25 Haziran 2018 Pazartesi

Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi Alanı Denetim Sistemleri Dersi Kalfalık Çalışma Soruları

Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır

1. Aşağıdakilerden hangisi açık çevrim denetim sistemi olamaz?
A) Kayan yazı paneli B)Okul zil sistemi C) Şişeleme dolum ünitesi D)Trafik lambaları

2. Aşağıdakilerden hangisi açık çevrim denetim yönteminin bir özelliği değildir?
A) Ucuzdur. B)Hassastır. C)Geri besleme yoktur. D)Basittir.

3. Aşağıdakilerden hangisi bir sisteme geri besleme bilgisi göndermez?
A)Duman sensörü B)Motor sürücü devresi C)Servo motor D)Sınır anahtarı

4. Sistemin çıkış değerinin sınırlı aralıklarda tutulmasına ……………………… denir.
A) Cevap aralığı B)Hata tespiti C) Kararlı çalışma D)Bozucu etki

5. Bir açık çevrim denetim sisteminde aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
A) Kontrol elemanı B) Kontrol edilecek sistem C) Giriş parametresi D) Çıkışı algılayıcı eleman

6. PWM yönteminde Ton süresinin artırılması sonucu aşağıdakilerden hangisi gerçekleşir?
A)Motor durur. B)Motor hızlanır. C)Motor yavaşlar. D)Motor sabit hızda döner.

7. Aşağıdaki sistemlerden hangisinde motor hız kontrolüne ihtiyaç yoktur?
A)Konveyör sistemi B)Asansör sistemi C)Sıcaklık denetimi D)Servo sistemler

8. Aşağıdakilerden hangisi mosfet elemanının ayaklarından birisidir?
A)Base B)Gate C)Anot D)Emiter

9. Açık çevrim blok diyagramında ‘referans işareti’ ne anlamına gelir?
A)Sistemden alınan bilgi B)Sistemin katalog değeri C)Sistemden arzu edilen çıkış değeri D)Sistemdeki hata payı

10. Aşağıdakilerden hangisi DC motoru oluşturulan parçalardan birisi değildir?
A)Rotor B)Kolektör C)Sigorta D)Mıknatıs

11. Kapalı çevrim ve açık çevrim denetim sistemi arasındaki en önemli farklılık aşağıdakilerden hangisidir?
A) Besleme gerilimlerindeki farklılık B) Denetlenmek istenen sistem özellikleri C) Kapalı çevrimdeki geri besleme işlemi D) Denetim işareti büyüklükleri

12. Kapalı çevrim denetim sisteminde ölçme elemanı hangi büyüklüğü ölçer?
A) Giriş değişkenini B) Hata değişkenini C) Çıkış değişkenini D) Referans büyüklüğünü

13. Çıkış değişkenine ait anlamlı büyüklüğün girişe uygulanmasına ne ad verilir?
A) Hata uygulama B) Ölçme C) Karşılaştırma D) Geri besleme

14. Çıkış değişkeni için oluşan hatayı azaltıcı yönde uygulanan geri besleme türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Pozitif B) Negatif C) Artan D) Azalan

15. Çıkış değişkeninin istenen değerde olmasını sağlayan parametre aşağıdakilerden hangisidir?
A) Geri besleme büyüklüğü B) Bozucu etki C) Set noktası D) Denetim büyüklüğü

16. Kapalı çevrim denetim sisteminde denetim sinyali üreten birim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Denetim modu ünitesi B) Hata yükseltici C) Geri besleme elemanı D) Sürücü devre

17. Çıkış değişkeninin istenen değerde uzun süre sabit tutulduğu kapalı çevrim denetim sistemi türüne ne ad verilir?
A) Servo mekanizma B) Nümerik denetim sistemi C) Düzenleyici denetim sistemi D) Düzey denetim sistemi

18. Merkezi yönetim, bilgi toplama ve denetleme işlemlerin tümünü içeren bilgisayar kontrollü kapalı çevrim denetim sistemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Uyarlamalı denetim sistemi B) SCADA sistemi C) Düzey denetim sistemi D) Nümerik denetim sistemi

19. Aşağıdaki sensörlerden hangisi ile konum değişimi ölçülemez?
A) Potansiyometre B) İndüktif sensör C) Fotoelektrik anahtar D) Piezoelektrik eleman 

20. Bir sensörle aynı büyüklük için yapılan ölçümler arasındaki farkların küçük olması aşağıdaki sensör özelliklerinden hangisi ile tanımlanır?
A) Hassaslık B) Hata C)Algılama açıklığı D) Algılama aralığı

21. Bir kapalı çevrim denetim sisteminde çıkış değişkenini iki farklı değerde tutan yönteme ne ad verilir?
A) Geri besleme B) Aç-kapa C) PID D) Hata yükseltme

22. Bir elemanın giriş ve çıkışı arasındaki ilişkiyi aşağıdakilerden hangisi gösterir?
A) Giriş değişkeni B) Geri besleme oranı C) Çıkış değişkeni D) Transfer fonksiyonu

23. Sıcaklıktaki her 1 °C ’lik değişimlere 10mV çıkış gerilimi değişimi üreten bir sıcaklık sensörünün kazancı aşağıdakilerden hangisidir?
A) 10 B) 1 C) 10 mV/°C D) 10 °C /mV

24. Bir kapalı çevrim denetim sisteminde denetim hareketi için kullanılan bir aktüatör hangi denetim birimi üzerinde bulunur?
A) Manipülasyon elemanında B) Hata yükselticide C) Geri besleme elemanında D) Denetim modu ünitesinde

25. Bir kapalı çevrim denetim sisteminde ileri besleme yolunda aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
A) Aç-Kapa kontrolörü B) Dc motor C) Sıcaklık sensörü D) Sıcaklığı denetlenen oda

26. Denetim sistemi parametrelerinin zamanla değiştiği denetim sistemlerinde kullanılan denetim ünitelerine genel olarak ne ad verilir?
A) Sürekli denetim ünitesi B) Sürekli olmayan denetim ünitesi C) Aç-kapa denetim ünitesi D) Nümerik denetim ünitesi

27. Aç-kapa denetim modunda set değeri etrafındaki kararsız duruma ne ad verilir?
A) Aşırı genlik durumu B) Osilasyon C) Histerisiz D) Dengesizlik

28. Aç-kapa denetim modunda set değeri etrafındaki kararsız durumu önlemek için oluşturulan bölgeye ne ad verilir?
A) Kararsız bölge B) Osilasyon bölgesi C) Sıfır bölgesi D) Nötr bölge

29. Nötr bölgede denetlenen değişkenin durumunu etkilemeyen zaman gecikmesine ne ad verilir?
A) Etkisiz zaman gecikmesi B) Ölü zaman gecikmesi C) Değişken zaman gecikmesi D) Süreç zaman gecikmesi

30. Sıcaklığı denetlenen bir odanın termal kapasitesinin artması için ne yapılması gereklidir.
A) Sıcaklık sensörü kazancı arttırılmalıdır. B) Oda büyütülmelidir. C) Oda küçültülmelidir. D) Isıtıcı gücü arttırılmalıdır.

31. Aşağıdaki sistemlerden hangisi kapalı çevrim denetim sistemi olarak düşünülebilir?
A) Bir lambanın anahtar üzerinden kontrol edildiği sistem B) Bir motoru 12V gerilim ile kontrol eden sistem C) Bir insanı görünce otomatik olarak açılan kapı sistemi D) Butona basınca çalışan asansör sistemi

32. Kapalı çevrim denetim sisteminde çıkış değişkeni aşağıdakilerden hangisi ile ölçülebilir?
A) Dc motor B) LDR C) Pnömatik valf D) Manipülasyon elemanı

33. Çıkış değişkeninin istenen değerden sapmasına neden olan parametre aşağıdakilerden hangisidir?
A) Geri besleme kazancı B) Bozucu etki C) Set noktası D) Denetim modu

34. Set değerinin düzenli olarak değiştirildiği sistemlere ne ad verilir?
A) Servo sistemler B) Nümerik sistemler C) Regülatör sistemleri D) Düzey denetim sistemleri

35. Aşağıdaki sensörlerden hangisi ile sıcaklık ölçülemez?
A) NTC B) PTC C) LM35 D) LDR 

36. Bir sensörle yapılan ölçümlerin belirli sınırlar içerisinde olması aşağıdaki sensör özelliklerinden hangisi ile ilgilidir?
A) Hassaslık B) Hata C)Algılama açıklığı D) Algılama aralığı 

37. Girişi Vi, çıkışı Vo ve de kazancı A olan bir yükseltici, kazancı B ve çıkışı V olan diğer bir sisteme bağlanılıyor. Buna göre toplam sistemin transfer fonksiyonu aşağıdakilerden hangisidir?
A) A.Vi B) A.Vo C) B.Vo D) A.B 

38. Bir kapalı çevrim denetim sisteminde geri besleme yolunda aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
A) Mikrofon B) Dc motor C) Sıcaklık sensörü D) LDR

39. Aç-kapa denetim modunda aç ve kapa değerlerinin değişimi aşağıdakilerden hangisini değiştirmez?
A) Histerisiz farkını B) Osilasyon frekansını C) Ölü zaman gecikmesini D) Çıkış değişkeni değerini

40. Aç-kapa denetim modunun en önemli sakıncası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Basit ve ucuz olması B) Çıkış değişkeninin iki konumu olması C) Çıkış değişkeninin set noktasına sabitlenememesi D) Aşırı enerji tüketimi

41. Aşağıdaki yöntemlerden hangisinde denetlenen değişken ile son denetim elemanının durumu arasında doğrusal bir ilişki vardır?
A) Aç kapa yöntemi B) Türev yöntemi C) Oransal yöntem D) İntegral yöntemi

42. Oransal denetim yönteminde kazançtaki artış aşağıdakilerden hangisini etkilemez?
A) Set değerini B) Hata değerini C) Osilasyon genliklerini D) Oransal ofset değerini

43. Denetlenen değişkenin set değerinden sapması ile oluşan hataya ne ad verilir?
A) Ofset hatası B) Çevrim hatası C) Kalıcı durum hatası D) Denetim hatası

44. Kalıcı durum hatasını azaltmak için aşağıdakilerden hangisi yapılabilir?
A) Set değeri artırılır. B) Proses yükü değiştirilir. C) Kp değeri azaltılır. D) Kp değeri artırılır.

45. Proses denetim sistemin belli bir dış uyarı karşısında belli bir başlangıç değerinden bir sonraki duruma kadar zaman değişimine bağlı olarak gösterdiği davranışa ne ad verilir?
A) Kalıcı durum davranışı B) Geçici durum davranışı C) Sürekli durum davranışı D) Süreksiz durum davranışı

46. Oransal denetim yönteminde osilasyonların asıl nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Proses yükündeki negatif değişim B) Proses yükündeki pozitif değişim C) Prosesteki bozucu etkiler D)Oransal kazancın aşırı arttırılması 

47. Aşağıdaki etkilerden hangisi kalıcı durum hatasını ortadan kaldırır?
A) Oransal B) Toplama C) İntegral D) Türev

48. Oransal yöntem tarafından üretilen çıkış değişimini karşılamak ve hatayı sıfırlamak için gereken zamana ne ad verilir?
A) İntegral etki zamanı B) Türev etki zamanı C) Oransal etki zamanı D) Toparlanma zamanı

49. Denetim sisteminde overshoot denilen üst aşım değerine sıçramayı hangi denetim etkisi azaltır?
A) Aç kapa B) P C) I D) D

50. Başlangıçtan itibaren denetlenen değişkenin oransal band içine girinceye kadar geçirmiş olduğu zamana ne ad verilir?
A) Denetim zamanı B) Yükseliş zamanı C) Çıkış zamanı D) Oturma zamanı

51. Aşağıdaki yöntemlerden hangisi hem kalıcı durum hatasını hem de aşımı azaltan bir etki gösterir?
A) Aç kapa B) PI C) PI D) PID

52. PID yönteminde hangi alt yöntemin hata sinyalini önceden sezen bir etkisi vardır?
A) Aç kapa B) P C) I D) D

53. Ani yük değişimlerinin olduğu proseslerde hangi etki PID yöntemi içerisinde etkisini tek başına gösterir?
A) P B) D C) PI D) PD

54. PID denetim yönteminde hangi denetim etkisinin oturma zamanını azaltıcı özelliği vardır?
A) P B) PI C) I D) D

55. PID denetleyicinin ayarlanması işlemi öncelikle hangi parametre ile başlar?
A) Ti B) Ki C) Kp D) Kd

56. Aşağıdaki proseslerden hangisinde PID yöntemi kullanmak kesinlikle gereksizdir?
A) Sıvı seviye denetimi B) Motor hız denetimi C) Oda sıcaklık denetimi D) Lambanın aç kapa denetimi 

57. PID kontrolör cihazlarında PID parametrelerinin otomatik olarak ayarlanabilme özelliğine ne ad verilir?
A) Autocontrol B) Autoinstall C) Autotune D) Autoreset

58. Bir oda sıcaklığı denetim sisteminde kapının ve pencerenin aynı anda açılması ile PID denetim sisteminde meydana gelebilecek ilk olumsuzluk aşağıdakilerden hangisidir?
A) Set değerinde kayma B) Kısa süreli aşım meydana gelmesi C) Kalıcı durum hatası D) Oturma zamanında artış


1 yorum: