyısında yer alan Kaliningrad yöresi dünyanın kehribar merkezi özelliğini taşımaktadır.

41. (D) Ağaçlarca salgılanan tüm reçineler koşullar ve toprağın yapısı uygun değilse kehribar taşına dönüşemez.

42. (D) Reçine, ağaçların korunma mekanizmasıdır.

43. (Y) Baltık bölgesi kehribar taşı kırmızı renktedir.

44. (Y) Kehribar taşının sertliği Mohs sertlik cetveline göre 4’tür

45. Tespih……(tane, nişane, durak)….,imame, pul, tepelik, hatime, çivi gibi değişik ad ve işlevleri olan parçalardan oluşmaktadır.

46. Pipo içiminin sağlığa …(zararlı)….olduğu kesindir.

47. Kehribar taşı sol elle oynandığında bedenin …(elektriğini)…. toplar.

48. Türk bilim adam …(İbni Sina).., kehribar taşını birçok hastalığa ilaç olarak kullanıyordu.

49. Koruyucu tabaka oluşturması açısından kehribar taşına ……(vernik)….. sürerek taşın, yüzeyi şeffaf bir tabaka ile kaplanarak oksidasyon ve dış etkilerden zedelenmesi önlenebilir.

50. Kehribar taşının koruyucu özelliği nedeniyle eski Mısır’da …(mumyalama)…..işlemlerinde kullanılmıştır.

51. Organik kimyacılar, kehribar taşını ……(fiziksel ve kimyasal)…özellikleri açısından araştırırlar.

52. Beşte bir oranında gümüş bulunan altın alaşımına ne ad verilir?
A) Electron B) Electrum C) Gümüş D) Metal

53. Bakır-çinko karışımı metale ne ad verilir?
A) Bakır B) Bronz C) Çinko D) Pirinç

54. Çok öğeli boyun takısına ne ad verilir?
A) Gerdanlık B) Kolye C) Boyunluk D) Boğmak

55. Kumpas aletinin görevi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ölçme aleti B) Tartı aleti C) Kalıp D) Kesme aleti

56. Has gümüşün 925 ayar seviyesine ulaşması için hangi metal karıştırılır?
A) Pirinç B) Bakır C) Altın D) Çinko

57. Boyu 1,6 olan oval yüzük taşının çerçevesi için çevre uzunluğu aşağıdakilerden hangisidir?
A) 40.8 mm B) 40 mm C) 50.2 mm D) 39.8 mm

58. Pota adı verilen toprak kap kaç oC ısıya dayanıklıdır?
A) 300 ºC B) 650 ºC C) 590 ºC D) 750 ºC

59. Süsleme insanların kendilerini, yaşadıkları ortamı ve kullandıkları eşyaları göze hoş görünecek biçimde güzelleştirmesi için……(şekil, resim ve motifler)….kullanmasıdır.

60. Kehribar taşını süslemede, madeni takıların ana süslemesi …(altın, gümüş, bakır ve pirinç)…..gibi işlemeye süslemeye elverişli metaller kullanılmaktadır.

61. Bir alaşım olan pirinç …(bakır ve çinko)….bileşimidir.

62. Eski dilde bilek süsü anlamına gelen …(bilek bezeği)…. zamanla kısalıp bilezik adını almıştır.

63. Parmağın alt kısmını kavrayan kısma …(düz halka)… üst kısmına da …(yüzük kaşı)…olarak isimlendirilen kısım işleme yüzüğün kimliğini ortaya koyar.

64. Tesbih tanelerinin …(enine ve boyuna)… eksenlerinde bozukluk olmamalıdır.

65. …(Toplar, sınıflar,arşivler)…. kehribar taşının fiziksel ve kimyasal özellikleri açısından araştırırlar.

66. Çok öğeli boyun takısına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kolye B) Boyunluk C) Gerdanlık D) Boğmak

67. Oval yüzük taşının çevresini saran çerçevenin oval olarak düzgün bir şekil almasını sağlayan alet aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mikron B) Eğe C) Perçin çekici D) Malafa

68. Aşağıdakilerden hangisi düzeltme (yontma) aletidir?
A) Mikron B) Malafa C) Eğe D) Kumpas 

69. Kehribar taşı hangi renkte görülmez?
A) Sarı B) Yeşil C) Kırmızı D) Mavi

70. (D) Organik kimyacılar, kehribar taşını fiziksel ve kimyasal özellikleri açısından araştırırlar.

71. (D) Kehribar taşının oksidasyona uğramasına oksijen ve ışık sebep olur.

72. (Y) Yüzük kaşına taşın tutturulması için genellikle bir çerçeve yerleştirilmez.

73. (D) Tespihler genellikle 33’lük veya 99’luk yapılır.

74. (D) Has gümüşle bakır karıştırılarak gümüş 925 ayar seviyesine getirilir.

75. (Y) Amyant taş plaka ateşe pek dayanıklı değildir.

76. (D) İlk gümüşün Anadolu’da bulunduğu tahmin edilmektedir.

77. Nadiren bulunan ve 30 ile 80 pamuklu boyları arasında değişen taşlara da rastlanır. Bunlara ise …(omuzlama ve budama)… denir

78. Dünya rezervinin %70'i Türkiye'de bulunan Lüle taşı, Türkiye de sadece ……(Eskişehir)….. ilinde işlenir.

79. Lüle taşının diğer bir adı …(sepiyolit)….dır

80. Lüle taşı Eskişehir’in ……(Sepetci, Kozlubel, Söğütcük ve Tavcılar)…… ilçelerinden çıkarılır.

81. Lüle taşının kullanım alanları aşağıdaki maddelerden hangisi değildir?
A. Süs eşyası ve hediyelik eşya yapımında, B. Eczacılıkta, C. Leke çıkarma işlemlerinde D. Parafinlerin ayrılmasında

82. Aşağıdakilerden hangisi lüle taşı çeşitlerinden değildir?
A. Sıralamalı B) Birim Birlik C) Pamuklu D) Zayıf 

83. Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A. Lüle taşının bilimsel adi sepiyolittir B. Lületaşı, kömürde olduğu gibi katmanlar halinde süreklilik gösterir. C. Lüle taşı çıkarıldığında kuru bir yapısı vardır D. Daneli Tespih yapımında kullanılır

84. Rumi tanımlarda hangisi kullanılmaz?
A. Kapalı from B) Spiral nokta C) Agraf, düğüm D) Ortalık

85. Lületaşının sorunlarından değildir?
A. Eğitimsizlik B. Sanayide kullanımı C. Rezervinin azlığı D. Beyaz olması

86. Aşağıdakilerden hangisi lüle taşı çeşitlerinden değildir?
A. Sıralamalı B) Birim Birlik C) Pamuklu D) Zayıf

87. Sabun seçerken ……(yumuşak ve kuru)… olmasına dikkat edilmelidir.

88. Desenin …(sabunun)….. büyüklüğüne göre seçilmesi gerekir.

89. …(İş bıçağı)…. yardımı ile çizilen desen oyulur.

90. ……(Sabun tozuna)….. alerjisi olan öğrenciler maske takmalıdır

91. Kalıp desen hazırlama işlemi yapılabilecek ……(hataların)… önüne geçmek açısından faydalıdır.

92. Dünyada en kaliteli lületaşı ……(Eskişehir'de)…… bulunmaktadır

93. Lüle taşı yarı değerli bir taş, sepiyolitik kilse bir sanayi ……(madeni)…..dir

94. Lüle taşı kullanım alanlarına göre …(altı)…. çeşittir

95. Oyma işini yaparken sabun …(yumuşak)…. olduğu için yavaş ve ince yontulmalıdır.

96. ……(Kalıp desen hazırlama)…….işlemi yapılabilecek hataların önüne geçmek açısından faydalıdır

97. (D) Lüle taşının işlenmesinde sıyırgı kullanılır.

98. (Y) Lüle taşının işlenmesinde keser kullanılır.

99. (D) Parafin lüle taşının işlenmesinde kullanılan bir araç değildir.

100. (D) Bal mumu lüle taşı ürünlerinin rengini değiştirmekte kullanılan bir gereç değildir.

101. (Y) Polyester pipo ucu, lüle taşı pipolara takılan bir gereçtir.

102. (D) Tahra( satır ) ile yavaş ve dikey hareketlerle taşın yüzey temizlemesi yapılır.

103. (Y) Lüle taşına kuru hâlde şekil verilemediğinden su içinde bekletilerek yumuşaması sağlanır.

104. (Y) Yapılan lüle taşı ürün pipo ya da yuvarlak hatlı taneli kolye vb. ise delik sıyırgı ile açılır.

105. (D) Takılarda tanelerin delinmesi ve piponun içini açmak için taşın yeri kaba bıçağı ile yontularak belirlenir.

106. (D) Freze ve uçları ile geometrik ve bitkisel desenler lüle taşı yüzeyine işlenir.

107. (D) Kaba bıçağı, lüle taşı işçiliğinde taşın pürüzlerini gidermek ve lüle taşını yontmak amacıyla kullanılan ucu kalın ve kısa saplı bir bıçak türüdür.

108. (Y) İşleme bıçağı ağaç ve taş işlerinde, taşa ve ahşaba şekil vermek üzere kullanılan el aletidir.

109. (D) Kargaburnu, takılarda özellikle küpelerde parçaların birleştirilmesi ve klipse takılması işleminde kullanılan alettir.

110. (D) Bal mumu lüle taşının rengini değiştirmede kullanılır.

111. (Y) Teflon vida, büyük lüle taşı pipolarda ve eklemeli bastonlarda parçaları birleştirmek ve sağlamlaştırmak amacıyla içine konulan ince, dalgalı teldir.

112. (Y) Bitkisel motifleri yontma tekniğinde kaba bıçağı kullanılmaz.

113. (Y) Lüle taşına kuru hâlde iken şekil verilir.

114. (D) Lüle taşı ürünü kuruduktan sonra kalın ve ince zımparayla zımparalanarak bıçak izlerinin gitmesi sağlanır.

115. (Y) İnsan figürlerinde kabartma tekniği uygulanırken sıyırgı kullanılmaz.

116. (D) Parafinden çıkan ürünün kaybolan ince hatlarının işleme bıçağıyla belirginleşmesi gerekmektedir.

117. Çoğaltılması, tekrarlanması gereken desen çizimlerini ince kâğıt kullanılarak hazırlanmaktadır. Aşağıdaki şıklardan hangisi bu kâğıdın ismidir?
A) Bristol B) Canson C) Aydınger D) Fon kartonu

118. (Y) Motif çoğaltılması gereken durumlarda ince kâğıda, ışıklı masa, motifin üstünden geçirme, karbon kağıdı ile yapılır.

119. (Y) Motif çoğaltmada kullanılan kâğıtların kalınlığı önemli değildir.

120. (D) Karbon kâğıdı yazmak ve kopya çıkarmak için yazı kâğıtlarının arasına konulan bir yüzü boyalı kağıttır. Motif çoğaltmada kullanılmaz.

121. (D) Sayma milimetrik kâğıt üstünde desenin çizgi akışı izlenir ve kareler doldurularak desenin dış sınırları belirlenir.

122. (D) Desen aktarma, yapılacak işin yapım resminin iş parçası üzerine çizilmesi işlemidir.

123. (Y) Şablonla markalama bir desen aktarma yöntemidir

124. (Y) Pergel ve kalem tozu birer desen aktarma araç-gereci değildir.

125. (D) İsleme yöntemi uygulamadan önce şablon (kalıp) kullanılır.

126. (D) Geçirilen şablon desenin kalıcı hale gelmesi için çizilen desenin üzerinden geçilir.

127. Aşağıdaki araç gereçlerden hangisi desen aktarmada kullanılır?
A) Tokmak B) Pense C) Teni kel D) Şablon

128. Aşağıdakilerden hangi lületaşı desen tasarımında yararlanılan kaynaklardandır?
A) Bitkiler B) Canlı ve cansız varlıklar C) Eski desenler D) Hepsi 

129. Aşağıdaki ürünlerin yapımında lületaşı kullanılmaz?
A) İç dekorasyonda kullanılan dekorlarda B) Takılar C) Pipo ve ağızlık D) Kutu ve tabaka yapımında

130. Aşağıdakilerden hangisi şablon deseni lületaşına uygulama yöntemlerinden değildir?
A) Pozlama ile transfer yöntemi B) Desen çizgileri üzerinden küçük delikler açma yöntemi ile şablon geçirme tekniği. C) Deseni karbonlama yöntemi ile geçirme tekniği D) Özgün tasarımı lületaşına uygulama tekniği

131. Aşağıdaki araç gereçlerden hangisi lüle taşına şablon uygulama işleminde kullanılmaz?
A) Kalem tozu B) Parşömen kağıdı C) Maket bıçağı D) Toplu iğne

132. (Y) Asimetrik çizimler yapılacaksa desenin alanı dörde bölünmeli ve bu dört bölümde dağılan birimler; hareket, yön, ölçü, biçim, aralık, boşluk yönlerinden karşılaştırılmalı her bölümde aynı denge etkisinin sağlanmasına dikkat edilmeli

133. (D) Işıklı masa desenin eskiz kağıdına aktarılması ve çoğaltılması aşamasında kullanılmaz.

134. (Y) Lületaşı madeni toplu olarak çıkarılır.

135. (D) Skip yöntemi modern bir yöntemdir.

136. (Y) Skip yönteminde küçük kovalar kullanılır.

137. (D) Çıkrık yöntemi eski bir yöntemdir.

138. (D) Çıkrık yönteminde kazma kullanılır.

139. (Y) Lüle taşı sert maden olduğu için zor işlenir.

140. (D) Skip yönteminde kompresör kullanılır.

141. Nadiren bulunan ve 30 ile 80 pamuklu boyları arasında değişen taşlara da rastlanır. Bunlara ise …(omuzlama ve budama)… denir.

142. …(Saykal)… lüle taşın yabancı maddelerden ayrılmasıdır.

143. Aşağıdakilerden hangisi lüle taşı çeşitlerinden değildir?
A) Sıralamalı B) Birim Birlik C) Pamuklu D) Zayıf E) Orta dökme

144. (D) Saykal, durumundaki taşın yapılacak olan eşyaya göre temizlenmesidir.

145. (Y) Lüle taşı, taneli tespih yapımında kullanılır.

146. Taş, …(yumru)… şeklinde toprak ile karışık halde çıkartılır.

147. Lületaşı parçalarını yukarıya çıkarılması için …(çıkrık)…. ve kova kullanılır.

148. Skip yönteminde …(kompresörlü)….. kırıcılar kullanılmaktadır.

149. …(Çırpma)…….ocaktan ilk çıkan taşın ekonomik değerini anlamak için toprağından ayırma işlemidir.

150. Kolay işlenebilir, ekonomik değeri yüksek olan yumrular halindeki bu oluşumlar lüle taşı veya ……(Eskişehir taşı)….. olarak bilinmektedir.

151. Nemli olduğu ölçüde kolay işlenebilen lüle taşı kuruduğunda ……(yüzebilecek)….. bir hal alır.

152. Lüle taşı ilk çıkartıldığında oluşum şartlarından ötürü ……(nemli)…bir özellik sergilemektedir.

153. Kurutma işlemi, havanın sıcaklığına bağlı olarak …(3-4)…… gün sürebilir.

154. İşlendikten ve sudan çıktıktan kısa bir süre sonra nemini kaybeden lüle taşı……(yaz aylarında)….. güneşte kurutulur

155. Bir maddeyi ……(fiziksel ya da kimyasal)… değişikliğe uğratmak amacıyla ısıtılan aygıt olarak tanımlanır.

156. …(Rezistanslı ısıtıcılar)…….. da önüne bir ızgara konularak kurutma işleminde kullanılabilir.

157. Lüle taşı kurutma işleminde imalathanenin büyüklüğüne göre farklı …(fırınlar)……kullanılabilir.

158. Fırınlar ayrıca katı yakıtlı fırınlar, gaz yakıtlı fırınlar, elektrikli fırınlar,……(ark fırınları)…. , indüksiyon fırınları, rezistanslı fırınlar olarak da çeşitlendirilebilir.

159. Termostatlı ve içindeki …(hava dolaşımının)……da iyi olması tercih edilir.

160. (D) İşlenen lüle taşı ürünler, ısıtıcıda 15-30 dk. kurutulur.

161. (Y) İşlenen lüle taşı ürünler kurutuldukça ağırlaşır.

162. (D) Lüle taşı ürünler kurudukça beyazlaşır.

163. (Y) İşlenen lüle taşı fazla kurutulursa çatlar.

164. (D) Lüle taşı kurudukça sertleşir.

165. (D) Lüle taşı ısıya çok dayanıklı bir taştır.

166. (D) İşlemeye başlamadan önce veya işleme esnasında zaman zaman nemini kaybeden lüle taşının kolay işlenebilmesi için suyun içinde bekletilerek veya nemli bir bezle örtülerek yeniden yumuşaklık kazanması sağlanır.

167. (Y) Derinlere inildikçe lüle taşının kalitesi düşer.

168. (D) Fırın, ısı verici bir düzenekle çalışan, yiyecekleri pişirmeye ya da ısıtmaya yarayan aygıttır.

169. (Y) Lüle taşı kurutma işleminde yüksek ısı gerektiği için gazlı, elektrikli ve rezistanslı fırınlar uygun olacaktır.

170. (D) Fırınların, ekmek fırını, kömür fırını, yüksek fırın, tuğla fırını ve çini fırını gibi çeşitleri vardır.

171. (D) Zımpara taşı, aşındırıcı taneciklerin çeşitli bağlayıcılarla birbirlerine bağlanması sonucunda oluşur.

172. (D) Su zımparası; hassas yüzeylerdeki pürüzleri gidermek amacıyla su ile birlikte kullanılan ince zımpara türüdür.

173. (D) Taşlama işleminde sırf taşlama yapmak için yapılmış makineler ( taşlama makineleri) ve kesici olarak zımpara taşları kullanılır. Burada yapılan işleme taşlama, kullanılan makineye taşlama makinesi ve kesici alete de taş denir.

174. (Y) Zımparalar dokularına göre; çok sert, sert, orta, yumuşak, çok yumuşak olmak üzere sınıflandırılmaktadır.

175. (Y) İnce su zımparası lüle taşı işlemeciliğinde bıçak izlerini yok etmede kullanılır.

176. (D) Ürününün öncelikle bıçak darbelerini yok etmek için kalın zımpara kullanılmalıdır.

177. (D) Tüm yüzeyini zımparalayabilmek için katlama ve rulo tekniği (düz yüzeylerde katlama tekniği, yuvarlak yüzeylerde rulo tekniği) kullanılmalıdır.

178. (Y) Ürün üzerine zımpara uygularken fazla bastırılmalıdır

179. (D) Parafin petrolden çıkarılan, katı, sarı, saydam, buharı parlak bir alevle yanan karbonlu maddedir.

180. (D) Parafine batırılmış veya parafinle kaplanmış kağıt ve karton, sıvı ve katı yiyeceklerin saklanmasında kullanılır.

181. (D) Parafin mumu ilk defa 1829 yılında Carl Reichenbach tarafından odun katranından; daha sonra bükümlü tabakalardan; 1867'den sonra da petrolden elde edilmiştir.

182. (Y) Sentetik parafin mumu, Birinci Dünya Savaşından sonra Fischer-Tropsch tekniğiyle elde edilmiştir.

183. (D) Parafin, genel olarak mum yapımında kullanılır.

184. (D) Parafinleme işlemi bittikten sonra ürün kağıt havluyla ya da yumuşak dokumalı kumaşlarla iyice silinmelidir.

185. (D) Eriyen parafinin içersine ürün kırılmayacak şekilde atılır. 10-15 dakika kabın içerisinde bekletilir.

186. (Y) Ürünü parafinlerken parafinin sıcak olmasına dikkat edilmelidir.

187. (D) İkinci işçilik; lüle taşından elde edilen ürünün detay işçiliğinin yapılması işlemidir.

188. (D) Ön işlemesi yapılan ürün parafinlenerek yumuşak hale gelir buda ikinci işçiliğin yapılmasını kolaylaştırır.

189. (D) İş bıçağı; detay işçiliğinde kullanılır. Alt kısmı keskindir.

190. (D) Ürünün ikinci işçiliği yapılırken; ürünün işlemelerinin estetikliğinin bozulmamasına, dikkat edilmesi gerekmektedir.

191. (Y) İkinci işçilikten sonra kurutulma işlemine gerek yoktur.

192. (Y) İş bıçağının ağız kısmı düzdür.

193. (Y) İkinci işçilikten sonra parafinleme aşamasına geçilir.

194. (D) İkinci işçilikte gereksiz işlemelerin yapılmamasına dikkat edilmelidir.

195. Lületaşı doğal rengi …(beyazdır)…. .

196. Renklendirme sadece …(yakılarak)…. yapılmaktadır.

197. Lüle taşının renklendirmesinde jelâtin gazete ya da etrafını saracak herhangi bir …(yanıcı)……  materyal yeterlidir.

198. İstenilen renk açıksa …(az)…. yakılmalı, siyahsa …(çok)… yakılmalıdır.

199. Ürünü yakma işlemi sırasında …(metal)…. bir kap içerisine koyabilirsiniz.

200. İşçi arıların kovan peteklerini yapmak için karın halkalarında (segmentlerde) bulunan balmumu bezlerinden salgıladıkları yumuşak sarı veya daha koyu ye …(balmumu)… denir.

201. Balmumu arılar için zararlı olabilecek bazı hastalıklar taşıyabileceğinden Türkiye'deki standartlara göre temel petek yapımında kullanılacak nun …(110)… ºC'de 12 saat süreyle sterilize edilmesi gerekmektedir.

202. Bal mumunun uzun müddet saklanması ve işlenebilmesi için içindeki yabancı maddelerden (posasından, polenden) arındırılması gereklidir. Bu …(sızdırma)….. işlemi ile olur.

203. …(Perhidrol)….; lüle taşı işlemeciliğinde bal mumunun beyazlatılmasında kullanılır.

204. Bal mumu …(işçi)… arıların karın altı halkalarındaki 4 çift mum aynaları tarafından salgılanır.

205. Balmumuna daldırılmış ürün ılık suya daldırılmış ve iyice sıkılmış …(pamuklu)…. kumaş ile hafif ovarak düzleştirilir

206. ....(Yağlı)..... aba; kuru aba da denir. Ovma işleminde kullanılan yumuşak kumaş üzerine balmumu sürülür ve ovulur.

207. Balmumuna batırılıp, ıslak aba ile ovulan ürün kuru …(toprak)… cila sürülmüş pamuklu kumaşla ovulur ve parlak renk alması sağlanır.

208. Ovma; yumuşak bir kumaşla …(ıslak)…. abadan sonra yapılan ovma işlemidir.

209. …(Ön)…. işlem; ıslak aba ile silme, ovma ve yağlı aba ile ovma aşamalarından oluşur.

210. Lüle taşı …(yumuşak)…… olduğundan kolaylıkla aksesuar eklenebilir.

211. Ürüne aksesuar eklemek için …(uygun)….. ortam hazırlayınız.

212. Yapılan ürüne uygun ……(aksesuar)….. seçiniz.

213. Seçilen aksesuarların …(sağlam)… olmasına dikkat ediniz.

214. Kullanılacak aksesuara uygun …(araç)…. seçiniz.

215. (D) İnce su zımparası; kalın su zımparanın izlerini silmek için ince su zımparası kullanılır. Küçük izleri silerek taşı pürüzsüzleştirmeyi sağlar.

216. (D) Zımpara kâğıdı; zımpara taşı kum haline getirilerek bir kağıdın üzerine yapıştırılır buna zımpara kağıdı denir. Bir nevi törpüdür.

217. (D) Ham parafin mumunun erime noktası 37 ile 48°C tam rafine edilmiş parafin mumunun erime noktası ise, 48 ile 66°C arasında değişir.

218. (Y) Lüle taşının renklendirmesinde jelâtin gazete ya da etrafını saracak her hangi bir yanıcı materyal yeterlidir. İstenilen renk açıksa çok yakılmalı, siyahsa az yakılmalıdır.

219. (D) Sızdırma işlemi, peteklerin doğrudan güneş ışığı ve ısısından faydalanılarak eritilmesi ile yapılabilir. Ancak en çok uygulanan sızdırma yöntemi kaynatarak sızdırma yöntemidir.

220. (D) Bal mumunun uzun müddet saklanması ve işlenebilmesi için içindeki yabancı maddelerden (posasından, polenden) arındırılması gereklidir.

221. (Y) Ovma; yumuşak bir kumaşla ıslak abadan önce yapılan ovma işlemidir.

222. (Y) Balmumuna batırılıp, ıslak aba ile ovulan ürün kuru toprak cila sürülmüş pamuklu kumaşla ovulur ve parlak renk alması sağlanır. Tüm ürüne cilalama işlemi yapılmamalıdır.

223. (D) Ocağın duvarları, düzeltilmiş zemin üzerine 12 sıra ateş tuğlası, kil ve demir dökümünde kullanılan curuflar kullanılarak nal biçiminde örülür.

224. (D) Ocağın tamamı kil ile sıvanır. Her gün 800 – 1000 derecelik ısı ile çalışan ocaklar, en çok bir yıl dayanmaktadır.

225. (D) Ocağın üstündeki yarım kubbe biçimli kısmına Tepe Kapağı denir.

226. (Y) Boncuk işlendikten sonra soğumaya bırakıldığı bölüme Sındırgı Demiri denir.

227. (Y) Merten asabeyi döndürme işleminde ve yapılan ürünün tekniğe uygun olması için kullanılır.

228. (D) Medleke( Merteke ): Ray demiri üzerinde boncuğu düzleştirmeye ve biçimlendirmeye yarayan 30 - 40 cm uzunluğunda, 2-3 cm genişliğinde, çelikten yapılmış yassı demir araçtır.

229. (D) Bakır oksit, kırmızı (ithal) renk vererek cam işlemeciliğinde kullanılır.

230. (D) Çinko; mavimsi açık gri renkte, kırılgan bir metaldir.

231. (D) Kobalt; Oksitten yapılan bir boyadır. Farklı renklerle karışmasında iyi sonuç veren gök mavisi rengindedir.

232. (Y) Metaller; dökülmüş halde sert ve kırılgandır. 120 °C de şekillendirilebilir.

233. (D) Anadolu'da camın ilk kez boncuk tasarımı içerisinde kullanımı, Mısır'dan İzmir'e gelen ustaların Kemeraltı’ndaki Arap Hanı'nda Halhal ve boncuk bilezikler yapmalarıyla başlamıştır.

234. (D) 3 bin 500 yıllık geçmişi bulunan nazar boncuğu, insanlık tarihi boyunca, her kültürde ve dini inançta göz figürü, kötülükleri savan güçlü bir tılsım olarak kabul ediliyor.

235. (D) Boncuğun yapılma tekniği ilkel bir tekniktir ve tamamen el sanatıdır. Ustaların elinde bir ince (merdan) ve bir kalın demir (asabe) vardır ve boncuk yapımında ağırlıklı olarak bu iki demir kullanılır.

236. (Y) Nazara karşı kullanılan göz boncuklarının doğum yeri Avrupa’dır.

237. (D) Göz boncuğunda, ilginç isimleri olan klasikleşmiş temel figürler vardır. Örneğin küçük dana göz, sadece bir yüzünde gözü olan üzerinde sarı renk bulunmayan bir boncuk türüdür

238. (D) Boncuğun daha sonradan kırılmaması için kuvvetlendirme işlemine Tavlama denir.

239. (D) Tavlama işlemi boncuğun yapımındaki bütün adımları aynı dereceye getirme amacı ile yapılmaktadır.

240. (D) Tavlama fırını sıcaklığa dayanıklı malzemeden inşa edilmiş olmalıdır.

241. (Y) Büyük boncuklarda tavlama işlemi elle yapılmaktadır.

242. (Y) Boncuklar fırında 500 derece ısıda bir saat kadar tutularak tavlanır.

243. (D) Küçük boncuklarda tavlama işlemi oksijen kapatılıp, sadece gazla yapılmaktadır.

244. İnsanlık tarihi boyunca, her kültürde ve dinsel inançta, …(göz).. figürü kötülükleri savan güçlü bir tılsım olarak kabul edilmiştir.

245. Camları eritmeye yarayan tuğla, sarı toprak ve döküm artığından yapılan yer fırınına …(ocak)…...denir.

246. Ana parçayı oluşturan camın sarıldığı ve cam eriğinin yapışmaması için üzerine özel bir toz sürülen çeşitli kalınlıklardaki çubuğa …(asabe)….. denir.

247. Ocağın potasından (gözlerinden) erimiş camı çıkarmaya yarayan, yaklaşık 50 – 60cm. uzunluğunda, uç bölümü inceltilmiş demir alete …(kazaki)... denir.

248. Nazara karşı kullanılan göz boncuklarının doğum yeri ...(Anadolu)...dur.

249. Her gün inanılmaz bir ısı düzeyine yükselip soğuyan fırınların üzerindeki samanla karıştırılan …(kil)… sıva, hem ideal bir ısı yalıtımı sağlamakta hem de dağılıp parçalanmasını önlemektedir.

250. …(Çam)….. odunu yandığında yüksek ısı vermesi, çok az kül bırakması, cama parlaklık ve şeffaflık kazandırması nedeniyle özellikle tercih edilmektedir.

251. Yapılan boncuğun büyüklüğüne göre tavlama işlemleri …(ikiye)….. ayrılır

252. Tavlama fırınlarında …(hava)….. dolaşımı en iyi şekilde olmalıdır.

253. Küçük boncuklarda tavlama işlemi oksijen kapatılıp, sadece …(gaz)….. ile yapılmaktadır.

254. (D) Oltu taşı kehribar taşından yapı olarak farklı olmasına rağmen oluşumundaki benzerlik nedeniyle siyah kehribar olarak da adlandırılır.

255. (D) Erzurum Oltu ilçesi ve çevresinde çok sayıda maden rezervleri olduğu için siyah kehribara ”Oltu” adı verilmiştir.

256. (Y) Başka bir ifade ile Oltu taşı, hayvansal kalıntıların yeraltında karbonlaşması ile oluşan bir kehribar taşı türüdür ve söğüt ağacının fosilleşmiş şekli olarak nitelendirilmektedir.

257. (Y) Kara kehribar olarak da bilinen Oltu taşı yurdumuzda Ankara, Trabzon ve dünyadaki en güzel örnekleriyle Erzurum ilimizin Oltu ilçesinde çıkarılmaktadır.

258. (Y) Oltu taşı topraktan çıktığında çok sert olmasına rağmen hava ile temas ettiğinde hemen yumuşak olur.

259. (D) Büyük emekle çıkarılan bu maden kilo hesabı atölyelere satılır.

260. (D) Çıra gibi is çıkararak alevli bir şekilde yanar.

261. (D) Oltu taşının tarihi geçmişi, kazılardan anlaşıldığı üzere Bronz çağına dek uzanmaktadır.

262. (D) Ata yadigârı ananevi bir sanat olan ve babadan oğula geçen bu güzel sanat, asıl önemini Cumhuriyet döneminde kazanmıştır.

263. (Y) Keskileri bileylemede kullanılan alete ateş bileyi denir.

264. (Y) Elektrikli torna makinesi; boncuk veya tespih tanesi, imamesi vb. delmek için torna makinesinde taşı delme işlemi ve özel bıçakla sürtülerek taşa şekil verme ve yontma işlemleri için kullanılmaz.

265. (Y) Biz çelikten yapılan büyük bir alettir.

266. (D) Oltu taşını işleme sanatı kesme, tıraşlama (yontma), taşlara şekil verme, torna ve cilalama tekniği ile sabırla ve büyük emeklerle dünden bu güne kadar tekniğine uygun olarak yaşatılmıştır

267. (Y) Oltu taşını elinizin içine alıp nefesle buharlaştırıldığında buharı çeker ve üzeri lekelenir.

268. (Y) Bir toplu iğnenin ucunu iyice ısıtıp Oltu taşı tespih tanesine batırdığınızda, toplu iğne batarsa Oltu taşıdır.

269. (D) Oltu taşı diğer sahtelere göre daha parlaktır.

270. (D) Torna makinesinde, yontma aleti bıçak (keski) ile itinalı bir teknikle modele uygun taşa şekil verilir.

271. (Y) Zemberek testere küçük taşları kesmeye yarar.

272. (D) Cilalama; tornada yapılan cilalama, deri parçası üzerinde cilalama, şayak cilalama, motorla cilalama olarak yapılır.

273. (D) Oltu taşı süslemede kullanılan desenleri, geleneksel ve modernize desenler olarak ikiye ayırabiliriz.

274. (Y) Desen çiziminde kalın ve sert çizgiler kullanılmalıdır.

275. (D) Gümüş veya altını ince tel hâline getirip örerek motiflerle süsleme işlemine telkari işlemi denir.

276. (Y) Madeni eserler üzerinde delikler veya yivler açılıp başka bir madenle kakılarak elde edilen süsleme tekniğine “mıhlama” denir.

277. (Y) Altın, gümüş, sedef ve çeşitli süs taşları kakmada kullanılmaz.

278. (D) Ajur tekniğiyle yapılan takılar, daha sonra kalemkârlarca kalem işi ile süslenir.

279. (D) Delik işi kalıpları için pirinç veya bafundan levhalar kullanılır.

280. (Y) Güherse tekniğinin diğer adı granittir.

281. (Y) Kalem işinde çelik kalemler veya keskiler kullanılmaktadır. Bunlara “Burin” de denilmektedir.

282. (D) Kalemkârlıkta yetişen ustalar daha sonra, savat ustası ve hüsnü-i hattı öğrenenler hakkâk (mühürcü) olurlar

283. Aşağıdaki ürünlerden hangisi Oltu taşından yapılır?
A) Tespih B) Sigara ağızlığı C) Takılar D) Hepsi

284. Tespihler aşağıdaki hammaddelerin hangisinden yapılmaz?
A) Kemik B) Cam C) Sedef D) Kıymetli taşlar

285. Aşağıdaki hammaddenin hangisi sigara ağızlıkları yapımında kullanılmaz?
A) Gül ağacı B) Kiraz ağacı C) Oltu taşı D) Armut ağacı 

286. Oltu taşı tespih süslemesinde aşağıdaki süsleme tekniklerinden hangisi kullanılmaz?
A) Altın kakma B) Güherze C) Firuze kakma D) Gümüş kakma

287. Aşağıdaki madenlerin hangisi Oltu taşını süslemede kullanılır?
A) Bakır B) Bronz C) Altın D) Elmas

288. Oltu taşı aşağıdaki hastalıkların hangisinin tedavisinde kullanılmaz?
A) Astım B) Bronşit C) Zature D) Guatr

289. Oltu taşı ürünü süsleme tekniğine başlamadan önce yapacağı …(ürünü).. ve kullanacağı …(süsleme tekniğini)… belirler.

290. Desende ……(kalın ve sert)… çizgilerden kaçınılmalı …(kıvrak)… ve yumuşak çizgiler kullanılmalıdır.

291. …(Telkari)…..; gümüş veya altını ince tel hâline getirip örerek motiflerle süsleme işlemine denir.

292. Madeni eserler üzerinde delikler veya yivler açılıp başka bir madenle kakılarak elde edilen süsleme tekniğine …(kakma tekniği).. denir.

293. Kakma tekniği, Oltu taşı tespih, …(ağızlık ve takılarda)….. uygulanmaktadır.

294. Madeni eserler üzerinde işlemler yaparken kesici ve delici aletler kullanılarak meydana getirilen oyarak süsleme tekniğine …(delik işi, kesme)…. veya “Ajur” tekniği denir.

295. Erzurum’da özellikle ajur tekniğiyle yapılan takılar, daha sonra kalemkârlarca …(kalem işi)… ile süslenir.

296. Selçuklu maden sanatında, süsleme olarak başlıca dört öğe kullanılmıştır. Bunlar …(insan)… motifleri, …(bitki ve hayvan).. figürleri, …(geometrik).. desenler ile kitabelerdir.

297. Oltu taşının tozu ile yapılan takılar, savatlı işlere benzediğinden ……(oltu taşı ile savat)… ismini almıştır.

298. Bakır, pirinç veya bafun levhaya kesme işlemi yapılırken ısınan testereye sık sık …(balmumu)….. sürülerek testerenin çabuk kırılması önlenir.

299. Kuyumculukta kullanılan “Güherse Tekniği” taneleme anlamına gelen …(granülasyonun)….. Osmanlılardaki tanımlanmasıdır.

300. Erzurum’da asırlardır takılara uygulanan kalem işleri, …(kalem atma)…. olarak da bilinir

301. Tespih; tane, durak (33’lerde pul), …(imame ve kamçı)… denen kısımlardan meydana gelmektedir.

302. Tespihler; haddeli, kakmalı, firuze kakmalı, …(altın)… kakmalı, …(gümüş)… kakmalı süslenmektedir.

303. Ağızlıklar; yasemin, …(gül)….., kiraz ağacından, lületaşı, sarı kehribar ve…(oltu)…. taşından yapılmaktadır.

304. Oltu taşı pipolar; düz pipolar, …(ağaç dalı pipolar ve oymalı pipolar)….. olarak adlandırılmaktadır.

305. Oltu taşı; soğuk algınlığı, …(astım)..., guatr, …(bronşit)…. ve alerji tedavisi için boyun bölgesinde kullanılır.

306. Kolye, bileklik gibi sıra sıra dizili boncukların ölçülerinin …(eşit)…. olması önemli değildir.

307. Polisaj makinesindeki keçeye ara ara …(ponza taşı)… (parlatıcı) sürülür.

308. Oltu taşı günlük yaşamımızda, …(zihinsel ve ruhsal)….. gelişimimiz arasında dengenin kurulmasını sağlar

309. (D) Sıvı olarak nitelendirdiğimiz cam çok kıvamlıdır. İşte bu nedenle de yer çekiminden etkilenmez ve aldığı biçimi korur.

310. (D) Camın gelişimine bakıldığında, ilk olarak uygun kumun bol olduğu ve seramik yapımının geliştiği bölgelerde üretildiği görülmektedir.

311. (D) Cam işleri yüzyıl sonlarında "Memluk" ve "Eyyubi" dönemlerinde en parlak düzeyine ulaşmıştır.

312. (Y) Şalümo özgün cam şekillerin yapımında kullanılan gereçlerdendir.

313. (Y) Propan gazı sağlayıcılar, şalümoya oksijen gitmesini sağlar.

314. (D) Grafit plaka, yüksek ısıya dayanıklı yardımcı malzemedir. Sıkıştırılmış kömür tozlarından elde edilmektedir.

315. (Y) Cam boncuk yapılan mekâna temiz hava akışının sağlanması ve yanan gazın dışarı atılması önemli bir konudur. Cam açmak yeterlidir.

316. (D) Kum, cam üretiminde en önemli maddedir. Kaynama noktasını düşürmek için soda eklenir, sertleşmesi ve uzun ömürlü olması için üçüncü madde olarak kireç eklenir.

317. (D) Cam bocuğun yapımı tamamlandığında soğumasını sağlamak ve havayla temasını engellemek için kum ya da elenmiş odun külü içerisinde 4-5 saat bekletilmektedir.

318. (D) Separatör %50 kaolin ve %50 alüminyum oksit karışımından oluşmaktadır. Kaolin, seramiğin ham maddelerinden olduğu için bu karışım sıvı seramik çamurunu (döküm çamuru) anımsatmaktadır.

319. Fazla eridiğinde sıvı cam akacağı için ……(kıvamını).. iyi ayarlamamız gerekir.

320. Cam çubuk ısıya tutulduğunda, kıvama gelince …(çelik)…. çubuk üzerine sarılır.

321. Cam kıvama gelince …(plak)… üzerinde yuvarlanarak silindir şeklinde boncuk yapılabilir.

322. Cam …(sertleşmeden)….. şekli verilir.

323. Çelik çubuk …(ısının)…. karşısında çevrilerek yuvarlak şekil alması sağlanır.

324. Ocağı birden parlamaması için ……(yavaşca)… açınız.

325. Balık gövdesi yapmak için yuvarlak …(boru)…. şeklinde iri boncuk hazırlanır.

326. Fazla eritildiğinde cam …(su).. gibi akar.

327. Çalışma için havadar, temiz ve ....(aydınlık).... bir atölye ortamı hazırlanmalıdır.

328. Camların şekillendirilmesinde oluşan keskin hatları …(aleve)….. tutarak yumuşatabilirsiniz.

329. Cam, İslam mimarlığına …(revzen)…. denilen alçı pencerelerle girmiş, kandil, bardak, sürahi ve tabak gibi günlük eşyalarda geniş ölçüde kullanılmıştır.

330. …(Şalümo)….. deliklerinden çıkan oksijen ve propanın güçlü alevi sayesinde çubuk şeklinde camların rahatlıkla erimesini sağlar.

331. Grafit plaka, yüksek …(ısıya)… dayanıklı yardımcı malzemedir.

332. Cam boncuk yapılan mekanda bulunan havalandırmanın ateşin hemen …(üstünde)…. olması gerekir.

333. …(Kum).. cam üretiminde en önemli maddedir.

334. Tavlama işlemi tamamlandıktan sonra çelik tel üzerindeki cam boncuk su dolu kaba bırakılarak ……(seperatörün)…. çözülmesi sağlanır.

335. …(Dremel)…. birçok ucu olan ve boncuğunuzun kenarını içini çok hızlı temizleyebilmemizi sağlayan bir araçtır.

336. (D) Baston süslemede kullanılan desenleri, geleneksel ve modernize desenler olarak ikiye ayırabiliriz.

337. (Y) Desen çiziminde kalın ve sert çizgiler kullanılmalıdır.

338. (D) Bastonların gövdesinde özellikle baklava, yıldız, çoban çentiği gibi motifler kullanılmamaktadır.

339. (Y) Birbirine geçmiş biçimlerden oluşan bezeme düzenine geçmeli bezeme denir.

340. (Y) Devrek bastonunun temel figürü olduğu söylenen yılan figürü, barışın, iyi geçinmenin, uyumun simgesidir.

341. (D) Ülkemizde ağaç baston yapım merkezleri Ankara- Gölbaşı, İstanbul-Beykoz, Bitlis Ahlat, Balıkesir, Ordu, Sakarya, Zonguldak-Devrek’tir.

342. (D) Rumi, hayvanların kanat, bacak ve bedenlerinin stilize edilmiş şekillerinden oluşan ve kökenleri Orta Asya‘ya dayanan çok yaygın bir süsleme elemanıdır.

343. (Y) Bastonların saplarında insan figürleri kullanılmaz.

344. (Y) Harpiler, yarı insan yarı kuş şeklinde bir figürdür.

345. (D) Köpek figürü Türk kültürüne ait bastonlarda çok görülmüştür.

346. (D) Kalem işinde çelik kalemler veya keskiler kullanılmaktadır. Bunlara “burin” de denilmektedir.

347. (D) Kalemkarlıkta yetişen ustalar daha sonra savat ustası ve hüsn-i hattı öğrenenler hakkak (mühürcü) olurlar.

348. (Y) Altın, gümüş, sedef ve çeşitli süs taşları kakmada kullanılmaz.

349. (Y) Çoban çentiği baston için baston olacak kızılcık ağacının üzerinden üç kış dört yaz geçmesi gerekiyor.

350. (D) Savat, gümüş üzerine siyah savat çamuru ile yapılan bir süsleme biçimidir.

351. (Y) Baklava kesim bastonun oyulma şekli uzunlamasına değil daha sık ve helezoniktir.

352. (D) Ağaç bastonları nitrik asitle (kezzap) renklendirme Devrek‘te sık kullanılan bir tekniktir.

353. (Y) Saf nitrik asitte önce bir miktar demir eritilip yarı yarıya suyla söndürülerek yeşil elde edilir.

354. (Y) Baston 80-220-400 ve 640 no. zımpara kağıdı ile zımparalanır. Baston pürüzsüz hale getirilir.

355. Ağaç dalının düzleştirilmesiyle oluşturulan farklı işlevleri ve boyutları olan baston, antik çağlardan günümüze …(dayanak, sopa, değnek, asa)… olarak adlandırılmıştır.

356. Süsleme resmi, süsleme amacı ile değişik yüzeylere değişik tekniklerle olan …(iki boyutlu)… resim türüdür.

357. Bastonlarda insan şekilleri bezemelerini, en çok geçmişte Mısır ve …(Mezopotamya)….’da yerleşen kavimler kullanmıştır.

358. …(Rumi)….; hayvanların kanat, bacak ve bedenlerinin stilize edilmiş şekillerden oluşan ve kökenleri Orta Asya‘ya dayanan çok yaygın bir süsleme elemanıdır.

359. Devrek bastonunun temel figürü olduğu söylenen yılan figürü, …(barışın ve iyi geçinmenin)…. uyumun simgesidir.

360. Eğenin oluşturduğu izler ve pürüzler …(sistire).. ile yok edilir.

361. Çünkü bir çoban çentiği baston için baston olacak kızılcık ağacının  …(üç kış üç yaz)….  geçmesi gerekiyor.

362. Savat çamuru kurşun, gümüş, bakır …(kükürt)…..karışımından oluşur.

363. Saf nitrik asiti sadece suyla söndürerek …(yeşil).. rengi ya da saf nitrik asitte önce bir miktar demir eritip yarı yarıya suyla söndürerek …(kahverengi)… elde edilir.

364. Vernik püskürtme aletine (kompresör) …(kompenantlı)… vernik koyulur.

365. Bastonu törpülerken bastonu yaslamak, daha rahat çalışmak için kullanılan dayanağa ……(mengene)….denir.

366. Sıvama tekniğinde, yüzeylere saz, sarhoş, …(çitan, cimcime)……, turna katarı, ebrulu vb. gibi isimler verilmektedir.

367. Madeni veya ağaç eserler üzerinde delikler veya yivler açılıp başka bir maden veya sedef kakılarak elde edilen süsleme tekniğine …(kakm tekniği)…. denir.

368. Balık aynı zamanda sayısız yumurtaları nedeni ile …(bereket ve bolluk)… sembolü olarak da kullanılmıştır.

369. …(Süsleme resmi)…, süsleme amacı ile değişik yüzeylere değişik tekniklerle yapılan iki boyutlu resim türüdür

370. (D) Baston, insanların genellikle yürümesini kolaylaştıran ve dayanak, destek olarak yararlandıkları, süslemecilikte de aksesuar olarak kullanılan araçlardır.

371. (Y) Antik çağlarda baston ve asanın kullanılmadığı görülmüştür.

372. (D) Baston Osmanlı Devleti’nde kendilerini halktan ve ayak takımından ayırmak isteyen kişilerce şıklık göstergesi olarak da kullanılmıştır.

373. (D) Bastonlar yaşlıların, ortopedik özürlülerin ve hastaların yürümesine kolaylık sağlamak için yapılmıştır.

374. (D) Baston dallarının ısıtılması işlemi sırasında kullanılan ısıtma düzeneği tüp, ocak, su tenekesi ve buhar kazanı olmak üzere dört parçadan oluşur.

375. (Y) Doğrultma-düzeltme tahtası ağaç baston saplarının kesmesinde kullanılır.

376. (Y) Dallar, genelde çok düzgün olur. Ağaç baston yapımında kullanılan ağacın en önemli özelliği, 280-540˚C sıcaklıkta 80 dakika fırınlandığında yumuşaması ve istenilen şekilde düzeltme tahtasında düzeltilmesi ve soğutulmasıdır.

377. (D) Dalların doğrultma-düzeltmesi işlemine başlamadan önce ısıtılması gerekir.

378. (Y) Dallar 50 dakika boyunca ısıtılır.

379. (D) Tornalanacak dalın uçları şerit testere ile kesilir.

380. (D) Bastonluk dal kabukludur ve şekil olarak düzgün değildir.

381. (D) Dal, tornalama işleminin sonucunda dalın kabukları soyulmuş, pürüzleri giderilmiş, kalından inceye giden düzgün bir görünüm kazanmış olur.

382. (D) Baston tezgâhı, bastonun üretim sürecinin doğrultma-düzeltme, sap ve pabuca kavela deliğinin açılması ve törpü aşamalarında kullanılan el yapımı bir düzenektir.

383. (D) Fırça bastonu boyama işleminde, bastona kezzap sürülmesi aşamasında kullanılan, sapı ağaç veya plastik, uçları kıl veya naylon olan resim fırçasıdır.

384. (D) Torna bıçağı, manüel tornada ağacın kabuğundan arındırılması ve merkezlenmesi işleminde kullanılır.

385. (Y) Parlak vernik, bastonun verniklenmesi işleminde kullanılan, marangoz ve mobilya atölyelerinin kullandığı selülozik tip mat verniktir.

386. (Y) Çinko, kezzaba mavi renk verilmesi işleminde kullanılan 1-2 mm kalınlığında çinko levhadır.

387. (D) Tutkal, deri ve kıkırdak gibi hayvan maddelerinden çıkarılır ve tahta, kâğıt vb. şeyleri yapıştırmada kullanılır.

388. (Y) Kezzap, kimyada asetik asit ya da nitrik asit adıyla anılan, katı durumda dağlayıcı asittir.

389. (D) Sedef, birçok deniz hayvanının kabuğunda bulunan, sedefçilikte kullanılan sert, beyaz gökkuşağı pırıltılı maddedir.

390. (D) Dalların üç ay dinlendirilmesinin nedeni düzeltilen dalların deformasyona uğraması (yani eğrilme) olasılığını ortadan kaldırmaktır.

391. (D) Resimlendirilmiş kumaşlar baskı tekniğinin öncüleridir.

392. (D) Kumaşı fırça ile boyama ve kalıplar basarak desenlendirme Mısır’da Abbasi ile Fatimiler’de görülür.

393. (Y) Tokat ve İstanbul’da yazmacılık faaliyetleri sona ermiştir.

394. (D) Yazma Türk halkının hayatına girmiş ve gereken ilgiyi görmüştür.

395. (Y) Yazma sadece kadınlar tarafından başörtüsü olarak kullanılmıştır.

396. (Y) Ağaç baskı sanatı giyim süslemede kullanılmaz.

397. (D) Ağaç baskı sanatını ev tekstilinde de kullanabiliriz.

398. (D) Ağaç baskı kalıpları kuru ıhlamur ağacından yapılır.

399. (D) Boya tablası dört köşeli kasnağa vinleks gerilerek hazırlanır.

400. (Y) Boyayı her hangi bir fırça ile kalıba sürebiliriz.

401. (D) Gazyağı bir gerektir.

402. (D) Bitkisel boyalar doğal boyalar grubuna girer.

403. (D) Maddeni boyalar, doğal ve suni olarak elde edilmiş maden bileşikleri boyalardır.

404. (Y) Suni boyalar oldukça pahalı boyalardır.

405. (D) Pat, beyaz ve renkli tüm boyalar için gereklidir.

406. (Y) Patın pütürlü olmasının hiçbir mahzuru yoktur.

407. (D) Gazyağı petrolden elde edilen yağlı bir sıvıdır.

408. (Y) Binder boyaya renk verir.

409. (Y) Pat içerisine emilgatör konulmaz.

410. (D) Pat içerisinde pütür veya yabancı madde var ise süzgeçten süzülür.

411. (D) Titanın su ve binder ile eritiriz.

412. (D) Titanın ve patın üç gün 10’ar dakika çırpılarak açılması sağlanır.

413. (Y) Beyaz boya sadece titandan oluşur.

414. (D) Renkli boya hazırlanırken pat ile akremin boya kullanılır.

415. (D) 1 litre pat içerisine 1 kaşık akremin boya renkli boya yapımı için yeterlidir.

416. (Y) Pat ile hazırlanmış renkli boyalar birbirleri ile karışmaz.

417. (D) Siyah boya, karakalemi baskı ve dolgu baskı yapımında kullanılır.

418. Anadolu’da yazmacılık hangi ilimizde gelişmiştir?
A.) Antalya B.) Toka C.) Malatya D.) Ordu

419. Kumaş üzerine elle resmedilerek veya tahta kalıplarla basılarak desenlendirilmiş kumaşlara verilen isimdir.
A.) Yazma B.) Resim C.) Ham Bez D.) Dokunma

420. .Aşağıdakilerden hangisi boya hazırlamada kullanılmayan bir araç değildir.
A.) Çırpma mikseri B.) Plastik C.) Boya kabı D.) Binder 

421. Aşağıdakilerden hangisi boya hazırlamak için kullanılan bir gereçtir.
A.) Tahta kalıplar B.) Gazyağı C.) Kaşık D.) Düzenek

422. Aşağıdakilerden hangisi doğal boyadır.
A.) Anilin boyalar B.) Alizarin boyalar C.) Madeni boyalar D.) Akremin boyalar

423. Pat hazırlarken hangi gereç kullanılmaz.
A.) Gazyağı B.) binder C.) Mavi boya D.) Sarı boya 

424. Pat ve titanı kaç gün kaç dakika çırparız?
A.) 2 gün 5 dakika B.) 1 gün 10 dakika C.) 3 gün 10 dakika D.) 5 gün 5 dakika ile

425. Pat ile titanın karışımından elde edilir.
A.) siyah boya B.) Beyaz boya C.) Mavi Boya D.) Sarı Boya

426. Karakalem baskı ve dolgu baskı yapımında ayrıca renklerin koyu tonlarının elde edilmesinde kullanılır.
A.) siyah boya B.) Beyaz boya C.) mavi boya D.) Sarı boya

427. (D) Eski kandilli yazma atölyelerinde Hatayi ve Rumi usluplu kalıplar vardır.

428. (D) Yazmalarda genellikle çiçek ve yaprak motifleri kullanılır.

429. (Y) Tokat yazmalarında meyve motifleri bulunmaz

430. (Y) Tokat içi dolusu deseni hayvan figürlerinden oluşur.

431. (D) Tokat beşlisine beş dallı da denir.

432. (Y) Tokat üzümlüsünde zemin rengi beyaz basılır.

433. (D) Tokat elmalısına “kömüş gözü “ veya “aynalı “ da denir.

434. (D) Yarım elmalı deseni elma elma motiflerinin daha küçük ve bozuk şeklidir.

435. (Y) İçi boş deseni Tokat’ a ait değildir.

436. (D) Purket ve kaşık sapı çok eski Tokat desenidir.

437. (D) Ev işi deseni sarı zemin üzerine beş dallı olarak basılır.

438. (Y) Trabzon kenar bir Trabzon desenidir.

439. (D) Çengelköy deseni bir çiçek demetinden oluşur.

440. (D) Drama deseni ve drama göbeği deseni birlikte basılır.

441. (Y) Alaplı da çiçek motifleri kullanılır.

442. (Y) Şam hamamiye ve sinekli hamamiye desenleri Tokat ‘ a ait değildir.

443. Kalıp oymada hangi ağaç kullanılır?
A) Kavak B) Ihlamur C) Meşe D) Çam

444. Desen çiziminde hangi kâğıt kullanılır?
A) Kareli kağıt B) Çizgili kalıbı C) Aydınger kağıdı D) Parşömen kağıdı 

445. Kalıp oymada hangi araç kullanılmaz?
A) Ihlamur ağacı B) İskarpela C) Oyma bıçakları D) Testere

446. Yalnızca kesme işinde hangi araç kullanılır?
A) Oyma bıçakları B) İskarpela C) Keser D) Matkap

447. (Y) Ihlamur ağacı sert ve iyi boya tutmayan bir ağaçtır.

448. (D) Kalıp yapımında ıhlamur ağacının fırınlanmış olanı tercih edilir.

449. (D) Kalıp oyma işi zor ama zevkli bir iştir.

450. (Y) Desenin kalıba aktarılması; bakarak çizim aktarma şeklinde olur.

451. (Y) Desenin kalıba aktarılmasında, desenin sağ’ının ve sol’unun önemi yoktur.

452. (D) İçi boş, purket, kaşık sapı Tokat yöresi desenidir.

453. (Y) Asma yaprağı deseni Tokat yöresel deseni değildir.

454. (D) Yazma desenlerinde stilize çiçek motifleri yanında meyve motifleri de kullanılmıştır.

455. (D) Kalıp oymak için özel uçlu bıçaklar ve aletler kullanılır.

456. (Y) Desenin oyulmasına, desenin kenarından başlanır.

457. (Y) Tutamak, kalıbın ekseninin oyulmuş kısmıdır.

458. Osmanlı devrinde çeşitli sanat dallarında çok kullanılan dal nakışı Rumi ve…(Hatayi)…..’dir.

459. Yazma desenlerinde meyve motifleri kullanılsa da genellikle …(çiçek)….motifleri kullanılır.

460. Kalıp oymada kullanılan …(ıhlamur)..ağacının kuru ve budaksız olanı tercih edilir.

461. Deseni çizmek için …(parşömen)…kağıdı kullanılır.

462. Deseni ağaca geçirmeden önce yüzeyi pürüzlerden arındırmak için …(zımpara)… yapılır.

463. Oyma yaparken oyma bıçakları …(dik)…..tutulmalıdır.

464. Kalıp oyulurken kalıbın uzun süre kullanılabilmesi için desen derinliğinin …(1,5)…cm. olması gerekir.

465. Kalıbın bazı yerlerinde delik açmak için …(matkap)…..kullanılır.

466. Tutamağın arkasının düzeltilmesi iskarpela ve …(törpü)..yardımı ile olur.

467. Kalıbın uzun süre dayanıklılığını koruması için …(muma)…..batırmak .

468. (D) Tahta baskı yapımında ipekli, pamuklu, keten ve el dokuması kumaşlar kullanılır.

469. (Y) Tahta baskı yapımında sentetik kumaşlar kullanılır.

470. (D) Baskıdan önce apreli kumaşların yıkanması gereklidir.

471. (Y) Mermerşahi ipekli bir kumaş türüdür.

472. (D) Patiska pamuklu bir kumaş türüdür.

473. (Y) Keten sıcak tutan ve buruşmayan bir kumaş cinsidir.

474. (Y) Keten elyafı bitkinin meyvesinden elde edilir.

475. (D) İpek böceği kozasından elde edilen iplerle dokunan kumaşa ipek denir.

476. (D) İpekli kumaşlara yıkamadan baskı yapılır.

477. (D) El tezgâhlarında dokunan kumaşlara el dokuması kumaşlar denir.

478. (D) Köşe yapma işlemi kenarların düzgün ve güzel görünümde olması için köşe çalışması yapılır.

479. (D) Saçak Bağlama kumaşın kenarlarından istenilen uzunlukta iplik sökülerek ya da iplik eklenerek yapılan işlemlerdir.

480. (D) Makrame düğümleme, süsleme tekniğidir.

481. (Y) Tahta baskı ile süslenecek giysi ve örtülere abartılı oyalar seçilir.

482. (D) Bükerek saçak bağlama kumaşın kenarlarından istenilen uzunlukta iplik sökülerek, küçük demetler halinde iplikler alınır büküm işlemi yapılır.

483. (D) Tahta baskı yapımında kullanılacak kumaşa yapılacak ilk işlem kumaş apresinin giderilmesidir.

484. (Y) Baskı yapılacak kumaş temizlemeye gerek yoktur.

485. (D) Baskı yapılacak kumaş kenarını köşe çevirerek katlayabilirsiniz.

486. (D) Seyrek dokunuşlu kumaşlarda saçak sökülür.

487. (D) Kumaşın en iplikleri sökülerek saçak bağlamaya hazırlanır.

488. (Y) Saçak bükerken iplik kalınlığı farklı olabilir.

489. (D) Kastamonu çarşaf düğümü ile kenar temizleme yapabilirsiniz.

490. (Y) Makrame bir nakış süsleme tekniğidir.

491. (D) Makrame giyim süslemede ve ev süslemede kullanılır.

492. (Y) Makramede sadece bir düğüm tekniği vardır.

493. (Y) Makrame ayrı bir yerde yapıldıktan sonra örtüye dikilir.

494. (D) Makrame yapımında kullanılan tekniğe göre ip uzunluğu değişir.

495. (D) Püskül boyunu göre karton hazırlanır.

496. (Y) İğne, tığ, firkete ve mekik ile ince iplik veya ipek iplik ile yapılan ilmeklerden oluşmuş ince örgüye dokuma denir.

497. (Y) Her türlü oya, her türlü kumaşa yapılır.

498. (Y) Tahta baskı ile süslenecek giysi ve örtülere abartılı oyalar seçilir.

499. (D) İğne, tığ, firkete ve mekik ile çeşitli oyalar yapılır

500. (Y) Tahta baskı yapımında “D” şeklindeki kompozisyon en fazla uygulanan şekildir.

501. (D) Ortadan başlayıp dışa doğru açılarak gelişen kompozisyona dairesel kompozisyon denir.

502. (Y) Dairesel kompozisyonda aynı kalıp kullanılarak baskı yapılır.

503. (Y) Köşeli kompozisyon örtünün ortasına uygulanır.

504. (D) Köşeli kompozisyonda kalıp ile “L” şekli uygulanır.

505. (D) Baskıya, kenardan başlayıp ortaya doğru daralarak üçgen şekli alan düzenlemeye üçgen kompozisyon denir.

506. (D) Üçgen kompozisyonda aynı kalıp veya farklı kalıplarla baskı yapılabilir.

507. (Y) Bordür çalışması diğer kompozisyon şekilleri ile bir arada kesinlikle uygulanmaz.

508. (D) Kenar suyu çalışmasına bordür denir.

509. (D) Bordür çalışması aynı kalıbın sık basılması ile yapılır.

510. (Y) Karışık düzenlemede kesinlikle tek kalıp uygulanır.

511. (D) Yüzeyin tamamını motiflerle doldurarak yapılan düzenlemede bordür çalışması kompozisyonu tamamlar.

512. (D) Kara kalem baskı kalıbında konturlar ince hatlı olmalıdır.

513. (D) Kare kalem baskı tekniğinde kullanılan kalıpların iyi sonuç vermesi için kalıpların temiz olması gerekir.

514. (D) Kara kalem baskı tekniğinde siyah boya kullanılır.

515. (Y) Siyah boyanın hazırlanmasında pat kullanılmaz.

516. (Y) Kara kalem baskı çalışmasında düzeneğin hazırlanmasına gerek yoktur.

517. (D) Baskı işleminden önce kumaşın apresi alınmalıdır.

518. (Y) Kara kalem baskıda kalıba çok bol boya alınır.

519. (D) Kara kalem baskının içi istenirse fırça ile renklendirilir.

520. (D) Her baskıdan sonra kalıp fırça ile temizlenmelidir.

521. (Y) Baskı kuruduktan sonra sabitleme ütüsü yapılmaz.

522. (D) Dolgu baskı kalıbı desen hatları kalın ve içi dolu kalıplardır.

523. (D) Dolgu kalıbı ile tek renkli baskı yapılır.

524. (Y) Dolgu baskı yapımında düzeneğe az boya verilir.

525. (Y) Dolgu baskı yapımında kalıba az boya yüklenir.

526. (D) Kısa süreli baskı aralarında düzeneğin üzeri hava almayacak şekilde kapatılmalıdır.

527. (D) Yeni yapılacak baskıda düzenek ve fırçanın kuru olması önemlidir.

528. (D) Yapılan baskı ütü ile kurutulur.

529. (Y) Kara kalem baskı kalıbı elvan baskıda kullanılmaz.

530. (Y) Elvant baskı yapımında düzeneğe ihtiyaç yoktur.

531. (D) Elvan baskı yapımında siyah kara kalem baskı yapılır.

532. (Y) Baskıda kullanılan kumaş bir araçtır.

533. (D) Renkli boyaların yapımında pat kullanılır.

534. (D) Kara kalem basılan yazmaların, desenindeki her rengin farklı kalıplarla basılmasına elvant (elvan) baskı denir.

535. (D) Elvan baskı kalıpları desenin iç hatlarını dolduran dolgu kalıplarıdır.

536. (Y) Her renk için ayrı ayrı kalıp hazırlamaya gerek yoktur.

537. (Y) Elvant baskı yapımında önce renkli dolgu elvant kalıpları basılır, sonra karakalem kalıbı basılır.

538. (D) Kalıplardaki boya artıkları fırçalanarak temizlenir.

539. (Y) Baskıya sabitleme ütüsü yapmaya gerek yoktur.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder