8 Haziran 2018 Cuma

Giyim Üretim Teknolojisi Alanı Tasarım ve Model Araştırmaları Dersi Ustalık Çalışma Soruları

Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır

1. (D) Temel Sanat Eğitimi ile bireylerin yaratıcılıkları ve estetik duyarlılıkları gelişir.

2. (D) Noktalar yan yana gelerek çizgi oluştururlar.

3. (Y) Yoğun noktalardan oluşan tasarımlar kişiye dinginlik hissi verir.

4. (D) Çok uzaktaki bir uçak nokta izlenimi verir.

5. (D) Nokta tek başına durgunluğu, ifade eder. Çoğaldıkça dinamizm, ritim ve kargaşaya dönüşür.

6. (Y) Nokta tek kullanıldığında yüzey ve hacim etkisi gösterir.

Aşağıdaki verilen cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü yazınız.

7. Yüzeyde eşit aralıklarla düzenlenen noktalar …(yüzey).. etkisi verir.

8. Merkezden etrafa doğru yayılan noktalar …(dağılma)… , merkeze doğru sıklaşan noktalar …(toplanma)… etkisi verir.

9. Yüzeyde sık ve seyrek nokta kümelenmeleri ……(açık-koyu).. etkisi verir.

10. Obje etütlerinde açıktan koyuya geçişlerde noktaların sıklığı …(kademeli)… olarak artırılarak sağlanır.

11. (Y) Yoğun çizgilerden oluşan tasarımlar kişiye dinginlik hissi verir.

12. (D) Çok uzaktaki cisimler çizgi izlenimi verir.

13. (D) Çizgi tek başına durgunluğu, ifade eder. Çoğaldıkça dinamizm, ritm ve kargaşaya dönüşür.

14. (Y) Çizgi tek kullanıldığında yüzey ve hacim etkisi gösterir.

15. (D) Çalışmalarda çizginin açık ve koyu etkisi çizginin sık ve seyrek kullanımı ile ilgilidir.

16. (Y) Çizgi kesik ve kırık çizgi olmak üzere iki çeşittir.

17. Bir odanın duvarlarını çevreleyen bordür ………. etkisi verir.
A) Genişlik B) Yükseklik C) Kalınlık D) Daralma

18. Virajlı yollar …………. çizgisine örnek gösterilebilir.
A) Kesik çizgi B) Eğri çizgi C) Düz çizgi D) Yatay çizgi

19. Aşağıdaki Çizgi örneği ………. etkisi uyandırır.

A) Durgunluk B) Sadelik C) Canlılık D) Sertlik

20. Çalışmalarda farklı çizgi kalınlıklarının kullanılması çalışmaya …… katar
A) Sadelik B) Durgunluk C) Hareketlilik D) Kalınlık

21. Aşağıdaki renk gruplarından hangisi nötr renklerdir?
A) Kırmızı-Yeşil B) Mor-Turuncu C) Siyah-Beyaz D) Mavi-Sarı E) Siyah-Turuncu

22. Aşağıdaki renk gruplarından hangisi ara renk grubudur?
A) Kırmızı-Sarı-Mavi B) Siyah-Kırmızı-Mavi C) Yeşil-Turuncu-Mor D) Sarı-Yeşil-Mor E) Sarı-Mavi-Yeşil

23. Aşağıdakilerden hangisi ışığın objelere çarptıktan sonra yansıyarak gözümüze bıraktığı etkiye denir?
A) Işık B) Renk çemberi C) Yansıma D) Renk E) Prizma

24. Varlıkların bizden uzaklaştıkça renklerinin farklılaşmasını, silikleşmesini aşağıdakilerden hangisi oluşturur?
A) Parlaklık B) Psikolojik C) Renk perspektif D) Skala E) Yansıma

25. Yağmur yağdığı zaman gökyüzünde aşağıdakilerden hangisi meydana gelir?
A) Valör B) Skala C) Gökkuşağı D) Işık E) Ton

26. Zıt renkler karıştırılmadan yan yana kullanıldığında birbirlerinin …(değerini)….artırır.

27. Bir rengin siyah ve beyaz ile karıştırarak açıklık ve koyuluk farklarının bir çubuk halinde gösterilmesine …(ton çubuğu). denir.

28. Renk ……(karşıtlıkları).. kuralları resim alanında geçerlidir.

29. Sarı-mor renkler yan yana kullanılırsa………(tamamlayıcı)…….. karşıt olur.

30. Yalın karşıt ……(ana ve ara)…… renklerin karıştırılmadan kullanılması ile yapılır.

31. Renklerin siyah-beyaz-gri yanında kullanılması ile ……(yanıltıcı)….. kontrastlığı olur.

32. Bir rengin en açık ve en koyu tonunun kullanılması ile ……(açık koyu)…… karşıtlık oluşur.

33. (D) Doğadaki tüm nesnelerin ve varlıkların görme ve dokunma duyularıyla kavranabilen, içyapılarının işlevsel özeliklerini dışa vuran yüzeylerine doku denir.

34. (Y) Doku, birbirine eş ya da birbirini tamamlayan birim biçimlerin belli sistemlerle yan yana gelmesinden oluşur.

35. (Y) Eş ya da birbiriyle bağlantılı, benzer formların iki ya da üç boyutlu yüzey üzerinde bir araya gelerek tekrarlanmasından oluşan içyapıya hacimli yüzey denir.

36. (Y) Gözle görülen aynı zamanda dokunulduğunda girinti-çıkıntıları, yumuşaklığı- sertliği, pürüzlükleri hissedilen dokulara görsel dokular denir.

37. (D) Gözle görülen ve algı yoluyla kavranan sanat malzemeleriyle iki boyutlu yüzey üzerinde (nokta-çizgi, açık-koyu ve renkle) yapılan dokulara görsel dokular denir. Gerçek dokular gibi etkiler yapar. Etki sonuçları estetik hazlanmadır.

38. (Y) Dokulu bir yaprağa bakarak gözleme ve etüde dayalı çalışılarak oluşturulan dokuya buluş doku denir.

39. (Y) Göz aldanmalarıyla oluşan temelinde hareket ve biçim değiştirme olan dokular rölyef dokulardır.

40. (Y) Biçim bir nesnenin görme ya da dokunma duyularıyla algılanabilmesini sağlayan kendine özgü gerçekliğidir.

41. (D) Hücreye dayalı olan kelebek kanadı, yaprak dokusu gibi varlığın öz yapısını yansıtan dokulara organik dokular denir.

42. (D) Doku sistemi dendiği zaman birim biçimlerinin değişikliğe uğramadan tekrarlarla artmasından oluşan bir sistem bütünü anlaşılır.

43. (D) Paspartu, çerçeve yapılması düşünülen resimlerin ve fotoğrafların daha güzel görünmelerini sağlamak, duvara asılabilir hale getirmek ya da sergiye hazırlamak için kullanılan kâğıt, karton, mukavva, kumaş veya başka bir malzemeden yapılan çerçeve ile orijinal eser arasıdaki ön çerçeve fonlara verilen isimdir.

44. (Y) Paspartu yaparken çerçevelenen asıl ürün paspartuyla cam arasında yer almamalıdır.

45. (D) Paspartunun görevi, küçük boyutlu resimleri daha rahat algılanabilir hale getirerek onları çerçeveden ayıran nötr bir zemin yaratmaktadır.

46. (Y) Paspartu daha çok yağlı boya resimler için uygulanır.

47. (D) Paspartu renk olarak mat olur ve yapılan çalışmayı toplar daha iyi görünmesini sağlar.

48. (Y) Paspartu yapımında kâğıt ve kumaş dışında başka malzemeler kullanılmamalıdır.

49. (D) Giyim alanında yeni giysi ve aksesuar modellerinin yaratılmasına kreasyon denir.

50. (Y) Fransa’da Napolyon’un imparatorluğuyla başlayan modaya ‘Paris’ denir.

51. (Y) Erkeklerin 19. yy’da giydikleri yeleğe ‘ferace’ denir.

52. (D) İlk kâğıt patronlar Ellen Butterick tarafından hazırlanmıştır.

53. (Y) İngiltere’de 1999–2000 yıllarında Yılın modacısı ödülünü Yıldırım Mayruk almıştır.

54. (D) Butik tarzı çalışmada tasarım yapılan giyime ‘Haute Cauture’ denir.

55. (D) Hazır giyim standart kalıplarla çok sayıda kesilir, provasız olarak dikilir.

56. (D) Tasarımcı kullandığı kumaşlar ile süsleyicilerin koordinasyonunu düşünmelidir.

57. (D) Yaşa göre model çizilmemelidir.

58. (D) Model tasarımı, giysi tasarım sürecinin birinci aşamasını oluşturmaktadır.

59. (Y) Üretim aşamasında kalıp tasarımından gelen ayrıntılı tasarım ve dökümanlar doğrultusunda ön üretim yapılmaz.

60. (D) Hikâye panosu araştırma sonucunda tasarımcıyı etkileyen tüm verilerin bir araya toplandığı panodur.

61. (Y) Hikâye panosunda kullanılacak aksesuar, resim gibi meteryallar yer almamalıdır.

62. (D) Koleksiyon hazırlarken, her mevsim için değişik modeller, yeni renkler ve kumaş desenleri gerekir.

63. (Y) Hikâye panosu hazırlamada tasarım yapılan giysinin üretiminde kullanılabilecek olan dikiş teknikleri kullanılmaz.

64. (D) Moda resmi çizen kişiye modelist denir.

65. (D) 19. yüzyılda Paris yine moda merkezidir.

66. (Y) 19. yüzyılda sert kumaştan yapılan kabarık etekli kadın giysisine ‘Gile’ denir.

67. (D) Şal; 18. yüzyıl sonlarında modaya girmiştir ve doğu etkilidir.

68. (D) Redingot bir ceket türüdür.

69. (D) 19. yüzyılda Osmanlılarda moda Batılı giyim tarzının etkisinde kalmıştır.

70. (D) Atatürk, 25 Aralık 1925’te çıkan kanun ile ‘Kıyafet İnkılabı’ nı gerçekleştirmiş, peçe, çarşaf, kalpak ve fes giyilmesini yasaklamıştır.

71. (Y) Model tasarımı yapılırken model önden açıksa kapanma payları işaretlenmez.

72. (Y) Kısa boylu zayıflar için bel yüksek olmalıdır.

73. (D) Bir firmanın giysi örneklerinden oluşan kitapçığa katalog denir.

74. (D) Teknik çizim silueti gerçek insan vücudu oranlarına uygundur. Siluetin boyu başın 8 katıdır.

75. (D) Nokta yada bir işaret koyarak başlayan çizgi, hareket eden noktanın yüzeydeki izidir.

76. (Y) Çizginin şekillendirme ve anlatım gücü noktadan daha zayıftır.

77. (D) Eğik olarak çizilen çizgiler yükselme, eğik olarak düşen çizgiler düşme hareketini anlatırlar.

78. (D) Enine çizgiler kişiyi kilolu, boyuna çizgiler ise uzun ve zayıf gösterir. Verev çizgiler, gözü çizginin başlangıç ve bitimine çeker.

79. (D) Işığın cisimlere çarptıktan sonra yansıyarak görme duyumuzda bıraktığı etkiye renk denir.

80. (D) Işınların göze gelmesi psikolojik bir olgudur.

81. (Y) Ara renkler: kırmızı, mavi, sarıdır.

82. (Y) Sarı rengin tamamlayıcı rengi yeşildir.

83. (D) Kırmızı: Mücadele ve canlılığın timsalidir. Heyecan verir. Samimiyet ve hoşlanma duygusu doğurur. Nefse hakimiyeti ve idari kontrolü kaybettiren bir renktir.

84. (D) Beyaz: Temiz ve saflık hissi uyandırır. Ferahlık verir.

85. (Y) Sert dokulu cisimler insanda sakin, rahat bir etki bırakır. Yumuşak dokulu cisimler ise dinamik, canlı, güçlü, kararlı, heyecanlı bir etki bırakır.

86. (D) Siluete tüm parçaların uygunluk belirlenerek birbirine olan oranına uyum denir.

87. (D) Simetrik denge kesin, kararlı-oturmuş, bir kompozisyon oluşturur.

88. (D) Avangarde tasarımda kumaş, dikim, süsleme ve model özelliği kalite olarak yüksek giysiler üretilir.

89. (D) İdeal sayılan figürler sekiz başlık kanondan oluşur.

90. (D) Vücut; en, boy, derinlik olmak üzere 3 boyutludur.

91. (Y) Moda figürleri 7,5 başlı kanondan oluşur.

92. (D) Artistik çizimde model hareketli bir siluet üzerinde düşünülmelidir.

93. (Y) Artistik çizim yapan tasarımcının kalıp bilgisine sahip olması gerekmektedir.


1 yorum: