Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır
1. Yapacağınız çalışmanın büyüklüğüne göre farklı boyutlarda ahşap veya metalden
yapılmış boncuk …(dokuma tezgahları)… vardır.
2. Tahtayı …(çatlatmamak için)….. çiviler S şeklinde kavisli çizilerek cam çivisinin eni
kadar aralıklarla çakılır.
3. Kesme boncuklarınızın ipliğinizi …(kesmeyecek)…… cinsten olmasına dikkat ediniz.
4. Boncuklarınızın renginin atmayacak ve …(solmayacak cinsten)…. olmasına dikkat
ediniz.
5. İplikler …(boncukların)….. içerisinden iki defa geçeceği için çok ince ve sağlam
olmalıdır.
6. Boncuk örme tekniklerinde yapılan …(ürünün özelliklerine)…. uygun renklerde, farklı
cinslerde ve kalınlıktaki boncuklar kullanılmaktadır.
7. Boncuklardan kolaylıkla geçebilecek ve inceliklerine göre farklı numaralarda ve
boylarda …(boncuk iğneleri)…. vardır.
8. Tığ ile örme tekniği belirli sayıda ve renklerdeki …(boncukların).. yapılan modelin
özelliğine uygun kalınlıktaki ipliğe dizilerek ve tekniğe uygun örülerek yapılmasıdır.
9. İğne ile boncuk örme tekniği Seçilen modelin özelliğine uygun …(iğne ve iplikle)….
tekniğe uygun yapılmasıdır
10. Hapishane işi örme tekniği belirli sayıda ve renklerdeki …(boncukların)….. yapılan modelin
özelliğine uygun teknikle örülmesidir.
11. Hapishane işi örme tekniklerinde özel yapılmış ……(tığlar)… kullanılmaktadır.
12. Tığın fazlalığı kesilerek …(gürgen)…. ağacından hazırlanmış (gövdeye) sapa
monte edilmektedir.
13. Cezaevi boncuk atölyesinde uygun kalınlıkta tığ yoksa belirli ölçülerde ve
kalınlıklarda olan …(çivilerden)….. de tığ yapılmaktadır.
14. Çift örgü tekniğinde örgünün daha yumuşak ve düzgün çıkması için biraz daha
…(kalın tığ)…. tercih edilmektedir.
15. (D) Ebru, yetişmiş ustalar tarafından sıkça kullanılan desen çeşitleridir.
16. (Y) Battal ebru, ebrunun bilinen en yeni tarzıdır.
17. (D) Zemin battal az veya tek renk ile yapılır.
18. (D) Ethem Efendi Battalısarı gülbahar boyalar üzerine sarı-lacivert lahor kullanılarak
yapılan bir tarzdır.
19. (Y) Gelgit ebru battal zemin atıldıktan sonra, bir çöp, iğne veya biz yardımıyla teknenin
kenarlarına düz olarak desenin çizilmesi ile oluşur.
20. (Y) Şal ebrusu gelgit yapıldıktan sonra teknenin çaprazına doğru, genellikle dar aralıklı
yapılan gelgit sonucu elde edilir.
21. (D) Taraklı ebru battaldan sonra yapılan gelgit deseninin üzerine taraklar yardımı ile
yapılan desen türüdür.
22. (D) Kumlu ebru elde etmek için teknenin ortasına lahor çividi damlatılmaya başlanır.
23. (D) Hafif ebru genellikle üzerine yazı yazmak için hattatlar tarafından kullanılan açık,
soluk renkli ebrulardır.
24. (D) Ebru sanatçının bütün duygu ve düşüncelerini el aletleri yardımıyla aktarmasıdır.
25. (D) İki elle fırça, diğer elle de işaret parmağını kullanarak fırçayı küçük darbelerle
işaret parmağına vurarak tekne üzerinde istediğimiz bölgelere rengi atılır.
26. (Y) Ebru yaparken birden fazla rengi üst üste atamayız.
27. (D) Bizleri kullanırken çok fazla boya alınmaması ve her boya alınışta bizin bir bez
yardımı ile temizlenmesi gereklidir.
28. (D) Ebru deseni tamamladıktan sonraki kâğıt üzerine alınır.
29. (Y) Hava kabarcığı kalmamasına dikkat etmeye gerek yoktur
30. (D) Bütün desenler, battal deseninden çıkar.
31. (Y) Diğer ebru çeşitlerine geçebilmek için önce battal ebruyu doğru yapmak gerekmez.
32. (D) Neftli battal döşenmiş bir zemin üzerine içine birkaç damla neft (tercihen çam terebenti)
katılmış boya serpilerek elde edilir.
33. (Y) Somaki battal genellikle üç renk yapılır. Üçüncü renge fazla miktar öd katılarak birinci
rengin iyice sıkıştırılıp, damarlar hâline gelmesi sağlanır. Böylece somaki mermer görünümü
elde edilir.
34. (D) Serpmeli battal bilinen herhangi bir battal ebrusu yapıldıktan sonra zemine zıt bir renk
ile genellikle açık renkte çok küçük damlacıklı son kat boya atılır.
35. (D) Gelgit ebru battal zemin atıldıktan sonra bir çöp, iğne veya biz yardımıyla teknenin
kenarlarına paralel olarak desenin çizilmesi ile oluşur.
36. (D) Kumlu-kılçıklı ebrular kumlu ebruların en güzeli, bitkisel esaslı olan lahor çivitinden
elde edilir.
37. (D) Çift baskılı ebrular,ebrulanmış kâğıtları kuruduktan sonra tekrar başka bir desenle
ebrulayarak elde edilir.
38. (D) Ebru her aşaması çok zahmetli bir uğraştır.
39. (D) Taban rengi olarak seçilen renk, kitrenin üzerinde bolluk kalmayacak şekilde bir bir
fırça ya da kürdan yardımı ile serpilir.
40. (D) Farklı inceliklerde iğneler yardımıyla çiçekler ve diğer desenler oluşturulur.
41. (D) Ebru kâğıt süsleme sanatlarının en güzel örneklerindendir.
42. (Y) Ebru yapımı zorlu ve emek isteyen bir çalışma değildir.
43. (D) Birçok eski eserde süsleme amacıyla kullanılan ebru, geleneksel el sanatlarımızdan olmasına rağmen yakın zamana kadar unutulma tehlikesi geçirmiştir.
44. (D) Ebruda kâğıt emici özelliği fazla ve mat olanları tercih edilir. Genellikle
birinci hamur kâğıt kullanılır.
45. (Y) Kitre, Anadolu'da yetişen, geven türü dikenli bitkilerden elde edilen, yapışma özelliği çok olan bir zamk çeşididir.
46. (D) Fırçanın sapı için sert olduğundan dolayı gül dalı kullanılır.
47. (D) Öd renklerin kitre üzerinde kalmasını sağlar.
48. (Y) Biz şekil vermekte kullanılmaz.
49. (Y) Tarak ebru deseni elde etmek için kullanılmaz.
50. (D) Fırça yapımında yaşlı atların kuyruğu kullanılır.
51. (Y) Ebruda saf su kullanılmaz.
52. (D) Kitre Ülkemizin güney ve güneydoğu bölgelerinde kırlarda yetişen yabani bir
dikenin öz suyudur.
53. (D) Kitre bitkinin özsuyu çizik bölgeden akar ve kurur.
54. (Y) Her bölgenin kendine has kitresi yoktur.
55. (Y) Kitre bir kap içerisinde ıslatılıp bir saat bekletilir.
56. (D) Ebru yapımında suda erimeyen, asit ve kazein içermeyen, ışıktan etkilenmeyen
doğal, oksit, pigment ve toprak temelli boyalar kullanılmaktadır.
57. (D) Soba Kurumu siyah renk yapımında kullanılır.
58. (D) Sarı tabiatta bulunan arsenik sülfür (zırnık)’den elde edilir.
59. (D) Lacivert Bedahşi laciverti denen doğal çivittir.
60. (Y) Dağılan boya spatula ile toplanır ve tekrar ezilmez.
61. (Y) Ezme işlemi tamamlandıktan sonra ebrunun en önemli işlemlerinden biri olan
boyaların terbiyesidir.
62. (Y) Kitre üzerinde yaldızlar kitreyi kirletmez.
63. (D) Öd ebru yapımında kullanılan en önemli malzemedir.
64. (D) Boyaların öd ayarlarının iyi yapılması en önemli hususlardan biridir.
65. (D) Ebru renklerin suyla dansının yarattığı bir ahenktir.
66. (D) Ebru sanatında son devrin piri merhum Mustafa Düzgünman gerek yetiştirdiği
öğrencilerle gerek bu sanata kazandırdığı anlayışla manevi hazinelerimizden birinin
payidar kalmasında büyük rol oynamıştır.
67. (Y) Ebruda genellikle birinci hamur kâğıt kullanılmaz.
68. (D) Kitrenin plaka hâlinde, beyaz ve topraksız olanları tercih edilmelidir.
69. (D) Ebru yapımında genellikle oksit kırmızı, oksit sarı, oksit siyah, lahur çiviti kullanılır.
70. (Y) Öd ipek boyalar için kullanılır.
71. (D) Tarak sümbül tarağı, buket tarağı gibi isimler alınır.
72. (D) Mühre ebru kâğıtları kuruduktan sonra, mühre denilen iki kollu el presi yardımıyla
düzeltilip parlatılır.
73. (D) Kitre eczacılık da, kozmetik ve dokuma sanayinde, pasta yapımında ve pek çok
yerde kullanılan yapışma kabiliyeti düşük bir zamk cinsidir.
74. (Y) Ebru yapımında toprak boya denilen tabiattaki renkli kaya ve topraklardan elde
edilen madeni boyalar kullanılmaz.
75. (D) Eltaşı ile sabırla yavaş yavaş (8) yaparak ezilir.
76. (D) Dinlenen boya durulur, dibe çöker su üstte bembeyaz berrak kalır.
77. (Y) Ebruda sığır ödü kullanılmaz.
78. (D) Benmari ısıyla direkt temas etmemesi gereken gıdalar bu yöntemle pişirilir veya
eritilir.
79. (Y) Taraklar hazır hâlde satılır
80. …(Fantezi ipler)….. rengi beyaz, oldukça sağlam ve düzgündür.
81. Pamuk ipinde genellikle …(20)… numara olanı kullanılır.
82. …(İp takma iğnesi)…. ipliğin çarşafa geçmesini sağlar.
83. …(Yorgan iğnesinin)….. ucu sap şeklinde bir ağaca batırılarak ip takma (bağ)
iğnesi hazırlanır.
84. …(Pamuk ipliği)…..genellikle ikinci ve üçüncü kalite bağların yapımında
kullanılır.
85. (D) Pamuk ipliğinde yapılan bağlar mat görünüşlü ve kalın olur.
86. (Y) Yumaklar hâlinde alınan fantezi ip veya pamuk ipliğinin kolay çile yapılmasını
sağlayan basit bir araçtır.
87. (D) Ortalama olarak 20- 21cm eninde, 50cm uzunluğunda, 1,5-2cm kalınlığında olan
bir tahtanın üzeri bezle kaplanarak hazırlanır.
88. (D) Kelebe, ince yuvarlak bir çıtanın üzerinden geçirilen, karşılıklı birbirine bağlı ve
dönen ince tahtalardan yapılan, üstten alta doğru genişleyen bir araçtır.
89. (Y) Fantezi ipler yumaklar hâlinde kg ile satılır.
90. …(Kastamonu)….. ve ilçelerinde en yaygın ve gelir getirici olan el
sanatıdır.
91. …(Sıra bağ)……model en basit Kastamonu çarşaf bağı modellerinden
biridir.
92. Kastamonu da yapılan ……(ev baklavası)……. bu desene ilham vermiştir.
93. ……(Eğri ırmak)…genellikle başka modellerle kombine kullanılagelmiş bir
desendir.
94. Çok sık aralıklarla düğüm atılmasıyla …(hasır)…. modeli
oluşturulmuştur.
95. (D) Kastamonu çarşaf bağı modelleri her modelin tek başına ya da birkaçının bir arada
kullanılmasıyla oluşmuştur.
96. (Y) Hasır örgü zorluk derecesi yönünden en kolay uygulanabilen modellerdendir.
97. (D) Kuşdili küçük eşkenar dörtgenlerden oluşmaktadır.
98. (Y) Güneşli yürek modelinde baklava şeklinin yarısı görünümündeki bir üçgen şekil
oluşturulmuştur.
99. (D) Kastamonu'da evlenecek her genç kızın ve erkeğin "çeyiz sandığında bağlı çarşaf
bulunması" mahalli gelenek hâlindedir.
100. (Y) Kastamonu çarşaf bağı modellerine isim verilmemiştir.
101. (D) Kastamonu çarşaf bağı modellerinin isimleri hayattan alınmıştır.
102. (Y) Her model tek bir şekilden oluşmuştur.
103. (D) Kastamonu çarşaf bağı en az bir modelin uygulanmasıyla oluşur.
104. (Y) Kastamonu çarşaf bağı ile kendi modelinizi oluşturamazsınız.
105. (D) Pamuk ipliğinde yapılan bağlar mat görünüşlü ve kalın olur.
106. (D) İpler kelebe ile yumak yapılabildiği gibi, piyasada hazır olarak satılan ip sarma
araçları da kullanılabilir.
107. (Y) Toplu iğnenin ucu sap şeklinde bir ağaca batırılarak ip takma (bağ) iğnesi
hazırlanır.
108. (D) Ortalama olarak 20- 21cm eninde, 50cm uzunluğunda, 1,5-2cm kalınlığında olan
bir tahtanın üzeri bezle kaplanarak hazırlanır.
109. (D) Çarşaf bağının kullanılacağı ürünün malzemesi göz önüne alınarak dantel ipleri,
merserize ipler, örgü yünleri de kullanılabilir.
110. (D) Ribana kumaşın ön ve arka yüzeyden görünüşü aynıdır
111. (D) Kastamonu, Osmanlı döneminde kültür ve sanat merkezi olması sebebiyle
el sanatları yönünden çok gelişmiştir.
112. (Y) Kastamonu fanilasının özelliği pamuk ve sentetik karışımı ipliliklerden
üretilmesidir.
113. (D) Kastamonu fanilası hava geçirme özelliğiyle vücudun nefes almasını sağlar ve
terletmez.
114. (D) İnsanlar tarafından üretilmesi çok eski dönemlere rastlayan pamuk, lifi işlenen ilk
bitkidir.
115. (D) Pamuk düşük parlaklığa sahiptir. Ham pamuk mattır.
116. (Y) Pamuk elyafı suyu tutmaz ve kolay kurur
117. (D) Lastik örgüler esneyerek vücudun şeklini alarak rahat hareket etme olanağı sağlar.
118. (Y) Kastamonu fanilası yalnızca iç giyim olarak üretilmektedir.
119. (D) Fanila çok çeşitli renklerde üretilebilmektedir.
120. (Y) İlmekler kapatılırken çok sıkı olmalıdır. Esneklik payı verilmesine gerek yoktur.
121. (D) Kastamonu fanilası üretiminde kalıp kullanılmamaktadır.
122. (D) Fanla örülürken beden ölçüsüne uygun olarak sıra ve ilmek sayısı dikkate alınır.
123. (Y) Kastamonu fanilası üretiminin her aşamasında overlok makinesi kullanılır.
124. (D) Fanila üretiminde, ilmek eksiltme, artırma ve oyuntu yapma gibi zahmetli işlemler
el emeğine dayalı olarak yapılmaktadır.
125. (D) Fanila, genellikle standart ölçülerde üretilir. Esneme özelliğiyle birçok bedene
uyum gösterir.
126. (Y) Fanilanın uzunluğu model özelliğine göre değişiklik göstermez, standarttır.
127. (D) İlmeklerin sayısını azaltmak veya oyuntu yapmak amacıyla ilmeklerin sayısını
azaltma işlemine ilmek eksiltme ya da ilmek kesme denilmektedir.
128. (D) Yaka oyuntusu yapılırken başın rahatlıkla geçebileceği genişlikte olmasına dikkat
edilmelidir.
129. (D) Örgü makineden çıkarıldığında, ilmekler açık durumdadır.
130. (Y) Kastamonu fanilası çok sıcak ütüyle iyice bastırarak ütülenmelidir.
131. (Y) Kastamonu fanilasında örülen parçaları birleştirme ve süsleme aşaması, örme
işlemi kadar önemli değildir, titiz ve dikkatli çalışmayı gerektirmez.
132. (D) Örülen ürünler ev hanımlarının yardımlarıyla tamamlamaktadır. Bu da ev
hanımlarına iş imkânı sunmakta ve aile bütçelerine katkıda bulunma fırsatı
sağlamaktadır.
133. (Y) Kastamonu fanilası birleştirilirken overlok makinesi kullanılır.
134. (D) Örülen parçalar dikkatlice bir araya getirilerek esnetmeden, çok fazla
çekiştirmeden çırpma dikişi ile dikkatlice birleştirilmelidir.
135. (D) Daha çok tığ oyası ile süslenen fanila, Kastamonu çarşaf bağlama tekniği, pul ve
boncuk süslemeleri ile zenginleştirilmektedir.
136. (D) Kastamonu fanilası süslemesinde en çok tığ oyası tekniği kullanılır. Oya,
Anadolu’nun zengin el sanatları çeşitlerinin en zariflerinden biridir.
137. (D) Tığ oyası; iplik ve tığ kullanılarak elde yapılan, ilmiklerden meydana gelen ve
zincir adı verilen tekniğin uygulaması ile oluşan örgü tekniğidir.
138. (Y) Tığ oyası yapılırken en önemli malzeme ipliktir. Herhangi bir tığ kullanılabilir, tığ
çok önemli değildir.
139. (D) Zincir çekme, tığ dantelinin temel işlemidir. Tığ ve iplikle ilmekler yaparak
birbirinin içinden geçmesi ile oluşan tekniktir.
140. (D) Kastamonu fanilasının en önemli özelliği tamamen pamuk ipliğinden üretilmesidir.
141. (Y) Günümüzde sadece doğal pamuk rengi olan krem/sarı renkle üretim yapılmaktadır.
142. (D) Ribana kumaşların yüksek elastikiyet özelliği vardır.
143. (Y) Yaka oyuntusu gelişigüzel yapılabilir, örgünün esneklik özelliği tüm hataları kapatır.
144. (D) Örgü makineden çıkarıldığında, ilmekler açık durumdadır.
145. (Y) Örülen parçalar bir araya getirilirken çekiştirilmeli, esnetilmelidir. Böylece eksikler ve defolar kapatılabilir.
146. (D) Tığ oyası, Anadolu’nun zengin el sanatları çeşitlerinin en zariflerinden biridir.
147. (D) Kastamonu fanilası üretilirken istenmeyen hatalar oluşabilir. İpliğin düğümlü gelmesi veya ipliğin tek katının kopması örgüyü defolu hale getirebilir
148. (Y) Ağırlıklar ilmek eksiltme, artırma, ilik açma ve ajur yapma amacıyla kullanılan
araçlardır.
149. (D) Birkaç sıra kaçmış olan ilmeği yakalayıp örmek için kullanılan araçlar kaçık iğnesi
olarak tanımlanabilir.
150. (D) Makinenin işlerliğini korumak ve iğnelerin hareketini kolaylaştırmak amacıyla
temizlikten sonra makine yağı kullanılır.
151. (D) Genel olarak bir veya birden çok ipliğin şiş, tığ vb. araçlarla ya da makinede ilmeklenerek bir doku oluşturmasına örgü denilmektedir.
152. (D) Triko; makine ile örgü ya da örgü kumaştan yapılmış eşya olarak tanımlanabilir.
153. (D) Kastamonu fanilası her ne kadar örgü makineleri tarafından üretilse de yapımı çok
ciddi el emeği gerektirdiğinden yöresel el sanatlarımız arsında haklı bir üne sahiptir.
154. (Y) Gergi sitemi örgü makinesini bölümlerinden biri değildir.
155. (Y) İpi ilmekleyerek dokunun oluşmasını sağlayan kısım taraklardır.
156. (D) Düzgün bir örgü elde etmenin ilk şartı, bobinden mekiğe gelen ipin doğru takılması ve akıcı gelmesidir.
157. (D) Taraklar; ilmekleri daha kolay aşağıya çekmek, örgüyü kolaylaştırmak amacıyla
kullanılır.
158. Çalışır iğne pozisyonu için aşağıdaki ifadelerden hangisi kullanılamaz?
A) İğne ayakları iğne rayından 1,5 cm kadar yukarıdadır.
B) İğne başı iğne yatağının üst kenarıyla aynı hizadadır.
C) Desen şemasında dikey çizgi olarak gösterilir.
D) Desen şemasında nokta ile gösterilir.
159. Aşağıdakilerden hangisi jakar pozisyonlarından biridir?
A) Örgü pozisyonu
B) İğneler karşılıklı pozisyon
C) Çalışmayan iğne pozisyonu
D) Çalışan iğne pozisyonu
160. Jakar pozisyonları için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Makine üzerindeki yatakların (plaka) duruş şekline jakar pozisyonu denir.
B) İğnelerin karşılıklı veya çapraz pozisyona getirilmesine yarayan kaydırma koludur.
C) Makine inceliği tur sayısının belirlenmesinde etken değildir.
D) Arka plaka ancak birer birer kaydırılabilir.
161. (D) Çalışmaz iğne pozisyonunda, iğne ayakları iğne rayına dayalıdır. Desen şemasında
nokta ile gösterilir. Her nokta çalışmaz iğneyi gösterir.
162. (D) Makine üzerindeki yatakların (plaka) duruş şekline jakar pozisyonu denir.
163. (Y) Karşılıklı iğne pozisyonu, arka plaka ile ön plakadaki çalışan iğnelerin birbirine
çapraz olarak geldiği pozisyondur
164. (D) El örme makinelerinde iğneler çalışan ve çalışmayan iğne olarak adlandırılır.
165. (D) Sökülmez örgü her örgünün temelini oluşturur
166. Aşağıdakilerden hangisi örnek parça yapmanın faydalarından değildir?
A) Hatalarımızı görmeye yardımcı olur.
B) Örnek parça yapmak çokta gerekli değildir.
C) Zamandan tasarruf sağlar.
D) Malzemeden tasarruf sağlar
167. Aşağıdakilerden hangisi pamuk ipliğinin özelliklerinden biri değildir?
A) Yumuşaktır.
B) Cildi tahriş etmez.
C) Terletir.
D) Vücut ısısını muhafaza eder.
168. Aşağıdakilerden hangisi Kastamonu fanilasının özelliklerinden değildir?
A) Vücuda çok iyi uyum sağlar.
B) Kolay buruşmaz buruştuğunda da hemen eski hâlini alır.
C) Çok esnektir.
D) Dayanıklı değildir çabuk yıpranır.
169. Çalışan iğnenin karşısına çalışmayan iğnenin gelmesiyle ...(lastik)... örgü görüntüsü elde
edilir.
170. Örme yüzeylerde, ilmekler çok rahat ...(hareket).... edebildiğinden, Kastamonu fanilası çok
esnektir.
171. Ribana örgünün ön ve arka yüzeyden görünüşü ..(aynıdır)....
172. Ürüne başlamadan önce ....(örnek)...ürün hazırlamak, hatalarımızı görmeye yardımcı olur
173. ....(İplik)... çok düzgün sarılmalıdır
174. Örgüye başlamadan önce ..(sayaç).... sıfırlanmalıdır
175. ....Ağırlıklar)... yeterli ve dengeli takılmalıdır.
176. (D) 2x1 lastik örgü tekniği Kastamonu fanilası üretiminde kullanılır.
177. (Y) Gergi sitemi örgü makinesini bölümlerinden biri değildir.
178. (D) Genel olarak bir veya birden çok ipliğin şiş, tığ vb. araçlarla ya da makinede ilmeklenerek bir doku oluşturmasına örgü denilmektedir.
179. (D) Ribana kumaşların yüksek elastikiyet özelliği vardır.
180. (Y) Karşılıklı iğne pozisyonu, arka plaka ile ön plakadaki çalışan iğnelerin birbirine
çapraz olarak geldiği pozisyondur.
181. (D) Sökülmez örgü her örgünün temelini oluşturur.
182. (Y) Örgüye başlamadan önce ipliğin düzgün sarılması çok önemli değildir.
183. (D) Ağırlıklar dengeli ve yeterli takılmalıdır.
184. (Y) Örgüye başlamadan önce sayacı sıfırlamaya gerek yoktur.
185. (D) Sıklık ayarı iplik ve örgü özelliğine uygun olarak düzenlenmelidir.
186. Ören yerlerinde, höyüklerde ve terkedilmiş köylerde fosfatlı topraklarda yetişen ve
tanecikleri kullanılan bitkiye ne ad verilir?
A.) Kefir
B.) Isırgan
C.) Üzerlik
D.) Fesleğen
187. Üzerlik bitkisi genellikle nerelerde yetişir?
A.) Saksıda
B.) Su kanalında
C.) Ağaçta
D.) Toprakta
188. Üzerlik bitkisi hangi mevsimde toplanmalıdır?
A.) İlkbahar
B.) Yaz
C.) Sonbahar
D.) Kış
189. Üzerlik toplamada aşağıdaki araçlardan hangisi kullanılmalıdır?
A.) Bıçak
B.) Budama bıçağı
C.) Makas
D.) Hepsi
190. Üzerlik bitkisi örülerek evlerde …(nazarlık)…..olarak kullanılır.
191. Üzerlik bitkisi aynı zamanda halk arasında …(şifa bitkisi).. olarak ta
kullanılmaktadır.
192. Üzerlik bitkisi ……(güneşli)…..havalarda toplanılmalıdır.
193. Üzerlik bitkisi toplama işleminde ……(sepette)…muhafaza edilmelidir
194. (D) Üzerlik tahtası ince uzun dikdörtgen şeklinde olmalıdır.
195. (Y) Üzerlik tahtası olarak yuvarlak şekillerde kullanılabilir
196. (Y) Üzerlik tahtasının yüzeyi mutlaka cilalanmalıdır.
197. (D) Üzerlik tahtasının yüzeyi düzgün ve pürüzsüz olmalıdır.
198. (Y) Üzerlik tahtasının yüzeyi kumaş yapıştırarak kaplanmalıdır
Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun şekilde doldurunuz.
199. Üzerlik tahtasının yüzeyi mutlaka …(kumaş)….. kaplanmalıdır.
200. Üzerlik tahtası kaplamada …(ince)…. Kumaşlar tercih edilmelidir.
201. Üzerlik tahtasının yüzeyini kaplamada …(kalın)…… kumaşlar
kullanılmamalıdır.
202. Kumaş ile kaplanılan üzerlik tahtasının …(dikişleri)….. sağlam olmalıdır.
203. Üzerlik tahtasının kaplanmasında …(pamuklu veya yorgan)... ipi kullanılmalıdır.
204. Aşağıdakilerden hangisi desen araştırmada yararlanılan kaynaklardandır.
A.) Kaynak kişiler
B.) Broşürler
C.) Elektronik kaynaklar
D.) Hepsi
205. Aşağıdakilerden hangisi desen seçmede kullanılan bir gereçtir.
A.) Broşürler
B.) cetvel
C.) Makas
D.) Üzerlik
206. (D) Desen araştırmasında kullanılacak yer göz önünde bulundurulmalıdır.
207. (D) Desen araştırmasında kaynak kişilerin görüşlerine yer verimleridir.
208. (D) Desen araştırmasında her türlü teknolojik imkanlardan faydalanılmalıdır.
209. (Y) Üzerlik deseni araştırmasında tek bir model yapmak zorunludur.
210. (D) Desen araştırırken kullanılacak araç ve gereçlerde araştırılmalıdır.
211. (D) Desen oluşturmada kullanılacak süsleme gereçleri önceden hazırlanmalıdır.
212. (Y) Desen oluşturulurken üzerlik tahtasına tutturulmasına gerek yoktur.
213. (Y) Desen oluşturmada kişinin zevki değil zorunluluklar ön planda olmalıdır.
214. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik süsleme kumaşlarını kesmede kullanılan
araçlardandır.
A.) Çakı
B.) Makas
C.) Üzerlik
D.) Hepsi
215. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik süsleme de kullanılmaz.
A.) Makas
B.) Broşürler
C.) Yapıştırıcı
D.) Üzerlik tahtası
216. Üzerlik süsleme de …(yöresel)….özellikleri araştırılmalıdır.
217. Süsleme de kullanılacak kumaşlar …(kareler)…..halinde kesilmelidir.
218. Kesme işleminde keskin ve ucu …(sivri makas)…. kullanılmalıdır.
219. Kumaş seçiminde …(açık)… renk ve …(canlı)…renkler tercih edilmelidir.
220. Kesme işleminde …(temiz)…. ve titiz çalışılmalıdır.
221. Kesme işlemi temiz bir …(atölye)…..ortamında olmalıdır
222. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yününü hazırlamada kullanılan gereçtir.
A.) Boya kasesi
B.) Karton
C.) Yün
D.) Hepsi
223. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yünü boyama ve süslemede kullanılan araçtır.
A.) İp
B.) Boya
C.) Kurutma kağıdı
D.) Fırça
224. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yünü hazırlamada kullanılmaz.
A.) Makas
B.) Yün ip
C.) Cetvel
D.) Mumlu ipler
225. (Y) Üzerlik yünü hazırlarken sadece bir renk kullanılır.
226. (D) Üzerlik çalışmasında yünler boyanmadan da kullanılabilir.
227. (D) Püskül yapma üzerlik yapımında kullanılan bir süsleme tekniğidir.
228. (Y) Üzerlik yünü kurutma işleminde fırınlayarak kurutma yapılır.
229. (Y) Üzerlik ipliği dikiş ipliği kalınlığında olmalıdır.
230. (D) Üzerlik ipliği pamuk ipliği aynı zamanda yorgan ipi olarak da bilinmektedir.
231. (Y) Üzerlik yaparken dikiş iğnesi kullanılmalıdır.
232. Üzerlik modeli seçerken hangi kaynaklardan yararlanılır.
A.) Geleneksel modeller
B.) Kaynak kişiler
C.) Ürün örnekleri
D.) Hepsi
233. Üzerlik modeli seçerken hangi unsurlar göz önünde bulundurulmalıdır.
A.) Kullanacak kişinin zevki
B.) Kullanılacak yer
C.) Deseni
D.) Hepsi
234. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yapımında kullanılan araçtır.
A.) Zımba
B.) Makas
C.) İp
D.) Karga burun
235. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yapımında kullanılan gereçtir.
A.) Kumaş
B.) Tahta
C.) İp
D.) Hepsi
236. Aşağıdakilerden hangisi Üzerlik bitkisinin yetiştirilmesinde en uygun ortamdır.
A.) Toprakta
B.) Su kenarında
C.) Fanus
D.) Faksı
237. (D) Üzerlik yapımında mutlaka üzerlik tahtası kullanılmalıdır.
238. (D) EL sanatları niteliği taşıyan her türlü motif Üzerlik yapımında kullanılabilir.
239. (D) Motif ( model ) uygulamaları aynı zamanda üzerliği süsleme teknikleridir.
240. (D) Üzerlik yapımında üzerlik tahtası mutlaka kumaş kaplanmalıdır
241. (D) Üzerlik yapımında nazarı kovduğuna inanılan mavi renkli kumaşlar tercih edilir.
242. (D) Üzerlik yapımında canlı parlak ve sıcak renkler tercih edilir
243. (D) Üzerlik ipi olarak üzerliğin kaymaması için sağlam pamuk ipliği tercih edilir
244. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik örme tekniğinde kullanılan araçlardandır?
A) İğne
B) Makas
C) Mezür
D) Hepsi
245. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik örme tekniğinde kullanılan gereçlerdendir.
A) Pamuk ipliği
B) Kumaş parçaları
C) Üzerlik taneleri
D) Hepsi
246. Üzerlik modeli seçiminde aşağıdaki kaynaklardan hangisinden yararlanılır?
A) Yöre insanları
B) El sanatları kitapları
C) Bitmiş ürün örnekleri
D) Hepsi
247. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik örmede kullanılmaz?
A) Makas
B) Mukavva
C) Mulaj
D) İplik
248. Üzerlik aynı zamanda …(nazarlık)…olarak da adlandırılır.
249. Üzerlik bitkisi halk arasında …(şifa)..bitkisi olarak da kullanılmaktadır.
250. Üzerlik nazarlık çalışmalarında …(nazardan koruma)…. amacıyla canlı ve mavi renkler
tercih edilir.
251. Üzerlik örmede üzerlik tanelerinin kaymaması için …(pamuk)…. ipliği
kullanılmalıdır.
252. Üzerlik örmede desen genellikle üzerlik tahtasının …(üstünde)….oluşturulur.
253. Üzerlik örmede üst bölümdeki şekil üçgen …(veya kare)… şeklinde olmalıdır.
254. (D) Üzerlik deseni genellikle üzerlik tahtasının üst kısmında oluşur.
255. (D) Üzerlik deseni üçgen ve kare şekillerden oluşur.
256. (D) Üzerlik deseni oluştururken parlak kumaşlar ve nazar boncukları kullanılır.
257. (Y) Üzerlik örmeyi bitirirken iplik uçları yapıştırılmalıdır.
258. (D) Üzerlik örmeyi bitirirken iplik uçları dikerek sabitlenmelidir.
259. …(Püskül yapma)…. üzerlik süslemede kullanılan bir tekniktir.
260. Püskül yapma yün iplerle oluşturulur ve …(dikerek)……tutturulur.
261. Kumaş keserek süslemede …(canlı ve parlak)……. renkler tercih edilmelidir.
262. Süslemede kullanılan kumaş parçaları …(kare)… şeklinde ve birbirine eşit olmalıdır.
263. Kumaş parçalarını …(dikerek)…. süsleme üzerlik süslemede kullanılan bir tekniktir.
264. Üzerlik modeli seçerken hangi kaynaklardan yararlanılır?
A) Geleneksel modeller
B) Tanıtım broşürleri
C) Ürün örnekleri
D) Hepsi
265. Üzerlik deseni seçerken hangi ayrıntının önemi yoktur?
A) Kullanılacak yer
B) Boyu
C) Üzerlik sayısı
D) Deseni
266. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yapımında kullanılır?
A) Zımba
B) Karton
C) Pamuk ipliği
D) Karga burun
267. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yapımında kullanılan araçtır?
A) Deri
B) Makas
C) Yan keski
D) Tahta
268. Aşağıdakilerden hangisi üzerlik yapımında kullanılan bir gereçtir?
A) Karton
B) Zımpara
C) Makas
D) İp
269. (D) Üzerlik yapımında öncelikle model tespit edilmelidir.
270. (D) El sanatları niteliği taşıyan her türlü motif ve desen üzerlik yapımında
kullanılabilir.
271. (D) Desen uygulamaları aynı zamanda üzerliği süsleme teknikleridir.
272. (D) Üzerlik tahtasını kaplama tekniği üzerlik yapımında süsleme tekniğidir.
273. (Y) Kumaş parçalarını katlarken aralarına karton konulmalıdır
274. (Y) Üzerlik nazarlık yapımında ve süslemelerinde sadece üzerlik kullanılmalıdır.
275. (Y) Üzerlik, üzerlik tahtası, üzerlik yapımında kullanılan araçtır.
276. (D) Üzerlik deseni oluşturmada kişi kendi yeteneklerini ortaya koyabilir.
277. (D) Üzerlik boyutları kişinin zevki ve kullanılacak yere göre değişebilir.
278. (Y) Üzerliklerin, bütünlük oluşturması açısından ölçüsü değişmemelidir.
279. (Y) Üzerlik süslemelerinde kumaş dışında süsleme gereçlerine gerek yoktur.
280. (D) Üzerlik süslemelerinde istenilen renk kumaş kullanılabilir.
281. (Y) Üzerlik uçlarını sabitleme işlemi dikiş ipliği ile yapılmalıdır.
282. (D) Üzerlik iplerinin uçlarını sabitleme işlemi üzerlik tahtası üzerinde olmalıdır.
283. (D) Üzerlik, evleri süslemede kullanılan bir nazarlıktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder