Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır.
1. Basit nakış iğneleri aşağıdaki nakış tekniklerinden hangisinde yardımcı iğne olarak
kullanılır?
A) Çin iğnesi
B) Maraş işi (sırma)
C) Kum iğnesi
D) Aplike
E) Hepsi
2. Basit nakış iğnesinde aşağıdaki araç ve gereçlerin hangisi işleme yaparken kullanılmaz?
A) Kasnak
B) Kasnak bezi
C) Kalemtıraş
D) Kumaş
E) İğne
3. Aşağıdaki iğne çeşitlerinden hangisi düz iğne tekniği değildir?
A) Y iğnesi
B) Eğrelti otu iğnesi
C) Makine dikişi
D) Çöp işi
E) Demet iğnesi
4. Aşağıdakilerden hangileri deseni kumaşa geçirmede kullanılan malzemelerdendir?
A) Parşömen kâğıdı
B) Kalem
C) Toplu iğne
D) Desen
E) Hepsi
5. Renk uygulaması yaparken aşağıdakilerden hangisi renk uygulamasını etkilemez?
A) Renk uyumu
B) Desen çizimi
C) Desenin özellikleri
D) Renklerinin kumaşa uyumu
E) Renk geçişleri
6. Pürüzsüz ve tüysüz oluşu; ……(keten)…. kumaşın çabuk kirlenmesini önler.
7. …(Akfil)….; %100 pamuktan üretilen bir kumaş çeşididir. Yüksek ısıda yıkandığında çeker, ütülenmeye karşı dayanıklıdır ve eğer renkli ise ilk yıkamada tek başına
olmasına dikkat edilmelidir.
8. …(Etamin)….; pamuk, keten veya ipekten, seyrek dokunmuş delikli bir tür kumaştır.
9. Basit nakış iğne tekniklerinde ……(model)… özelliğine göre yardımcı malzeme
seçimi yapılır.
10. Basit nakış iğnelerinde ……(kumaşa)….. uygun her türlü iplik kullanılabilir.
11. …(Organze)….; ipek veya keten iplikle dokunmuş, tülbent inceliğinde bir çeşit
kolalı kumaştır.
12. Basit nakış iğne tekniklerinde sayılarak yapılan desenlerde kumaşın en ve boy ipliklerinin ……(sayılabilir)… özellikte olmasına dikkat edilmelidir.
13. …(Çuval)…; pamuk, kenevir veya sentetik iplikten dokunmuş kumaş türüdür
14. Basit nakış iğneleri ile süslenecek olan ürün, kullanılacak yere ……(kişinin)… zevkine ve ihtiyaca göre belirlenir.
15. Kumaşın cinsi, işleme türü göz önüne alınarak ……(desen)...... geçirme tekniği
uygulanır.
16. Nakış yaparken kumaşı germe işleminin yapılması nakışın daha düzgün
ve …(muntazam)…. olmasını sağlar.
17. Desenin düzgün çizilmesi işlemenin daha ……(kaliteli)… olmasını sağlar.
18. Basit nakış iğne tekniklerinde kumaşı germe yöntemleri ……(iki)…. şekilde olur
19. …(Gergef)…, kasnak ile yapılamayan büyük ve narin kumaşların gerinmesinde
kullanılmaktadır.
20. Deseni çizerken desenin …(hatlarının)…… bozulmadan çizilmesi gerekir.
21. Deseni kumaşa geçirmede kullanılan araç gereçlerden biri de ……(desen)……
çizilecek kumaştır.
22. …(Düz)….. iğneler basit nakış iğnelerinin herhangi bir ilmik ve düğüm gibi işlem
yapılmadan uygulanan iğnesidir.
23. Kumaş üstünde …(yatay)……. durumda işlendiği için düz iğne teknikleri denmiştir
24. Eğrelti otu iğnesini dal ve …(yaprak)….. desenlerinde kullanabilirsiniz
25. …(Gölge)… işi, kumaşın tersinden ve yüzünden çalışılan bir iştir
26. Sap işinde, iğneyi işlemenin hep …(aynı)… yönünden kumaşın yüzeyine çıkarınız.
27. İlmikli iğne tekniklerinde iğne daima ……(ilmik)… yapılan ipliğin içinden geçtiği
için bu isim verilmiştir.
28. İlmikli iğne teknikleri kenar temizleme ve ……(süsleme)… amacıyla da kullanılır.
29. …(Kreton)…… iğnesini tek tek ya da gruplaştırarak uygulayabilirsiniz.
30. Battaniye iğnesini …(kenar)…. temizleme işleminde kullanabilirsiniz
31. İlmikli iğne tekniklerinde …(desen)….. özelliklerine dikkat ediniz.
32. İlmik içerisinden geçirildiği ve yapılan ilmiklerin kapalı olduğu için ……(zincir)…. iğnesi denmiştir.
33. Zincir iğnesi; motiflerde çiçeklerde, yapraklarda ve ……(saplarda)… kullanabilir.
34. Kare zincir iğnesinde İplik sayıları …(kumaş)…. ve işleme ipinin kalınlığına göre ayarlanmalıdır.
35. Zincir iğnesi kasnakta ve ……(elde)…… yapılabilir.
36. İşlem bittiğinde ipliği arkadan tuttururken ……(düğüm)….. yapılmaz.
37. Kenar temizleme yapılan işe ……(güzel)…. bir görünüm sağlamak amacıyla yapılmaktadır.
38. Kenar temizleme çeşidine ürüne …(başlarken)…. karar verilmelidir.
39. Kenar ve köşe çalışmalarında ……(en ve boy)….. ipliklerine dikkat edilmelidir.
40. Kenar temizleme çeşidi kullanılacak …(yere)….. göre seçilmelidir.
41. Kenar temizliği iplik çekilerek yapılacaksa …(desen)… çizmeden önce yapılmalıdır.
42. (D) Basit nakış tekniğinde yapılan işlemenin net, güzel ve daha dayanıklı olması için
mutlaka ütülenmesi gerekir.
43. (Y) Üründe kullanılan kumaş, iplik ve işleme tekniği dikkate alınarak ütü yapılmaz.
44. (Y) Basit nakış kabarık bir işleme olduğu için altına birkaç kat havlu konarak yumuşak bir zeminde ütülenmelidir.
45. (Y) İşlemeye başlamadan önce işleme yapılacak kumaşın ütülenmesi gerekmez.
46. (D) Ütü kumaş özelliğine uygun sıcaklıkta hazırlanır.
47. (Y) Ürünün standartlara uygunluğu kalite kontrol için geçerli bir sebep değildir.
48. (Y) Üründe alt iplik temizleme yapılması gerekli olmaz.
49. (D) Yapılan üründe leke temizliği önemlidir.
50. (D) Kumaşa destek vermek amacıyla kullandığımız telaları işleme bittikten sonra
kumaşa zarar vermeden kesilmelidir.
51. (D) Nakışa yeni başlayanlar için basit nakış iğneleri ilk adımdır.
52. (D) Papatya iğnesi zincir iğne tekniklerindendir.
53. (D) Organze; İpek veya keten iplikle dokunmuş, tülbent inceliğinde bir çeşit kolalı
kumaştır.
54. (Y) Gölge işi ilmikli iğne tekniklerindendir.
55. (Y) Kreton iğnesi düz iğne tekniklerindendir.
56. (D) Kenar ve köşe çalışmalarında en ve boy ipliklerine dikkat edilmelidir.
57. (Y) Saten türü kumaşlar buharlı ütü ile ütülenmelidir.
58. (D) Basit nakış işleme tekniğinde ince dokunuşlu kumaşlara tokluk vermesi açısından
telanın yanı sıra organze mermerşahi gibi kumaşlarda kullanılır.
59. Dikişin tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
A. Makine veya el yardımı ile ipliğin birleştirilecek kumaşlar içinden veya
arasından geçirilerek ilmek sırası oluşturmasıdır.
B. Makine üst ipliğin kavrayıcısı ile altta dikişi oluşturmasıdır.
C. Makine ve el yardımı ile iplik gözünden kumaşa geçerek halka oluşturmasıdır.
D. İplik makine yardımıyla kumaşın üstüne gelerek ilmek oluşturmasıdır.
60. Aşağıdakilerden hangisi dikiş oluşumunu en iyi şekilde ifade eder?
A. Makine iğne gözünde taşıdığı ipliği kavrayıcının taşıdığı üst iplikle ilmek
yaparak dikişi oluşturur.
B. Makine iplik kavrayıcının taşıdığı üst ipliği alt iplikle ilmek yaparak dikişi
oluşturur.
C. Makine iplik gözünde taşıdığı alt ipliği üst iplikle ilmek dikişi oluşturur.
D. Makine iğne gözünde taşıdığı ipliği kavrayıcının taşıdığı alt iplikle ilmek
yaparak dikişi oluşturur.
61. Aşağıdakilerden hangisi Zincir dikiş çeşitleridir?
A. Tek iplikli-çift iplikli
B. Tek iplikli -üç iplikli
C. Çift iplikli-üç iplikli
D. Tek iplikli -dört iplikli
62. Aşağıdakilerden hangisi dikiş türleridir?
A. Kaplama - Forma-Süs
B. Form-Süs-Drape
C. Kapama-Form-Süs
D. Birleştirme-Drape-Pili
63. Yapı biçimlerine göre dikiş makineleri aşağıdakilerden hangileridir?
A. Blok –Yatay Platformlu-Silindir Yataklı Kol Aşağı –Serbest Kollu-Alçak
Platformlu
B. Yüksek Platformlu-Alçak Platformlu-Serbest Kollu-Blok Yapılı
C. Düz Platformlu-Yüksek Platformlu-Blok –Serbest Kollu-Silindir Yataklı Kol
Aşağı
D. Düz Platformlu-Alçak Platformlu-Blok-Serbest Kollu-Silindir Yataklı Kol Aşağı
64. Aşağıdakilerden hangisi makine üst bölüm elemanıdır?
A. Makine eli
B. Makine ayağı
C. Makine boynu
D. Makine bacağı
65. Masa plakası aşağıdakilerden hangisi için kullanılır?
A. Kumaş kesim yeri olarak
B. Kumaş yerleştirme yeri olarak
C. Kumaş bakım yeri olarak
D. Kumaş düzeltme yeri olarak
66. Masura sarma tertibatı ne işe yarar?
A. Masurayı düzgün yerleştirmeye yarar.
B. Masurayı düzgün takmaya yarar.
C. Masurayı düzgün boşaltmaya yarar.
D. Masurayı düzgün sarmaya yarar.
67. Çardağın görevi aşağıdakilerden hangisidir?
A. Bobin ipliğinin rahat sarılmasını sağlar.
B. Yukarıdan bobinin rahat sağılmasını sağlar.
C. Aşağıdan bobinin rahat sağılmasını sağlar.
D. Bobin ipliğinin rahat yerleşmesini sağlar.
68. Alt bölüm elemanları aşağıdakilerden hangileridir?
A. Motor-pedal-dizlik
B. Pedal-dizlik-ayak
C. Motor-pedal-ayak
D. Ayak-dizlik-çardak
69. Aşağıdakilerden hangisi makine çalışma prensibidir?
A. V kayışı motordan gelen hareketi kol miline iletir. Kol mili, krank mili ile aşağı
yukarı hareket elemanlarını, eksantrik mili ile de ileri geri hareket elemanlarını
çalıştırır.
B. V kayışı motordan gelen hareketi krank miline iletir. Krank mili, kol mili ile
aşağı yukarı hareket elemanlarını, eksantrik mili ile de ileri geri hareket
elemanlarını çalıştırır.
C. V kayışı motordan gelen hareketi eksantrik miline iletir. Eksantrik mili, krank
mili ile aşağı yukarı hareket elemanlarını, kol mili de iler geri hareket
elemanlarını çalıştırır.
D. V kayışı motordan gelen hareketi kol miline iletir. Kol mili, eksantrik mili ile
aşağı yukarı hareket elemanlarını, krank mili de ileri geri hareket elemanlarını
çalıştırır.
70. Hangi tip kumaşlarda özel ayak kullanılır?
A. Havı ezilen
B. Parlayan
C. İz yapan
D. Hepsi
71. Baskı ayağı nasıl takılır?
A. Baskı ayağı mili indirilir, ayak yerine yerleştirir, tornavida ile vidası sıkıştırılır.
B. Baskı ayağı mili kaldırılır, ayak yerine yerleştirilir, tornavida ile vidası biraz
sıkıştırılır.Ayak indirilir, ayak vidası iyice sıkıştırılır.
C. Baskı ayağı mili indirilir., ayak yerine yerleştirilir, tornavida ile vidası
sıkıştırılır.
D. Baskı ayağı mili kaldırılır, ayak yerine yerleştirilir.
72. Aşağıdakilerden hangisi iğnenin bölümleridir?
A. Konik, uzun kanal, iğne şaftı
B. Uç, göz, dipçik
C. İğne şaftı, dipçik, konik
D. Dipçik, konik, iğne şaftı, göz ve uç
73. Konik iğnenin neresidir?
A. Dipçik ile iğne gözü arasındaki kısımdır.
B. Uzun kanal ile kısa kanal arasındaki kısımdır.
C. Kısa kanal ile göz arasındaki kısımdır.
D. İğnenin dipçik bölümünden şafta doğru incelen bölümdür.
74. İğne kalınlık numarası iğnenin neresidir?
A. İğne gözünün başlangıcındaki konik kalınlığının çapıdır.
B. İğne gözünün başlangıcındaki şaft kalınlığının çapıdır.
C. İğne gözünün sonundaki dipçik kalınlığının çapıdır.
D. İğne gözünün sonundaki şaft kalınlığının çapıdır.
75. Nm +bir sayı aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
A. Dipçik kalınlık numarası
B. İğne kalınlık numarası
C. İplik kalınlık numarası
D. Şaft kalınlık numarası
76. Aşağıdakilerden hangisi iğnenin görevidir?
A. İğne kumaşa dalarak üst ipliği aşağı indirir. Yukarı çıkarken üst ipliğin alt iplikle
düğüm oluşturması için üst ipliğin fazlasını çeker.
B. İğne kumaşa dalarak alt ipliği yukarı çıkarır. Yukarı çıkarken üst ipliğin alt
iplikle düğüm oluşturması için alt iplikle düğüm oluşturması için alt ipliğin
fazlasını çeker.
C. İğne kumaşa dalarak alt ipliği yukarı çıkarır. Yukarı çıkarken üst ipliğin alt
iplikle düğüm oluşturması için alt iplikle düğüm oluşturması için üst ipliğin
fazlasını çeker.
D. İğne kumaşa dalarak üst ipliği aşağı indirir. Aşağı inerken üst ipliğin alt iplikle
düğüm oluşturması için alt ipliğin fazlasını çeker.
77. Aşağıdaki olaylardan hangisi çok katlı kumaşlarda ince iğne kullanılırsa olur?
A. İğne sapar, kumaşın iplikleri zarar görür.
B. İğne sapar, dikiş bozulur, iğne kırılır.
C. Kumaşın iplikleri zarar görür, dikiş büzülür
D. Dikiş büzülür, iğne kırılır.
78. Aşağıdakilerden hangisi dokuma kumaşlar için iğne seçimi için doğrudur?
A. İnce kumaşlar için 60-80 Nm
B. İnce kumaşlar için 50-60 Nm
C. İnce kumaşlar için 40-50 Nm
D. İnce kumaşlar için 60-100 Nm
79. Makineye iğne aşağıdaki şekillerden hangisiyle takılır?
A. İğnenin dipçik kısmı kısa oluk dışa gelecek şekilde
B. İğnenin dipçik kısmı uzun oluk dışa gelecek şekilde
C. İğnenin konik kısmı uzun oluk dışa gelecek şekilde
D. İğnenin konik kısmı kısa oluk dışa gelecek şekilde
80. Aşağıdakilerden hangisi uzun oluğun dışarı takılma nedenidir?
A. İpliğin kumaşa rahat dalması ve hasar görmemesini sağlamak
B. İğnenin kumaşa rahat dalması ve hasar görmemesini sağlamak
C. Kumaşın hasar görmemesini sağlamak
D. Dipçiğin kumaşa hasar vermemesini sağlamak
81. Aşağıdakilerden hangisi ortası sonsuz elyaf polyester üstü pamuk kaplı ipliktir?
A. Textürize
B. Monofilament
C. Sonsuz elyaf
D. Corespurn
82. Aşağıdakilerden hangisi iğne iplik için ince ise olur?
A. İplik kanal ve gözden rahat geçemez, sürtünme karışma ve kopma olur.
B. İlmek oluşumu kontrollü olmaz, dikiş atlaması olur.
C. Kumaşta iğne deliği büyük olur.
D. Kumaşta ilmekler karışır ve kopma olur.
83. Aşağıdakilerden hangisi masura sarımını anlatmaktadır?
A. Çardaktan gelen ip elle sarılır.
B. Çardaktan gelen ip elle bir miktar sarılır, masura mekanizmaya yerleştirilir pedal
ile motordan gelen güçle sarılır.
C. Çardaktan gelen ip makine ile bir miktar sarılır, masura mekanizmaya
yerleştirilir, pedal ile motordan gelen güçle sarılır.
D. Çardaktan gelen ip elle bir miktar sarılır, mekik mekanizmaya yerleştirilir, pedal
ile motordan gelen güçle sarılır.
84. Aşağıdakilerden hangilerine dikime başlamadan önce dikkat edilmelidir?
A. Çıt-delgi-metolama
B. Çıt-delgi-metolama-renk farkı
C. Pastal katları-metolama
D. Beden numarası –çıt-delgi
85. Aşağıdakilerden hangisi dikiş payıdır?
A. Dikişin dikileceği kumaş katı ile kenar arasındaki mesafedir
B. Dikişin dikileceği kenar ile pastal katı arasındaki mesafedir.
C. Dikişin dikileceği kenar ile makine arasındaki mesafedir.
D. Dikişin dikileceği hat ile kenar arasındaki mesafedir
.
86. Aşağıdakilerden hangisi sanayideki dikiş payıdır?
A. 0,7-1 cm
B. 1-1,5 cm
C. 1,5-2 cm
D. 2-2,5 cm
87. Aşağıdakilerden hangisi dikiş adımıdır?
A. Dikiş makinesinin bir ilmeği oluştururken her hareketine denir.
B. Dikiş makinesinin bir dikişi oluştururken her hareketine denir
C. Dikiş makinesinin bir katı oluştururken her hareketine denir
D. Dikiş makinesinin bir dikiş payı oluştururken her hareketine denir
88. Normal bir dikişte 1 cm de kaç dikiş adımı olmalıdır?
A. 3 dikiş adımı
B. 5 dikiş adımı
C. 7 dikiş adımı
D. 9 dikiş adımı
89. Bitmiş ürün aşağıdakilerden hangisi ile makineden çıkarılır?
A. Baskı ayağı dizlikle kaldırılır, iğne kumaştan çıkarılır, iplik kesilir.
B. Baskı ayağı pedal ile kaldırılır, iğne kumaştan çıkarılır, iplik kesilir,
C. İğne mili dizlikle kaldırılır, iplik kesilir.
D. İğne mili pedal ile kaldırılır, kumaş çekilir, iplik kesilir.
90. Aşağıdakilerden hangisi üst iplik ayarlama işlemlerindendir?
A. Makine başındaki iplik gerdirici sıkılır veya gevşetilir
B. Mekik üzerindeki vida sıkılır veya gevşetilir
C. Tansiyon pulcuklarından geçmesi engellenir
D. Masura üzerindeki vida sıkılır veya gevşetilir
91. Aşağıdakilerden hangisi dikiş boyu ayarlama işlemidir?
A. Ayarlayıcıyı çevirmek için, tansiyon pulcukları gevşetilir ve düğme çevirilir.
B. Ayarlayıcının üzerindeki düğmeye bastırılarak çevrilir
C. Ayarlayıcının üzerindeki yukarı aşağı koluna bastırıp düğmeye basılır.
D. Ayarlayıcının altındaki ileri geri koluna bastırıp ayarlayıcı çevrilir.
92. Aşağıdakilerden hangisi iplik kopma sebebidir?
A. İğne ters takılmışsa
B. Mekik yanlış takılmış
C. Plaka deliği büyükse
D. İplik iğnede aşınıyorsa
93. Aşağıdakilerden hangisi dikiş atlama sebebidir?
A. İğne ucu körelmişse
B. Çağanoz ucu uzaksa
C. İplik iğnede aşınıyorsa
D. İplik konikten rahat çekilemiyorsa
94. Birleştirme dikişi aşağıdakilerden hangisidir?
A. Uzun ve kısa parçaları birleştiren dikiş
B. Uzun ve kısa parçaları homojen biçimde birleştiren dikiş
C. Parçalara hacim vermek için yapılan dikiş
D. Parçaları birbirine monte etme dikişi
95. Büzgü dikişi aşağıdakilerden hangisidir?
A. Bir kumaş boyunu istenen boya küçültmek için yapılan dikiştir.
B. Bir kumaş boyunu istenen boya büyütmek için yapılan dikiştir.
C. Bir kumaş parçasını birleştiren dikiştir.
D. Bir kumaş parçasını istenen boya büyütmek için yapılan dikiştir.
96. Yedirme dikişinin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A. İki parçanın uzunlukları farklıysa uzun parça kısa parçaya homojen biçimde
dağıtılır.
B. İki parçanın uzunlukları farklıysa kısa parça uzun parçaya homojen biçimde
dağıtılır
C. İki parçanın uzunlukları farklıysa üst üste dikkatlice dikilir.
D. İki parçanın uzunlukları farklıysa fazla olan parça dikkatlice düzeltilir.
97. Aşağıdakilerden hangileri dikimde kullanılan işaretlerdir?
A. Delgi-noktalama
B. Çıt-delgi
C. Çıt-metolama
D. Delgi-metolama
98. Çıt ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A. Kalıp kenarına atılan işarettir.
B. Kalıp kenarına ve içine atılan işarettir
C. Kalıp içine atılan işarettir.
D. Sadece kalıpta bulunan yazılardır.
99. Delgi ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A. Kalıp kenarına atılan işarettir.
B. Kalıp kenarına ve içine atılan işarettir.
C. Kalıp içine atılan işarettir.
D. Sadece kalıpta bulunan yazılardır.
100. Dirsek hattını belirtmek için aşağıdakilerden hangi işaret kullanılır?
A. Çıt
B. Delgi
C. Meto
D. Hiçbiri
101. Aşağıdakilerden hangisi pens ucunu işaretlemede kullanılır?
A. Çıt
B. Delgi
C. Meto
D. Büzgü
102. Büzgü dikişinde aşağıdakilerden hangisine dikkat etmek gerekir?
A. Başlangıç bitiş noktalarına
B. Pekiştirme yapılmasına
C. Desenlerine
D. Gerektiğinde iplik koptuğunda tekrar dikilmesine
103. Aşağıdakilerden hangisinde birleştirme dikişi kullanılır?
A. Etek volanında
B. Kol takarken
C. Yan dikişte
D. Yaka takarken
104. Aşağıdakilerden hangisi düz sanayi dikiş makinesini temizlemede kullanılan
araçlardır?
A. Toz bezi-temizlik fırçası-makine yağı
B. Kompresör-temizlik fırçası-makine yağı
C. Kompresör-temizlik fırçası-pens-tornavida
D. Temizlik fırçası- makine yağı- tornavida-deterjan
105. Aşağıdakilerden hangisi kompresörün görevidir?
A. Hava üfleyerek toz ve liflerin giderilmesi
B. Günlük temizlik sırasında hareketli aksamın temizlenmesi
C. Hava üfleyerek fazla yağların temizlenmesi
D. Hareketli aksama takılan kumaş ve iplikleri temizlemesi
106. Düz sanayi dikiş makinesinin günlük temizlik işlemleri aşağıdakilerden hangisidir?
A. Açma kapama anahtarının kapatılıp, masaüstünün temizlenmesi
B. Açma kapama anahtarının kapatılıp, hareketli parçaların yağlanması
C. Masa üstünün tozunun alınıp, çağanozun fırça ile temizlenip yağdanlıkla 1-2
damla yağlanması
D. Açma kapama anahtarının kapatılıp, yağdanlıkla 1-2 damla yağlanması
107. Aşağıdakilerden hangisi düz sanayi makinelerde karteldeki uygun yağ seviyesini ifade
eder?
A. Kartel içi doldurulana kadar
B. Karteldeki yağ H ile L arasında
C. H seviyesinin üzerinde
D. L seviyesinin üzerinde
108. Aşağıdakilerden hangisi düz sanayi dikiş makinesine elektrik gelmemesi nedenidir?
A. Pedal takılı kalmıştır
B. İğne kırılmıştır
C. Kayış kopmuştur
D. Sigorta atmıştır.
109. Aşağıdakilerden hangisi bir ev dekorasyon tarzıdır.
A) Klasik
B) Aydınlık
C) Maksi
D) Yapısal
110. Kullanılan tekstillerde çiçek ve ekose desenlerinin sıklıkla kullanıldığı aksesuar olarak
ahşap ve seramiğin kullanıldığı dekorasyon tarzı hangisidir?
A) Modern
B) Klasik
C) Etnik
D) Country
111. Aşağıda verilen renklerden hangisi ana renktir?
A) Turuncu
B) Yeşil
C) Mor
D) Mavi
112. Dekorasyon amaçlı kullanılan ev tekstili aşağıdakilerden hangisidir ?
A) Mutfak önlüğü
B) Bornoz
C) Duvar panoları
D) Nevresim
113. Ev tekstillerinin kullanım alanlarına göre gruplandırmalarından hangisi yanlıştır .
A) Mutfak: Masa örtüsü
B) Salon: Sehpa örtüsü
C) Banyo: El havlusu
D) Bebek odası: Klozet takımı
114. Aşağıdakilerden hangisi mutfak takımı parçalarından birisi değildir?
A) Tutaç
B) Mutfak önlüğü
C) Pike
D) Fırın eldiveni
115. Aşağıdaki ev tekstillerinden hangisi yatak odasında kullanılmaz?
A) Nevresim
B) Tutaç
C) Hurç
D) Pike
116. Ticari malların en etkili ve çekici şekilde müşteriye sunulması için hazırlanmış materyallere ne denir? .
A) Kitap
B) Monolog
C) Katalog
D) Diyalog
117. Aşağıdakilerden hangisi katalog hazırlama yöntemi değildir?
A) El ile hazırlama
B) Projeksiyonla hazırlama
C) Baskı ile hazırlama
D) Bilgisayar ortamında hazırlama
118. Ürün bilgilendirme etiketlerinde hangi detay bulunmaz?
A) Ürün adı
B) Ürün ebatları
C) Ürün kullanım kılavuzu
D) Ürünün fiyatı
119. Ürün etiketlerinin amacı nedir?
A) Ürün tanıtımı
B) Ürün kullanımı
C) Ürün garantisi
D) Ürün yerleşimi
120. Aşağıdakilerden hangisi ürün katalogunda bulunması gereken detay değildir?
A) Ürün fotoğrafı
B) Ürün kullanım kılavuzu
C) Ürün fiyatı
D) Ürünün ebatları
121. Katalog oluşturma sürecindeki yapılması gereken ilk kriter nedir?
A) Ürünlerin fotoğraflanması
B) Katalogda yer alacak ürünlerin gruplandırılması
C) Ürün etiketlerinin oluşturulması
D) Oluşturulacak katalogun hazırlama yönteminin belirlenmesi
122. Bilgisayar ortamında üretim siparişi alan yada üretilmiş ürünleri pazarlayan işletmelerin web sayfalarında ürünlerini tanıtmak amaçlı hazırlanan ve yayınlanan kataloglara
ne denir. ?
A) Baskı katalog
B) Online katalog
C) El katalogu
D) Görsel katalog
123. Bir ürün katalogunda aşağıdakilerden hangisi bulunur?
A) Ürün ebatları
B) Ürün kullanım kılavuzu
C) Ürün sözleşmesi
D) Ürün garanti belgesi
124. Üretilen veya üretilecek olan ürünün ya da hizmetin ihtiyaç sahibine ulaşmasında kullanılan satış yöntemine ne denir?
A) Ürün değerlendirme
B) Ürün tanıtımı
C) Üretim
D) Tüketim
125. Aşağıdakilerden hangisi müşteriye ulaşma iletişim kaynaklarından birisi değildir?
A) Telefon hattı üzerinden iletişim
B) Web sayfası aracılığı ile iletişim
C) Telgraf ile iletişim
D) Yüz yüze etkili iletişim
126. Ürün tanıtımı yapacak bireylerde olması gereken özelliklerden birisi değildir?
A) Asık suratlı olma
B) İletişim yöntemlerini iyi kullanma
C) Kişisel bakımına özen gösterme
D) Güler yüzlü olma
127. Aşağıdakilerden hangisi etkili iletişim için gerekli değildir?
A) İletişim kaynaklarını tanımak
B) İletişim bilgilerini kodlamak
C) İletişimde alıcı özelliklerini bilmek
D) İletişimde çok konuşmak
128. Müşteri ile yüz yüze iletişimde kullanılması olumsuzluk yaratır?
A) Ürün Bilgileri
B) Güler yüz
C) Zamanı iyi kullanma
D) Müşteri isteklerini dikkate almama
129. (D) Nakış; çeşitli, cins ve renkte iplik ve pul, boncuk gibi yardımcı malzemelerle
değişik zemin üzerine el ve makinede yapılan süslemelere denir.
130. (D) İğne; dikiş dikmek ve işleme yapmak için kullanılan ucu sivri, baş tarafında
ipliğin geçmesi için deliği bulunan çelikten yapılmış araçtır ve kullanıldığı yere göre
de isim alır.
131. (D) Tel kırma iğnesi; metal ipliğin geçebileceği büyüklükte tek veya çift deliği olan
yassı metal iğnedir.
132. (Y) İnce kumaş makası; köşelerin çıtlatılması ve kumaş kenarlarının düzeltilmesinde
kullanılır. Makasın her iki ucu da sivridir.
133. (D) Cülde; mukavvaya gerilen kumaşın bir kenarının sıkıştırılıp rahat işlenmesine
yardımcı, ahşaptan yapılmış ve Maraş işi yapımında kullanılan bir araçtır.
134. (Y) Parşömen kâğıdı; deseni koyu renkli kumaşa geçirmede kullanılır. Kâğıdın bir
yüzü mat, diğer yüzü parlaktır. Parlak yüzü kumaşa getirilerek kullanılır.
135. (D) Sim; pamuk iplikleri üzerine çok ince altın, gümüş ve madensel tellerin sarılması
ile elde edilir.
136. (Y) Orlon; suni ipekten üretilmiştir. Az bükümlü yumuşak, parlaktır. Çeşitli renkte ve
çileler halindedir.
137. …(Sürfile)…; sökülebilir nitelikteki kumaşların tarazlanmaması için kıyılarına
yapılan seyrek ve çapraz dikiştir.
138. Nakış yapılacak, ürün parçası üzerine desen yerleştirmede yardımcı olmak için
kumaşın ortasından eni ve boyunu bölecek şekilde …(işaret)…. teyeli yapılır.
139. ……(Kasnak bezi…..; nakış yapmak için kasnağa gerilen kumaşın
zedelenmemesi ve kirlenmemesi için işleme kumaşının üzerine ve kenarına dikilen
veya üzeri kapatılan kumaş parçalarıdır.
140. İşaret teyeli, kumaşın …(düz)… tarafından alınır.
141. Kasnak bezlerinin ebadı …(kasnak)…. büyüklüğüne göre değişir.
142. (D) Modernizasyon; motifleri iyice inceleyerek, karakter özelliklerini bozmadan
yenilemek, güzelleştirmek, günün sanat anlayışına uygun olarak düzenlemektir.
143. (D) Kompozisyon parçaların bir bütün içinde, bir düzen gösterecek biçimde bir araya
getirilmesidir.
144. (D) Ton uyumu; bir rengin ışığın etkisiyle koyudan açığa doğru gösterdiği değerlerdir.
Bir rengin tonları ile yapılan ahenge denir.
145. (Y) Hareket; biçimlerin yerleştirilmesinde izlenen çizgi olarak tanımlanabilir.
146. (Y) Dekoratif kompozisyon: Motif merkeze ya da merkeze yakın yere yerleştirilir.
Diğer öğeler bunların etrafında yerleştirilir.
147. …(Germe)….; kumaşı uçlarından ya da kenarlarından çekerek düz bir şekle
getirmek için yapılan işlemdir.
148. Gerilen kumaş net ve düzgün olacağı için …(işleme)… kolay yapılır.
149. Kumaş kasnağa ……(düz)….. iplik yönünde yerleştirilir.
150. Germe işlemi …(kasnak)…. bezinden çekilerek yapılır.
151. Germe işlemi; …(kumaşın)… eller arasında kalarak yıpranmasını engeller.
152. Kenar temizlemenin kullanılacak …(yere)…uygun olması gerekir.
153. İğne oyası yaparak kenar temizleme tekniği …(iki)….şekilde uygulanır.
154. Yapılan ürünlerin işlemesi bittikten sonra …(kenar)…… temizleme uygulanarak
estetik bir görüntü kazandırılır
155. Kumaşın kenarını kıvırıp …(baskı)…. dikişi yaparak, kenar temizliği yapılabilir
156. Kenar temizleme teknikleri görüntü ve …(süsleme)…… yönünden önemlidir.
157. …(Ütüleme)……..işlemenin yüzeyini düzelterek ürünün göze hoş görünmesini
sağlamak için ütü ile yapılan işlemdir.
158. …(Kola)…; yapılan ürüne güzel, parlak bir görünüm sağlar, yeni görünüş ve
sağlamlık kazandırır.
159. …(Plastik)…… kola: Koyu renk kumaşlar hariç bütün kumaşlarda kullanılır.
160. Kumaş …(boy)….. ipliği yönünde ütülenmelidir.
161. Kola …(kumaş)…. cinsine göre seçilmelidir.
162. (D) Kalite kontrol, kalite isteklerini sağlamak için kullanılan uygulama teknikleri ve
faaliyetleridir.
163. (D) Kalite kontrolün amacı, uyulması gereken kurallar ile ürün arasındaki farklılıkları
tespit ederek, üretim sonucu ortaya çıkan ürünlerin kullanım uygunluğunu
belgelemektir.
164. (D) Tela, kumaşa farklı usullerle tutturulan ara katmandır. Nakışta kumaşın direncini
artırmak için kullanılır.
165. (Y) Dokuma telalar, bir yüzeyi yapışkan madde ile kaplanmış malzemedir. (ipek tela,
kâğıt tela vb.)
166. (Y) Kalite kontrol, ürün yapım aşamasında da uygulanmamalıdır.
167. (D) Leke; kirletici bir maddenin yüzey üzerinde bıraktığı iz, kumaş veya ürün
üzerinde oluşan kirlerdir.
168. (D) Ürünler, işleme esnasında ve sonra incelenerek işleme eksiklikleri veya hatalı
işlenmiş yerlerde düzeltme yapılır. Ürünlerin yüzeyinde kalan iplikler iğne, tığ
yardımı ile işlemelerin içine yerleştirilir.
169. (Y) Suda eriyen telalar ısının etkisiyle kaybolur
170. (D) Anadolu öncesi Türk işleme sanatının ilk örnekleri, MÖ 3. yüzyılda Hun
devletinden günümüze ulaşan parçalardır.
171. (D) Makine kasnağı; makine ayağı altından rahat geçebilmesi için en fazla 1 cm
genişliğinde ahşap ve plastik kasnaklardır.
172. (D) Nakışta işlemeye hazırlığın ilk aşaması ihtiyaca göre yapılacak ürünün
belirlenmesidir. Ürün belirlendikten sonra, uygulanacak tekniğe ve zevke göre kumaş
belirlenir.
173. (Y) Kasnak bezleri 100–40 cm veya 150–40 cm büyüklüğünde olabilir.
174. (Y) Dekoratif kompozisyonda motif, merkeze ya da merkeze yakın yere yerleştirilir.
Diğer ögeler bunların etrafında yerleştirilir.
175. (D) İplikleri sayılamayan kumaşların orta işaretlerini bulmak için kesilen kumaşı
kenarları tam üst üste gelecek şekilde katlanarak hafif tırnak ütüsü ile kat izi yapılır.
Kat izi üzerinden orta teyel alınır.
176. (D) Kumaşı germek, işlemenin kolay ve çabuk yapılmasını sağlar.
177. (Y) Jelatin kola, koyu renk kumaşlar hariç bütün kumaşlarda kullanılır.
178. (D) Ütü, pamuk keten gibi sık dokunuşlu kumaşlarda kaydırarak, diğerlerinde
aşağıdan yukarı kaldırıp indirerek hareket ettirilmelidir.
179. (D) Suda eriyen (homojen) telalar, doğal ve sentetik liflerin silindir arasından
geçirilmesiyle elde edilir. İnce kumaşlarda kullanılır.
180. (D) Nervür zikzak makinede yapılan bir tekniktir.
181. (D) Kasnaksız makine nakışı, zikzak dikiş makinesi ile yapılan değişik dikiş ve
süslemelerin tümüdür.
182. (Y) Zikzak dikiş yapan makinelerde, iğneye zikzak hareketini makine vermez.
183. (D) Çizim malzemeleri kalem, silgi, cetvel gibi araçlardır.
184. (Y) Kasnaksız makine nakışlarında eski ve yeni işlemelerden de model belirlemede
yararlanılmaz.
185. (D) Kasnaksız makine nakışlarında, kullanım alanına uygun model seçilir.
186. (D) Mendil, eşarp, fular, fırfır gibi ürünlerde kasnaksız makine teknikleri uygulanır.
187. (D) Kasnaksız makine nakışları her türlü kumaşa uygulanır.
188. (Y) Nakış makinesi, kasnaksız makine nakışlarında kullanılmaz.
189. (D) Kasnaksız makine nakışlarında yapılacak ürün özelliğine ve kullanılacak
yere göre sık ve seyrek dokunuşlu bütün kumaşlar üzerine uygulanabilir
190. (D) Kumaşın kenarına dikilen dantele kenar danteli denir.
191. (D) Harç sık dokunuşlu, süslü, işlenmiş yüzeyi ile kumaş yüzeyinde işlem
yapılan süsleme malzemesidir.
192. (D) İki kumaşı birleştirmek için kullanılan metal, plastik, seyrek ve sık dişli
malzeme fermuar denir.
193. (Y) Elyaf, kasnaksız makine nakışlarında kullanılmaz.
194. (D) Toplu iğne delikli olup sadece iki malzemeyi (kumaş, dantel vs.)
tutturmaya yarar.
195. (D) Makas kumaş ve iplik kesmeye yarayan araçtır.
196. (D) Yapılacak ürünün ölçüsü zevke ve kullanılacak yere göre yapılır.
197. (Y) Kumaş keserken iplik çekmek gerekmez.
198. (D) Kasnaksız makine nakışlarında germe işlemi sadece ince ve seyrek dokunuşlu
kumaşlarda uygulanır.
199. (D) İşleme çeşidine göre kumaşın altına kâğıt dikerek germe işlemi yapılır.
200. (Y) İnce kumaşlar gerilme işlemi yapılmasa büzme yapmaz.
201. (D) Germe yapılan işleme ürün daha kaliteli ve düzgün görünür.
202. (Y) Kumaş hesabı yapmak önemli değildir.
203. (D) Çelik toplu ve dikiş iğnesini kullanmak gerekir.
204. (D) Zikzak dikiş, sürfile, kapitone, kenar kıvırma, nervür, zikzak dikiş makinesi ile
yapılan uygulamalardandır.
205. (Y) Dantel, fisto, harç, sutaşı, fermuar, düğme, kasnaksız makine nakışlarında
kullanılan malzemelerden değildir.
206. (Y) Kasnaksız makine nakışın da kumaş kasnak ile gerilir.
207. (D) Makinede yapılan nakışlar kullanışlı ve ekonomik olduğundan günlük
hayatta kullandığımız eşyalar üzerine rahatlıkla uygulayabiliriz
208. (D) Kullanım alanlarına göre çeşitli ebatlarda makinede düğme dikilerek
kullanıma hazır hâle getirilebilir.
209. (Y) Makinenizi atölyenin herhangi bir yere yerleştiriniz.
210. (D) Makinede lastik dikerek esneklik sağlanabilir.
211. (D) Kıvırma payı fermuarın üstüne gelmelidir.
212. (D) Kasnaksız makine nakışlarında, ürünlerin kenarlarını temizleme tekniği görünüş
yönünden de önemlidir.
213. (Y) Kenar temizleme de desen özelliği göz önüne alınmalıdır.
214. (Y) Köşe çevirme kenar temizleme tekniği değildir.
215. (D) Oyalar örülüp örtü üzerine dikilebilir veya örtü kenarına doğrudan
yapılabilir.
216. (D) Kenar temizleme tekniğinde hazır bant veya harç kullanılır.
217. (D) Aplikelik kumaş düz olabileceği gibi desenli bir kumaş da olabilir.
218. (D) Kumaşın kenarına makinede doğrudan susma, sarma, fisto veya şekilli
zikzaklar yapılır.
219. (Y) Fisto şekilli zikzaklar yapıldıktan sonra kumaşın kesilmesine gerek yoktur.
220. İşlemenin yüzeyini düzeltmek, ürünün göze hoş görünmesini sağlamak için …(ütü)…..
yapılır.
221. Ütü masasının üzeri fazla sert veya …(yumuşak).. olmamalıdır.
222. Ütünün kireçlenmemesi için …(saf su)…. kullanılmalıdır.
223. Kola ürünlere ……(sertlik, parlaklık ve dayanıklılık)… sağlar.
224. Kumaş …(boy ipliği)….. yönünde ütülemelidir.
225. Aşağıdakilerden hangisi sert keten kumaşlar için ütüleme derecesidir?
A) 210 °C
B) 120 °C
C) 180 °C
D) 160 °C
226. Ütüleme yaparken aşağıdaki araç kullanılmaz?
A) Küvet
B) Ütü
C) Ütü masası
D) Toplu iğne
227. Pamuklu kumaşlar için ütü ısısı aşağıdakilerden hangisi olmalıdır?
A) 50 °C
B) 110 °C
C) 180 °C
D) 210 °C
228. (Y) Kasnaksız makine nakışında kalite kontrol önemli değildir.
229. (D) Kasnaksız makine nakışında alt iplik temizliği yapılır.
230. (D) Kasnaksız makine nakışında hatalı yapılan yerler düzeltilir.
231. (D) Kasnaksız makine nakışında oluşan lekeler özelliğine göre temizlenir.
232. (Y) Kasnaksız makine nakışında kullanılan telalar temizlenmeyebilir.
233. (D) El dokumalarının bir kısmının dokunmasında; atkı ipliğini ve ilmekleri sıkıştırmak
amacıyla kullanılan araca ‘Kirkit’ denir.
234. (Y) Dokumanın boyunca önlü arkalı çift sıra halinde olan çözgü ipliklerinin arasından, bir ön bir arkadan geçen enine atkı ipliklerinden oluşan ve çözgülerin atkılar tarafından tamamen örtüldüğü dokuma türüne ‘Halı’ denir.
235. (D) Renk çemberinde birbirine uygun ya da karşıtı olmayan renklere uygunsuz renkler denir.
236. (D) Renkler etkileşim ilişkileri açısından yedi grupta toplanır.
237. (Y) Türlü motiflerin bir araya gelerek dengeli bir bütün oluşturmaları ile denge doğar
238. (D) Biçimlerin arasında ortak ya da yaklaşık tarafların bulunmasına uygunluk denir.
239. (D) Bütünleyici renkler aynı zamanda birbirine karşıt renklerdir.
240. (Y) Bir nesneni yüzeyinde görünen çizgi, renk ve şekillerden oluşan süslemeye veya
görüntüye Resim denir.
241. (D) Düz el dokumalar; Kilim, Cicim, Zili, Sumak olmak üzere dört gruba ayrılır.
242. (D) Zili dokuma özelliğine göre beşe ayrılır: Düz, Çapraz, Seyrek, Damalı, Konturlu.
243. (D) Zili Dokumada desenleri oluşturan motifler geometrikleştirilerek ve üsluplaştırılarak işlenmiştir.
244. (Y) Kareli kâğıtta her dik kare sırası atkı ipliğinin, yatay kare sırası çözgü ipliğinin
karşılığıdır.
245. (Y) Çözgü çiftlerine uyulmayarak üç üstten bir alttan, motiflerin içini ve dışını değişik
renklerle tamamen doldurarak yapılan düz dokuma tekniğine Kilim denir.
246. (Y) Zili dokumada desen hazırlama beş aşamadan oluşur.
247. (D) Zili dokumada desenler genellikle doğadan ve insanların çevrelerinde gördüğü
eşya ve canlılardan alınmıştır.
248. (D) Zili dokumada desen çizerken her desen ipliği sıralarının aralarına bir kare yatay
sıra boş bırakılır.
249. (D) Zili dokumada motiflerde parlak renkler kullanılır.
250. (Y) Kompozisyon oluşturmada zili dokumanın desen özellikleri ve boyutları dikkate
alınmaz.
251. Aşağıdakilerden hangisi Türk dokumalarında en çok kullanılan motiflerdendir?
A. Bitkisel Motifler B. Hayvan Motifleri
C. Geometrik Motifler D. Hepsi
252. Aşağıdakilerden hangisi desen hazırlarken kullanılan araç- gereçlerden değildir?
A. Mukavva B. Kareli Kağıt
C. Parşömen Kağıdı D. Boya Kalemi
253. Aşağıdakilerden hangisi sumak dokuma deseni hazırlarken yararlanılacak
kaynaklardan değildir?
A. İnternet Siteleri
B. Çeşitli Kitaplar
C. Daha önce çalışılmış sumak dokuma desenleri
D. Basılı kaynaklardaki sumak dokuma motif ve resimleri
254. Aşağıdakilerden hangisi atkılı sumak dokuma türlerinden değildir?
A. Atkılı düz sumak dokuma B. Atkılı çapraz sumak dokuma
C. Atkılı balıksırtı dokuma D. Atkısız çapraz - alternatif sumak dokuması
255. Aşağıdakilerden hangisi kompozisyon oluşturmada dikkat edilmesi gereken
unsurlardandır?
A. Desen Özellikleri B. Motif Özellikleri
C. Araç-gereç Özellikleri D. Hepsi
256. Aşağıdakilerden hangisi sumak dokumada desen hazırlama aşamalarından değildir?
A. Kurşun kalem çalışması B. Renk çalışması
C. Desenin tamamlanması D. Aydınger kağıdının hazırlanması
257. Aşağıdakilerden hangisi desen çiziminde dikkat edilmesi gereken noktalardan
değildir?
A. Dokuma için hazırlanmış özel milimetrik kağıt kullanmaya özen gösteriniz
B. Dikey ve yatay karelerin takibini yapınız
C. Dokuyacağınız sumak türü atkılı sumak ise desenin yatay sıraları arasında iki
kare boşluk bırakınız
D. Desenin1/4’ünü alacak büyüklükte kağıt hazırlayınız
258. Aşağıdakilerden hangisi atkısız sumak dokuma türlerindendir?
A. Atkısız düz sumak dokuma B. Atkılı düz sumak dokuma
C. Atkılı çapraz sumak dokuma D. Atkılı balıksırtı dokuma
259. (D) Cicim; çözgü ve atkı iplikleri arasına renkli desen iplikleri atılarak sıkıştırma suretiyle meydana getirilen dokuma türüdür.
260. (D) Cicim dokumacılığında desenler oluşturulurken atkı iplikler ve desen iplikleri sıra
takip eder.
261. (Y) Cicim dokuma deseninin hazırlanmasından önce, hazırlanacak desenle ilgili bir ön
araştırmanın yapılmasına gerek yoktur
262. (Y) Üç atlamalı cicim dokumada desen iplikleri iki çözgü üzerinden atlayarak ilerler.
263. (D) Renklendirme üstten alta doğru, karelerin içleri, temsil ettikleri düğümlerin renklerinden her bir düğüm bir kare olacak şekilde doldurularak boyanır.
264. (Y) Cicim dokumada desen hazırlamanın ilk aşaması kurşun kalem çalışmasıdır
265. (D) Cicim dokumacılığında desenler oluşturulurken atkı iplikleri ve desen iplikleri sıra
takip eder.
266. (Y) Cicim dokumada zemini oluşturan atkı ve çözgü iplikleri genellikle farklı renk ve
kalınlıkta olur
267. (D) Halı Çözgü iplikleri üstüne ayrı bir desen ipliğiyle ve değişik tekniklerle atılan
düğümlerden sonra, iki sıra atkı ipliği geçirilip, sıkıştırılarak yapılan havlı yüzlü dokumadır.
268. (D) El dokuma halılarda, genellikle 2 çeşit düğüm vardır. Bunlar Türk (Gördes)
ve İran (Sine) düğümüdür.
269. (D) El dokuma halılarında kilim dokuma için ve her sıra ilmeden sonra atkı atılır. Atkı
iki şekilde atılır. Bunlara basma ve süzme atkı denir.
270. (Y) İlme sıraları ilerledikçe, tezgâhta bulunan gerdirme düzeneği gevşetilerek
dokunan kısım kayılır ve tekrar gerdirmeden dokumaya devam edilir.
271. (Y) Düğüm atma işlemine halının ortasından başlanır.
272. (D) Motif; Halı ve kilim üzerinde görülen kompozisyon unsurlarında biridir.
273. (D) Halının yüzeyi hep aynı ayarda ve keskin makasla düzgün olarak kesilmelidir
274. (Y) Sine düğüm tekniğinde ilme ipliklerinin uçları birbirine daha yakın olduğundan,
bu çeşit halılar yumuşak ve renkleri daha parlak olur.
275. (D) Kirkitli (kilim-cicim-sumak-zili, halı) dokumalar, Türklerin Orta Asya’dan göç
etmesiyle dünyaya yayılmıştır.
276. (D) Bütünleyici renkler aynı zamanda birbirlerine karşıt renklerdir. Bu nedenle yan
yana geldiklerinde birbirinin etkisini arttırırlar, en net biçimde görünürler.
277. (D) Çözgü çiftlerine uyulmayarak üç üstten bir alttan, motiflerin içini ve dışını değişik
renklerle tamamen doldurarak yapılan düz dokuma tekniğine ZİLİ denir.
278. (Y) Kilim; bir ön bir arkadan geçen enine atkı ipliklerinden oluşan ve çözgülerin atkılar tarafından tamamen örtülmediği bir dokuma türüdür.
279. (Y) Sumak dokumanın özelliği desen ipliklerinin dokuma yüzeyinde kabarıklık meydana getirmemesidir.
280. (D) Atkısız düz sumak dokuması: Araya atkı atılmadan dokunan sumak dokumasıdır.
281. (D) İki atlamalı cicim dokumada desen iplikleri iki çözgü üzerinden atlayarak ilerler.
282. (Y) Cicim dokumada zemini oluşturan atkı ve çözgü iplikleri genellikle ayrı renk ve
kalınlıkta, olur.
283. (Y) El dokuma halılarda, genellikle 3 çeşit düğüm vardır.
284. (D) El dokuma halılarında kilim dokuma için her sıra ilmeden sonra atkı atılır.
285. (D) Kenar örgüsünde kullanılacak ipliğin rengi genellikle halının zemin renginde yapılır
286. (D) İlk dikiş makinesi ağaçtan olup deri dikmek için yapılmıştır.
287. (D) İlk elektrikli dikiş makinesi 1889’da Singer şirketi tarafından piyasaya sürülmüştür.
288. (D) Düz dikiş makinesi üst bölüm ve alt bölüm olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır.
289. (Y) Düz dikiş makinelerinin üst bölümü büyük volan, kayış kurtaran, yan dayanaklar
ve pedaldan meydana gelmektedir.
290. (D) Overlok dikişi aslında zincir dikişin değişik bir şeklidir. Özelliği bir ya da iki dikiş
ipliğinin kumaş kenarını sararak onun saçaklanmasını önlemesidir.
291. (Y) Lüper, overlok makinesinin alt bölümündedir.
292. (Y) Mekik mandalı, mekiğin yuvasından düşmesini önler.
293. (D) Mekik, uygulamada makinenin alt iplik düzenini sağlayan önemli bir ilave parçasıdır.
294. (D) Makinelerde kullanılan ilave parçalar; makine iğneleri, baskı ayakları, mekik,
masura, tansiyon ve dişlidir.
295. Masurayı sararken ipliği ……(tek)….. tarafa toplamamaya, düzgün ve fazla
doldurmamaya dikkat edilmelidir.
296. Mekiği mekik yuvasına yerleştirme işleminde makinenin dikiş ……(plaka)…… kapağı açılır ve iğne yukarıda iken mekiğin mandal kısmından tutularak mekik yuvasına
yerleştirilir.
297. İğneyi iğne yuvasına takarken ……(baskı)…… ayağı indirilir.
298. Üst iplik gerginlik ayar düğmesi üzerindeki numaralar büyüdükçe iplik
gerginliği …(artar)…
299. Overlok makinelerindeki tansiyonların üzerindeki …(artı)… işareti iplik gerginliğini arttırır.
300. İğne iğne yuvasına yerleştirilirken makine …(kapalı)…… konumda olmalıdır.
301. Alt iplik ayarı yaparken mekik yaprağı üzerindeki vidayı …(sağa sola)……döndürerek alt iplik gerginlik ayarı yapılır.
302. Doğru ve uygun iğne boyutu yalnızca seçilmiş olan ipliğe bağlı değildir. İğnenin ayrıca kullanılan ……(kumaşa)…….. çok uygun olması gerekir.
303. Düz ve sanayi tipi piko-nakış makinelerinde alt iplik olarak …(pamuklu)…… iplikler tercih edilmelidir.
304. Aşağıdakilerden hangisi düz dikiş makinelerinde iplik atlama nedenlerindendir?
A) Üst ipliğin hatalı takılması
B) Kullanılan ipliğin sağlam olması
C) Üst iplik gerginliğinin çok sıkı veya gevşek olması
D) Makineye uymayan bir iğne takılması
305. Aşağıdakilerden hangisi düz dikiş makinelerinde alt iplik koparma nedenlerindendir?
A) Mekikten gelen ipliğin fazla gergin olması
B) Üst ipliğin hatalı takılması
C) Kullanılan ipliğin sağlam olması
D) Üst iplik gerginliğinin çok sıkı veya gevşek olması
306. Aşağıdakilerden hangisi düz dikiş makinelerinde iğne kırma nedenlerinden değildir?
A)İğnenin eğri olması
B) İğnenin iğne yuvasına iyi oturmaması
C) Masuranın mekiğe ters takılması
D)İğne vidasının yeterince sıkıştırılmaması
307. Aşağıdakilerden hangisi ev ve sanayi tipi piko ve nakış makinelerinde bozuk dikiş
nedenlerinden değildir?
A) Germe diskleri arasında iplik artıkları bulunması
B) Alt iplik gerilimi çok sıkıdır.
C) Makara yuvası yayının altında iplik kalıntıları ve artıkları bulunması
D) İplik gerliminin ayarlanmamış olması
308. Aşağıdakilerden hangisi ev ve sanayi tipi piko makinelerinde makinelerinin ağır çalışma nedenlerindendir?
A) Üst iplik gerilimi çok sıkıdır.
B) Düşük kalite iğne kullanılmıştır.
C) İğne yanlış olarak takılmıştır.
D) Nakış bilgisayarı çok soğuk bir odada bulunmaktadır.
309. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinelerinde iğne kırma nedenlerinden değildir?
A) İğne yanlış yerleştirilmiş olabilir.
B) Yanlış büyüklükte iğne kullanılmıştır.
C) İplik yanlış geçirilmiştir.
D) İğne eğiktir.
310. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinelerinde dikiş atlama nedenlerinden değildir?
A) İplik gerginliği yetersizdir.
B) İğne ve lüper arasındaki oran yanlıştır.
C) İplik yanlış geçirilmiştir.
D) İğne yanlış yerleştirilmiştir.
311. Aşağıdakilerden hangisi düzensiz ilmek nedenlerinden değildir?
A) İplik diski veya yolluğunda çapak var.
B) İğne ucu zarar görmüştür.
C) Transport dişlilerinin yüksekliği yetersizdir.
D) Lüper noktası zarar görmüştür.
312. (D) Makinenin uzun zaman kullanılması ve düzgün çalışabilmesi için temizliğine,
yağlanmasına dikkat etmek gerekir. Kullanılan yağ iyi cins ve ince olmalıdır.
313. (D) Makinenin bulunduğu yer aydınlık, temiz, tozsuz ve rutubetsiz bir yer olmalıdır.
314. (D) Makine kayışı uzun ömürlü ve temiz olması için zaman zaman alkolle silinmelidir.
315. (Y) Ayaklı makinelerin yerini değiştirilirken iterek taşınmalıdır.
316. (D) Ev ve sanayi tipi piko-nakış makinelerinde her zaman orijinal dikiş plakası kullanınız.
317. (Y) Makine 40 derecenin üzerindeki ortam sıcaklıklarında kullanılmalıdır.
318. (D) Makinenin üst bölümü baş, gövde küçük volan olmak üzere üç kısımdan meydana gelmiştir.
319. (Y) Tek iplikli zincir dikiş makinesinde hareketli ya da salınan kavrayıcı deliklidir.
320. (Y) Düz dikiş makinelerinde iğne aşağıda iken mekik, mekik yuvasına yerleştirilir.
321. (Y) Ev ve sanayi tipi piko-nakış makinelerinde üst iplik olarak da pamuklu iplikler
tercih edilmelidir.
322. (D) Overlok makinelerinde tansiyonun üzerindeki artı işareti iplik gerginliğini arttırır.
Eksi işareti ise iplik gerginliğini azaltır.
323. (D) Düz dikiş makinelerinde ipliğin masuraya düzgün sarılmaması alt iplik koparma
nedenlerindendir.
324. (Y) Ev sanayi tipi piko-nakış makinelerinde alt ipliğin gergin olması iğne kırma nedenlerindendir.
325. (D) Overlok makinelerinde yetersiz veya çok yüksek iplik gerginliği iplik atlama nedenlerindendir.
326. (D) Temizleme ve yağlama işlemleri makinenin kullanılma süresine göre ayarlanmalıdır.
327. (D) Tozdan korumak için kullanılmadığı zamanlarda makinelerin üzeri örtülmelidir.
328. (D) Araç kullanmadan elle yapılan ve birbiri arasından geçirilen ipliklerin oluşturduğu düğümleme sanatının adına makrome denir.
329. (Y) Makrome sadece süsleme ve haberleşmede kullanılmıştır.
330. (D) Makrome yaparken makrome tahtasına ihtiyacımız vardır.
331. (D) Makromenin asıl gelişimi okul programlarına alınmasından sonra olmuştur.
332. (Y) İstenilen ip uzunluğuna göre germe işlemini çerçevenin farklı bölümlerinden
gererek ayarlarız.
333. (D) Pek çok ipi bir arada, kolaylıkla erişilebilecek ve görülebilecek yerde tutabilmek
için ip askısı kullanılır.
334. Makrome yaparken amaca uygun …(araç)…. seçmek çok önemlidir.
335. Makromede kullanılan bitkisel ipliklerin başında …(tohum lifleri)…. elde edilen pamuk iplikleri
gelir.
336. …(Suni ve sentetik)... ipliklerle yapılan düğümler genellikle kolay kayma ve açılma eğilimindedir.
337. Boncuklarda önemli olan …(ürüne ve iplik cinsine)……. uygun boncuğu seçebilmektir.
338. (D) Düğüm çeşidine göre ip uzunluğu değişiklik gösterir.
339. (D) Kare düğüm şerit bağlamada dışta yürüyen ip kısalır.
340. (Y) Örülecek modele göre ip uzunluğu değişmez
341. (D) Sarma düğüm kumaş kenar temizlemede en çok kullanılan düğümdür.
342. (Y) İp çubuk ve halka üzerine hazırlık düğümü atmak için iplik tek kat kullanılır.
343. (Y) İp üzerine hazırlık düğümü için gruplanmış ipler takılır.
344. (D) Kumaş kenarına iplik geçirme işi tığ ile yapılır.
345. (Y) Kumaş kenarı temizlemede boy ipliklerini sökerek makrome öreriz.
346. (D) Kumaş kenarına geçirilen ipin kumaş kalınlığına uygun olması gerekir
347. Tek ip üzerine boncuk takınca boncukların kaymaması için altlarına atılan düğüme …(el üstü düğümü)….. denir.
348. File yapımında ve desen içinde doku oluşturmada kullanılan düğüme …(Kastamonu düğümü)…. denir.
349. Makromede kullanılan basit düğüm çeşitleri …(bobin, saçak düğüm ve kangal düğümü)……. düğümleridir.
350. Makromede az kullanılan ve yapılışları çok kolay olan düğümlere …(tek iple çalışılan)… denir.
351. Kastamonu çarşaflarının kenarlarındaki saçaklar, saçak düğümü ile bağlandığında bu
düğüme ……(Kastamonu düğümü)…..de denir.
352. Sarma düğüm dizelerine düzgün olması için genellikle aynı düğüm ile aynı iplikle ……(iki).....defa bağlanarak kullanılır.
353. Tek yönlü düğümlemede ipin biri gergin tutulduğunda onun üzerine düğümlenen
daha …(fazla)…..kısalacaktır.
354. …(Lider).. düğümde …(ipin)... yönüne göre atılan düğümler yatay dikey …(verev).. veya
kavisli …(sarma)… dizeleri oluşturur
355. (Y) Kare düğümde bir düğüm yapmak için üç kez bağlama yapılır.
356. (D) Kare düğümle şerit çalışmalarında düğüme başlarken ilk ipi, ortadaki lider ipler
üzerine hep aynı yönden koyarak başlarsanız burgu şerit oluşur.
357. (D) Düğüm yaptığınız iplerden ortada bulunan 2 ve 3 nu.lı ipleri, ördüğünüz şeridin
başlangıç kısmındaki gevşek bırakılmış yan iplerin arasından geçirip çekin. Böylece kare düğümle doku oluşturmuş olursunuz.
358. (D) Örümcek doku çalışmalarında, kare düğümler belli sayıda üst üste veya
kaydırılarak bağlandığında farklı şekillerde fantezi dokular ortaya çıkar.
359. (D) Düz şerit yapılırken 2-3 cm altına yeniden kare düğüm yapılıp yukarı doğru sıkıştırılarak fiyonklar oluşturulan düğüme inci bağlama denir
360. (Y) Makrome sadece süslemede ve haberleşmede kullanılır.
361. (Y) Makrome için temel iplik beş bükümlü ipliklerdir.
362. (D) Kare düğümle şerit bağlamada dışta yürüyen ip kısalır.
363. (D) Desen özelliği ip uzunluklarını etkiler.
364. (D) İp, çubuk ve halka üzerine hazırlık düğümü atmak için gruplanmış ipler takılır.
365. (D) Kumaş kenarına geçirilen ipi kumaşın kalınlığına uygun seçmek gerekir.
366. (Y) İpin kalınlığı ip uzunluğunu hesaplamada önemli değildir.
367. (D) Boncuklarda önemli olan ürüne ve iplik cinsine göre boncuk seçilmesidir.
368. (Y) İstenilen ip uzunluğuna göre germe işlemi, çözgü çerçevesinin farklı bölümlerinden
gererek ayarlanır.
369. Enine zincir halkalar şeklinde görünümü olan zincir düğüm, desen
çalışmalarında …(dekoratif yatay)…. dizeler oluşturur.
370. Zincir düğüm uygulamalarının …(hazırlık düğümünden)…. sonra çalışılması makromeye farklı bir
güzellik katar.
371. .…(Çin düğümü)……genellikle doku oluşturmak, diğerleri dokuda veya şeritler arasında
ilgi merkezi oluşturmak için kullanılır.
372. .…(Japon)…. halkının paketleri süslemek için kullandığı bir düğüm şekli olmasından dolayı
ismine …(Japon)……düğümü denir.
373. .…(Japon düğümü)…., aşk düğümünden daha güzeldir. Özellikle orta motif olarak kullanıldığında göz alıcılığı artar.
374. Yapılışları zor ve karmaşık düğümlerdir. Görünüşleri çok güzel ve etkileyicidir. Çoğu
Doğu’dan Avrupa’ya yayılmıştır (Türk düğümü, Japon düğümü, Çin düğümü gibi).
Bu düğümlere genel olarak ……(fantezi düğümler)…… denir.
375. Tek iple çalışılabileceği gibi çift iple de çalışılabilir. Düğüm tamamen yapıldığı zaman
çok karmaşık gibi görünür. Yapılması kolay olan, güzel bir fantezi düğümdür. Bu düğüme ……(palet)……düğüm denir.
376. Yapılacak işin kenarlarına …(fisto)…..gibi bir görünüm kazandırılmak istendiğinde sarma
düğüm veya kare düğüm ile …(piko)… yaparak işe başlanır.
377. Kemer uzunluğuna……(fire payı)… ekleyerek ip boyunu tespit ediniz.
378. Çanta yapılırken iki parça, yırtmaç payı kadar ayrı ayrı düğümlendikten
sonra …(yanlardan)….. düğümler birleştirilir. Gerekirse ip eklenir.
379. Makrome çalışmalarına başlamada ilk düğümler,…(yardımcı gereçler)… üzerine atılabileceği gibi
bir ya da daha fazla kat yapılmış ip üzerine de atılabilir.
380. Yapılacak ürünün özelliğine göre …(düz bir ipin)….. üzerine başlanabildiği gibi bir halka
şeklinde…(yuvarlatılmış)….. ipin üzerine de başlanabilir.
381. .…(Orta bölümlerde)……..farklı şekillerde bağlanmış motifler, şeritler veya dokuların arasında
büyük ve tek motif olarak uygulanırsa güzel bir ilgi merkezi oluşturur.
382. Farklı bağlanmış motifler, şeritler veya değişik dokuların arasında kullanılarak …(yeni doku)..
oluşturulabilir.
383. Aynı motifler …(yan yana, çapraz ve alt alta)…. yapılarak farklı dokular oluşturulabilir.
384. (Y) Verev dizelerin ortasında kalan iplerin yarısını, diğer yarıdaki iplerin arasından
ortada alt üst geçirme tekniği ile yapılan dokulu motife burgu tekniği denir
385. (D) Kare düğümde orta motif yaparken yanlarda ilerleyen düğümün adı sarma düğümdür?
386. (D) Makrome çalışmalarında halka, buncuk, çan vb. aksesuarlar kullanılır.
387. (D) Boncuklar ipin kalınlığına, rengine ve modele uygun olmalıdır.
388. (Y) Makrome uygulamalarında işe güzellik ve çekicilik katmanın en kolay yolu düğümlerin arasına sap takmaktır.
389. (Y) Halkalar yalnızca makromeye başlarken kullanılır.
390. (D) Makrome işlemleri üreticiliği geliştirici, kalıpları olmayan, özgürce çalışmaya açık
işlemlerdir.
391. (D) Makrome çalışmalarında düğüm atılırken ipler, tahmin edilen zamandan önce
kısalabilir. Böyle durumlarda ip eklemek gerekir.
392. (Y) Biten ve ilave edilecek ipin uçlarının bükümleri açılır. Uçlara yapıştırıcı sürülür
ve sonra dikilir.
393. (Y) Düğümler arasına ip ilave edilirken biten ip ucundan 1-2 cm kadar geriden, yanına eklenecek ip yerleştirilir.
394. (D) Sarma dizeleri sökmek için dayangaç ipin ucu, düğümler arasından çekilerek çıkartılır.
395. (Y) Örülecek modele göre ip uzunluğu değişmez.
396. (Y) Kare düğümde orta motif yaparken yanlarda ilerleyen düğümün adı basit düğümdür.
397. (D) Kemer uzunluğuna fire payı eklenerek ip boyu tespit edilir.
398. (Y) Verev dizelerin ortasında kalan iplerin yarısını, diğer yarıdaki iplerin arasından
alt – üst geçirerek ortada örümcek doku oluşturulur.
399. (Y) Desen özelliği ip uzunluklarını etkilemez.
400. (D) Kemer tokasının genişliğine göre ip adeti belirlenir.
401. (D) Yapılacak işin kenarlarına fisto gibi bir görünüm kazandırılmak istendiğinde sarma düğüm veya kare düğüm ile piko yapılarak işe başlanır.
402. (Y) Zincir düğüm çalışmaları boyuna doğru uygulanabilir.
403. (D) Zar düğümünün bir adı da Çin düğümüdür.
404. (Y) Saçak düğüm tekniği ile kare düğümlü orta motif oluşturulur.
405. Overlok makinesi çeşitleri aşağıdakilerden hangisidir?
A) 2-3-5 iplikli overlok
B) 3-4-5 iplikli overlok
C) 2-4-5 iplikli overlok
D) 4-5-6 iplikli overlok
406. Aşağıdakilerden hangisi 3 iplikli overlok makinesinin kullanım yerlerini doğru olarak
ifade etmektedir?
A) Dayanıklı, esnek dikiş yapılır. İki iğnesi, iki lüperi vardır.
B) Örgü ve penyelerde kenar kapatılır, esas dikiş için kullanılır.
C) Dokuma kumaşlarda kenar kapatılır, örgü ve penyelerde esas dikiş yapılır.
D) Kenar kapatılarak zincir dikiş işlemi yapılır.
407. Aşağıdakilerden hangisi 5 iplikli overlok makinesini açıklar?
A) Üç iplikle kenar kapatılır, diğer iki iplikle zincir dikiş işlemi yapılır.
B) İki iğnesi ve iki lüperi vardır, dayanıklı esnek dikiş yapar.
C) Kenar kapatmak amacıyla kullanılır. İki lüper, bir iğneyle yapılır.
D) Zigzag dikerek kenar kapatılır.
408. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinesinin kullanım amacıdır?
A) Kumaşın kenar saçaklarını kesmek.
B) Örgü ve kumaşta sağlam dikişi gerçekleştirmek.
C) Kumaşın kenar kısımlarını temizlemek.
D) Emniyet ve kenar temizleme dikişi yapmak.
409. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinesinin bölümlerindendir?
A) Parmak koruyucu, iplik tansiyon ayarı, lüper kapağı
B) Göz koruma kapağı, horoz, çağanoz aksanı
C) İplik tansiyon ayarı, çağanoz aksanı, çardak
D) Kumaş plakası kapağı, lüper kapağı, çağanoz yuvası
410. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinesine iğne takarken dikkat edilecek
noktalardandır?
A) İğne, oluklu yönü yana gelecek şekilde iğne takılmalıdır.
B) İğne mili vidası gevşetilmelidir.
C) Makine durdurulmalı, iğne vidası gevşetilmelidir.
D) Makine durdurulmalı ve ayak pedalı kontrol edilerek, elektriğin boşaldığından
emin olunmalıdır.
411. 4 iplikli ve 5 iplikli overlok makinelerinde kaç tane iğne kullanılmaktadır?
A) 1 iplik
B) 2 iplik
C) 3 iplik
D) 4 iplik
412. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinelerinde ince iplik kullanılmasının
nedenlerindendir?
A) Overlok yapılmış dikişler daha çok iplik gerektirir, ince iplikler hacmi azalttığı
için kullanılır.
B) İnce ipliğin görüntüsü hoş olduğu için kullanılır.
C) 3-4-5 iplikli overlokta iplik kalınlığı kumaşta görüntü bozukluğu oluşturmaması
için kullanılır
D) Kalın iplikler göze hoş görünmeyeceği için ince iplikler kullanılır.
413. Overlok makinesine iplik takarken dikkat edilecek noktalar aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Makinenin elektriği kapatılıp çardağa iplik geçirilmelidir.
B) Tansiyon kontrol edilerek iplik takılmalıdır.
C) İğne çıkarılmalı, iplik geçirilmelidir.
D) Makineyi power-of (durdurma) konumuna getirip iplik geçirilmelidir.
414. 5 iplikli overlok makinesinde kaç tane tansiyon vardır?
A) 2
B) 3
C) 4
D) 5
415. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinesi dikiş sıklığı ayarıdır?
A) Elektrik düğmesi kapatılır, volan çevrilir.
B) Çardaktan gelen iplik takılır, tansiyon kontrol edilir.
C) Elektrik düğmesi kapatılır, kasnak dondurulur.
D) Kasnak dondurulur, çağanoz takılır.
416. Overlok makinesinde iplik tansiyon ayarı yapılırken aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Yukarıdan aşağıya doğru ayarlama
B) Aşağıdan yukarı doğru ayarlama
C) Saat yönünde veya aksi yöne doğru ayarlama
D) Üstünde parmak basılı tutarak ayarlama
417. Overlok makinesinde üst lüper ipliği çok sıkıysa aşağıdakilerden hangisi yapılır?
A) Lüper iplikleri kenarda kenetlenene kadar, üst lüper ipliği gevşetilir.
B) Lüper iplikler tansiyon ayarlanana kadar sıkıştırılır.
C) Tansiyon ipliği ayarlanana kadar tansiyon sıkıştırılır.
D) Çardaktan gelen iplikler gevşetilir.
418. Overlok makinesinde üst lüper ipliği çok gevşekse aşağıdakilerden hangisi yapılır?
A) Lüper iplikler kenarda kenetlenene kadar, üst lüper ipliği gerginliği gevşetilir.
B) Lüper iplikler kenarda kenetlenene kadar, üst lüper ipliği gerginliği sıkıştırılır.
C) Tansiyon ipliği ayarlanana kadar tansiyon gevşetilir.
D) Çardaktan gelen iplik sıkıştırılır.
419. Overlok makinesinin her iki lüper ipliği e çok gevşekse aşağıdakilerden hangisi
yapılır?
A) Üst lüper ipliği gerginliği gevşetilir.
B) Bütün tansiyon ayarları gevşetilir.
C) Çardaktan gelen iplikler sıkıştırılır.
D) Her iki lüper gerginlik düğmeleri sıkıştırılır.
420. Overlok makinesinde iğne iplikler çok sıkıysa aşağıdakilerden hangisi yapılır?
A) Çardaktan gelen iplik ayarı kontrol edilir.
B) İğne ipliği gerginliğini ayarlayan düğmeler gevşetilir.
C) Üst lüper ipliği gevşektir.
D) Bütün tansiyon ayarları gevşektir
421. Overlok makinesinin günlük temizliği yapılırken dikkat edilecek noktalar
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Makineye çarpma ve vurma
B) Elektrik kesilmesi
C) Fazla yağlama
D) Tozlanma
422. Overlok makinelerinde yağ haznesine nereye kadar yağ konulmalıdır?
A) Yağ haznesi üst sınırı
B) Yağ haznesi alt sınırı
C) İki çizgi arası
D) Yağ haznesi kapağına kadar
423. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinelerinde iplik kırılmalarını önlemek için
yapılmalıdır?
A) Overlok nemli ortamda bulundurulmamalıdır.
B) Gereksiz tozlardan temizlenmelidir.
C) Makine yağlanmalıdır.
D) Elektrik bağlantısı doğru yapılmalıdır.
424. Overlok makinesi yağı hangi aralıklarla değiştirilir?
A) Her gün yağ değiştirilir.
B) Ayda bir yağ değiştirilir.
C) Altı ayda bir yağ değiştirilir.
D) Overlok makinelerinde yağ değiştirilmez.
425. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinelerinde dikiş atlamaları nedenlerindendir?
A) İğnelerin pozisyonları hatalıdır.
B) İplik tansiyon ayarları bozuktur.
C) İplik makineye hatalı takılmıştır.
D) Çardaktan gelen iplik sıkıdır.
426. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinelerinde iplik kopmasının nedenlerindendir?
A) İğnelerin pozisyonları hatalıdır.
B) İğne takımı, iğne numarası ile uyumlu değildir.
C) İplik sıkıştırma plakası kirlidir.
D) İğne mili ve iğneler gevşemiştir.
427. Aşağıdakilerden hangisi overlok makinesinde iğne kırılmasının nedenlerindendir?
A) İplik tansiyonu hatalı ayarlanmıştır.
B) İğne mili ve iğneler gevşemiştir.
C) İğne speri bükülmüştür.
D) Kumaş baskı ayağınca sıkıştırılmıyordur.
428. (D) Pul, boncuk, straz, inci, kurt, tırtıl gibi malzemelerin kumaş üzerine tutturulması
ile yapılan bir işleme tekniğidir.
429. (D) Pul boncuk yerleştirmeye uygun çok kıvrak olmayan desenler tercih edilir.
430. (Y) Pul boncuk işleme tekniğinin yapımı çok eski tarihlere dayanmaz.
431. (Y) Pul boncuk işleme tekniğinde geometrik şekillerden faydalanılmaz.
432. (D) Pul boncuk tekniğinde, beyaz iş desenlerinden ve Çin iğnesi desenlerinden
yararlanılabilir.
433. (D) Pul boncuk işleme tekniği dekoratif örtülerde kullanılır.
434. (D) Kullanım alanına uygun desen seçilir.
435. (D) Fona uygun renk seçmeye dikkat edilir
436. (D) Pul boncuk tekniği, seyrek olmayan sık dokunuşlu bütün kumaşlar üzerine
yapılabilir.
437. (D) Pul boncuk tekniğinin sağlam olması için naylon iplik kullanılır.
438. (Y) Pul boncuk tekniğinde yardımcı iğne tekniklerinde kumaş özelliğine göre koton
iplik, orlon, yün, rafya kullanılmaz.
439. (D) Pul boncuk tekniğinde çeşitli ebatlarda ve şekillerde boncuk, pul, inci, su taşları,
harçlar, straz, kurt ve tırtıl kullanılır.
440. (Y) Sim, sırma gibi malzemeler pul boncuk tekniğinde kullanılan malzemelerden
değildir
441. Aşağıdakilerden hangisi pul boncuk tekniğinde desen geçirme tekniği değildir?
A) Kopya kağıdı ile desen geçirme
B) Ütüleme ile desen geçirme
C) Delerek desen geçirme
D) Çizerek desen geçirme
442. Aşağıdakilerden hangisi pul boncuk tekniğinde kumaşı kağıt ile germede kullanılan
araçlardan değildir?
A) Kağıt
B) Kol tahtası
C) İğne
D) Kumaş
443. Gergef hangi tür işlemelerde kullanılır?
A) Büyük motifli çalışmalarda
B) Aksesuarlarda
C) Çay takımlarında
D) Elbiselerde
444. Aşağıdakilerden hangisi deseni kumaşa geçirmede kullanılan araç ve gereçlerden
değildir?
A) Kalem
B) Kalemtıraş
C) Toplu iğne
D) Pul
445. Aşağıdakilerden hangisi pul boncuk tekniğinde kumaşı hazırlarken dikkat edilecek
hususlardan değildir?
A) Kumaş ölçülerinin belirlenmesi
B) Kumaşın kenarlarının sürfilesi
C) Kumaşın kolalanması
D) Kumaşın orta teyelini yapma
446. (D) Pullar kullanılacak ürüne ve desene uygun dikilmesi ile oluşur.
447. (Y) Zincir iğnesiyle pullar dikilmez.
448. (D) Boncuklar uygulanacak yere, kullanılan diğer malzemeler ve desen özelliğine göre
değişik şekillerde dikilebilir.
449. (D) Pul boncuk dikme tekniğinde kabartma işlemi yapılır.
450. (D) Pul boncuk dikilirken sağlam iplik kullanılır.
451. (Y) Kabartılarak çalışılan motiflere, fazla pamuk doldurularak güzel görüntü sağlanır.
452. (D) Pul dikmede işleme sağdan sola doğru yapılır.
453. (Y) Pul dikerken boncuk kullanılması uygun değildir.
454. (D) Boncuk pul büyüklüğüne göre seçilir.
455. (D) İşleme yaparken iş güvenliği önemlidir
456. Aşağıdakilerden hangisi pul boncuk tekniğinde kullanılan yardımcı iğne
tekniklerinden değildir?
A) Aplike
B) Çin iğnesi
C) Basit nakış iğne teknikleri
D) Hesap iğnesi
457. Aşağıdakilerden hangisi Çin iğnesi tekniğidir?
A) Zincir işi
B) Düz Çin iğnesi
C) Balıksırtı
D) Sarma
458. Aşağıdakilerden hangisi basit nakış iğne tekniklerinden değildir?
A) Düz iğneler
B) İlmikli iğneler
C) Muşabak
D) Düğümlü iğneler
459. (D) Kenar temizleme teknikleri pul boncuk işlemelerine estetik, kullanışlılık ve
süsleme yönünden değer kazandırır.
460. ( ) Kenar temizlemede kişinin zevkine uygun olmasına dikkat edilmesi önemli
değildir.
461. (D) Kenar temizleme tekniğinde iğne oyası tekniği de kullanılır.
462. (D) Pul boncuk işlemelerinde kenar temizleme tekniği olarak hazır bant ve harçların
kullanılması uygundur.
463. (Y) Kenar temizleme ürüne bir değer kazandırmaz.
464. (D) Pul boncuk işlemelerinde yapılan işlemenin net, güzel ve daha dayanıklı olması
için mutlaka ütülenmesi gerekir.
465. (Y) Üründe kullanılan kumaş, iplik ve işleme tekniği dikkate alınarak ütü yapılmaz.
466. (Y) Pul boncuk tekniğinde işlemenin üzerinden ütü yapılır.
467. (Y) İşlemeye başlamadan önce, işleme yapılacak kumaşın ütülenmesi gerekmez.
468. (D) Ütü kumaş özelliğine uygun sıcaklıkta hazırlanır.
469. (D) Üretilen ürünün standartlara uygunluğunu belirleyen uygulamaya kalite kontrol
denir.
470. (Y) Ürünün standartlara uygunluğu, kalite kontrol için geçerli bir sebep değildir.
471. (Y) Üründe alt iplik temizleme yapılması gerekli değildir.
472. (D) Yapılan üründe leke temizliği önemlidir.
473. (D) Kumaşa destek vermek amacıyla kullandığımız telalar, işleme bittikten sonra
kumaşa zarar vermeden kesilmelidir
474. İplik ve tığ kullanılarak elde yapılan ilmeklerden meydana gelen, zincir adı verilen
tekniğin uygulanması ile oluşan örgü tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
A) İğne oyası
B) Kasnak işi
C) Tığ oyası
D) Zincir işi
475. Tığ oyasında aşağıdaki araç gereçlerin hangisi kullanılmaz?
A) Kasnak
B) İplik
C) Tığ
D) Boncuk
476. Aşağıdakilerden hangisi tığ oyasının kullanım alanlarından değildir?
A) Oda takımları
B) Şal
C) Yaka
D) Düğme
477. Aşağıdakilerden hangisi tığ oyası desen özelliklerinden değildir?
A) Geometrik motifler
B) Bitkisel motifler
C) Hayvansal motifler
D) Çizilmiş desenler
478. Oyada kullanılan bitkisel motifler aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kareler, üçgenler, daireler
B) Gül, küpe çiçeği, sümbül, papatya
C) Kuş, yılan, kelebek
D) Çan, sürahi, fincan
479. Tığ oyasında kullanılan pamuklu iplik çeşitleri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Çamaşır ipeği, floş
B) Dantel iplikleri, sicim
C) Merserize, koton
D) Naylon, orlon, sim
480. Tığ oyasında kullanılan ipliklerin özellikleri aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak
verilmiştir?
A) Merserize: Çeşitli kalınlıkta, çok bükümlü, ince ve mat görünüşlü ipliklerdir.
B) Koton: Pamuk ipliğinden, iki kat ipliğin bükülmesinden meydana gelir ve
normal bükümlü, parlak görünüşlüdür.
C) Muline: İki kat ipliğin bükülmesinden meydana gelir. Mat görünüşlü, sert bir
ipliktir.
D) Dantel iplikleri: İki kat bükümlü pamuk ipliğinden, sağlam, ince, parlak
görünüşlü bir ipliktir.
Aşağıdaki cümleleri dikkatlice okuyarak boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü
yazınız.
481. Bir ucu çengelli diğer ucu düz; çelik, alüminyum, tahta, fildişi, kemik ve plastikten
yapılan araca …(tığ)……denir.
482. Metal ya da plastik maddelerden yapılmış yuvarlak, ince, düz ya da bombeli, ortası
delik oya yapımında kullanılan gerece…(pul)……denilmektedir.
483. Sedef, ahşap, cam, kristal, porselen, çeşitli maden ve taşlardan yapılmış ortası delik,
yuvarlak ve kesme şeklinde oya yapımında kullanılan küçük
taneciklere…(boncuk)….denir.
484. Tığlar çaplarına göre numaralandırılır; …(9)…numara en ince, …(30)….. numara en kalın
olanıdır
485. (D) Tığ oyasında iplik kalınlığı ile tığ kalınlığının uygun olmasına dikkat edilmelidir.
486. (Y) Tığ oyasında ilmeklerin çok sıkı çekilmesine dikkat edilmelidir.
487. (Y) Tığ oyasında iplik kalınlığı ile tığ kalınlığının farklı olmasına dikkat ediniz.
488. (D) Tığ oyasında ilmeklerin çok sıkı çekilmemesine dikkat edilmelidir.
489. (D) Tığ oyasında kullanılacak tığın başı yuvarlak olmalıdır.
Aşağıdaki cümleleri dikkatlice okuyarak boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü
yazınız.
490. Tığ dantelinin temel işlemine……(zincir)….denilmektedir.
491. Zincir, tığ ve iplikle …(ilmekler)… yaparak birbirinin içinden geçmesi ile oluşan
tekniktir.
492. İplik üzerine oyanın, desenine göre boncukların dizilerek tığ ile tığ oyası teknikleri
uygulanmasıyla oluşan oya çeşidine…(boncuk)…..oyası denir.
493. Ütü yaparken; tığ oyasında kullanılan ipliğin ……(hammaddesinin)……özelliğine ve ürünün
özelliğine dikkat etmeliyiz.
494. Ürüne hafif sertlik vermek için …(kola)….kullanılır.
495. Tığ oyasında kola çeşitleri; …(iplik)… , teknik ve kullanım amacı göz önünde
bulundurularak seçilir.
496. Tığ oyaları ütü yaparken sararırsa oksijenli su ile ya da 1 l su içerisine 1/2 kahve kaşığı
…(boraks)… konarak bu su ile yıkanabilir.
497. (D) Ürün tersinden ütülenmelidir.
498. (D) Ütü ısısının ayarı, ürünün iplik özelliğine göre yapılmalıdır.
499. (Y) Ütü bezi kullanılması gerekmez.
500. (D) Ütünün sıcaklığı ütü bezi üzerinde önceden kontrol edilmelidir.
501. (Y) Ütünün temizliği ve markası önemli değildir
502. Leke yapan madde, madde emici maddelere emdirilerek çıkartılır. Buna
……(tamponlama)……yöntemi denir.
503. Okside olmamış lekeler ……(buharlama)…yöntemi ile çıkarılır. Meyve lekeleri için
uygundur.
504. Yapılan üründe lekeler olmuşsa üründe kullanılan …(iplik)…. çeşidine göre temizleme
yöntemi kullanılmalıdır.
505. (D) Kalite kontrol, ürünün yapım aşamasında kullanılan yanlış malzeme ve eksik
işlemlerin artık olduğu kadar düzeltilmesi işlemidir.
506. (D) Tığ oyaları yapılırken dikkatli ve temiz çalışılmalıdır. Yapılan üründe lekeler
olmuşsa üründe kullanılan iplik çeşidine göre temizleme yöntemi kullanılmalıdır.
507. (D) Leke çeşitleri hayvansal, bitkisel ve madensel olmak üzere toplam üç grupta
toplanır.
508. (Y) Tamponlama yöntemi ile leke çıkarılırken bez sık sık değiştirilmemelidir.
509. (D) Lekenin taze iken çıkartılması daha kolaydır
510. (D) Tığ oyası tekniğinde desenlerde geometrik motifler kullanılmakla beraber bitkisel,
nesnel motifler ve hayvan figürleri de kullanılmaktadır.
511. (D) Tığ oyasında kullanılan araca tığ denir.
512. (Y) Kumaş kenarına tığ oyası yapılmaz.
513. (D) Zincir, tığ ve iplikle ilmekler yaparak birbirinin içinden geçmesi ile oluşan
tekniktir.
514. (Y) Tığ oyası sadece ülkemizde yaygındır.
515. (Y) Tığ oyasında boncuk kullanılmaz.
516. (D) Tığ numarası, iplik kalınlığına göre seçilmelidir.
517. (Y) Tığ oyasında zincir sıkı çekilir.
518. (D) Tığ ile boncuk oyası yapılırken iplik kalınlığı boncuk büyüklüğüne göre seçilir.
519. (Y) Trabzan bir tığ oya tekniği değildir.
520. (Y) Leke temizliği yaparken iplik cinsi göz önüne alınmaz.
521. (Y) Tamponlama bir leke çıkarma tekniği değildir.
522. (D) Tığ oyasının temiz ve net görünmesi için iplikler temizlenmelidir.
523. (D) Kalite kontrol çok önemlidir.
524. (D) Zamanı iyi kullanmalıyız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder